STARTUP ROMANIA ALEBO AJ V RUMUNSKU TO ŽIJE.

  • Druhá časť: Rumunsko často spájame s nie práve lichotivými vecami, ako sú napríklad skupiny neprispôsobivých Rómov ktorí robia problémy v Anglicku a v iných krajinách na západe.
image_1418813953.jpeg
  • Druhá časť: Rumunsko často spájame s nie práve lichotivými vecami, ako sú napríklad skupiny neprispôsobivých Rómov ktorí robia problémy v Anglicku a v iných krajinách na západe.

Každý dnes používa kontaktné formuláre, však? Na webových stránkach, na blogoch, všade, kam sa pozrieme. Startup 123ContactForm si to uvedomil a prišiel s pitchom ktorý hovorí: „Vytvor HTML, kontaktné, emailové, registračné a akékoľvek formuláre tak ľahko, ako napočítaš 1-2-3!“ Znie to dobre, že?

 

V dobe NSA, CIA, SIS a iných „3-písmenkových skratiek“ ktoré nám čítajú emaily, SMS a počúvajú, čo hovoríme mamine pri víkendových telefonátoch, sa do popredia stále viac a viac dostáva pojem slobody a neutrality. Špeciálne na internete. CyberGhost sa rozhodli túto otázku riešiť svojou bezpečnou VPN-kou. Ponúkajú riešenie pre Android, iOS, Apple OSX i Windows a Linux. A dokonca akceptujú aj platby v bitcoinoch! Momentálne prekročili 3,5 milióna platiacich zákazníkov a ich základňa rýchlo rastie.

 

Cloud-Press je na druhej strane jednoduchý nástroj z dlhého zoznamu riešení na ľahkú tvorbu webových stránok bez nutnosti „kódenia“. Facerig je zasa zaujímavá hračka, ktorá umožní komukoľvek s web kamerou „stelesniť sa“ (á la nefyzický, virtuálny Avatar) do animovanej postavy.

 

Food Delivery dnes letí, no GloriaFood sa rozhodli riešiť servis pre druhú stranu mince – reštaurácie . Reštaurácia tak môže dostávať instantné push-správy s novými objednávkami naprieč všetkými zariadeniami – od počítača až po smartfón.

 

 

Marketio  útočí so svojím „Local market become global„.  Ide o platformu, na ktorej sa združuje predaj a nákup ručne vyrábaných, domácich, prírodných a vintage vecí. Čiže, nielen hipsteri si tam prídu na svoje.

 

Baví vás UI, UX a iné slovíčka kombinujúce prvky ako „používateľ“, „zážitok“ a podobne? Tak sa určite pozrite na produkt od startupu moqups. Pitch? Nech sa páči: „Moqups je šikovná HTML5 aplikácia použiteľná na vytváranie wireframov, mockupov alebo UI konceptov, prototypov – alebo akokoľvek to už voláte.

 

Ešte spomeniem TINTAG čo je ďalšia variácia na „stratené a nájdené“. [M1] Malo by ísť o prvý vyhľadávací systém s „nekonečnou“ (čítaj dobíjateľnou) batériou.

 

Viac zaujímavých startupov z Rumunska nájdete na linkoch vyššie. Na záver sa však ešte dotknem niekoľkých všeobecných tém, ktoré nás doma, v srdci Európy trápia.

 

Keď som sa pýtal lídrov rumunského startup ekosystému na to, čo majú a čo im chýba, dozvedel som sa, že do určitej mieri sú na tom podobne ako my na Slovensku a v Českej republike. Máme tu veľa šikovných a technicky zdatných ľudí. Ale nevieme sa predať. Skoro každý startup sníva o tom, ako pôjde do „Valley“, ako to vyškáluje. No často plytvá svoj čas, svoje schopnosti a peniaze investora na produkt, ktorý nemá zmysel (už spomínané naháňanie mýtického lepšieho Facebooku v inej farbičke). Startupy v Rumunsku (a tak isto i u nás) tvrdia, že nemajú čas na nič iné, iba na vývoj produktu. Nemajú čas na marketing, na poriadny predaj a ani na rozvoj biznisu. A pritom tieto tri (a pár ďalších vecí) tvoria minimálne 50% (sic!), ak nie náhodou aj viac, z celého potenciálneho úspechu .

 

 

VC a angel investori vo všeobecnosti – odpustia, lebo nenecháme nitku suchú ani na nich. [M2] Stretnete typické VC-čko (u nás i vo svete) a spýtate sa, čo potrebuje. Klasická odpoveď špeciálne v krajine so situáciou, ako je tá naša (tj. pretlak kapitálu, nedostatok kvalitných startupov, atď.) bude DEAL FLOW. To, že je u nás biedna, je jasné. Všetkým „wannabe“ podnikateľom, startupom a každému, kto chce začať niečo nové, odkazujem v mene investorov: PENIAZE TU SÚ, JE ICH TU DOKONCA VEĽA!!! Akurát chýba kvalita, do ktorej by mohli byť investované.

Ale páni a dámy [M3] zabúdajú, že na to, aby tú kvalitu dostali, sa musia najprv v rámci hesla „daj predtým, ako dostaneš“ učiť, učiť… a učiť. To znamená urobiť napríklad aj takú „šialenú“ vec ako Brad Feld a mnohí ďalší TOP ľudia z tohto prostredia, a to byť dostupní. To znamená napríklad uvoľniť pár hodín zo svojho 50-80 hodinového pracovného týždňa a dať ich k dispozícii ľuďom, ktorí ich budú chcieť stretnúť, „pitch-núť“ svoj podnikateľský nápad alebo tie voľné hodiny môžu stráviť napr. prednáškou vždy na inej vysokej škole, v inom inkubátore či coworkingu.

Že som šialený a neviem ako to chodí a že vy nemáte čas?!? Houby! Ak niekto spravuje 5-50-krát viac peňazí ako vy a má následne i úmerne viac starostí a problémov, a predsa je schopný robiť takéto vyučovanie a dvíhanie úrovne (dokonca v tak vyspelom startup ekosystéme, akým je v Silicon Valley), tak jednoducho MUSITE AJ VY. Odmietnite tieto veci robiť, nájdite si svoje výhovorky a následne čakajte a čakajte na ten poriadny deal flow. Good luck .-)

 

Milé startupy, podnikatelia, ľudia, čo uvažujete, že začnete niečo robiť, prečítajte si nasledovný príspevok, ktorý má potenciál pomôcť vám pochopiť vášho VC človeka. 

 

A áno, trápia sa s vami. Radi by investovali. No na to, aby tak mohli urobiť, čaká nás (a ich) s vami VEĽA práce!

 

Chcete začať MAKAŤ? Nech sa páči, najlepším možným začiatkom (a ZADARMO) je jednoznačne séria How to Start a Startup od Sama Altmana a Petera Thiela zo Stanfordu.

 

V ďalších postoch sa plánujem pozrieť napríklad aj na Startup Chile, inak zvaný Čílsky zázrak.

 

Ďakujem za pozornosť.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech