Starý. Tučná. Exot. Prdelka… Stačí jedno slovo a dostaneš nálepku, ktorá ti dokáže znepríjemniť život

O nevhodnom nálepkovaní hovorí aj aktuálna Kaufland kampaň, ktorá otvára témy ako vek, pôvod, inakosť, zdravotné znevýhodnenie či rodová rovnosť. O tom, ako sa buduje pracovné prostredie, kde sa predsudky nenosia, rozprávala riaditeľka oblasti ľudské zdroje spoločnosti Kaufland, Karin Marková.
„Téma rôznorodosti u nás rezonuje už roky. Vnímame ju ako našu prirodzenú súčasť, ktorú žijeme každý deň. Prináša nám nové pohľady, inšpirácie, pomáha nám rásť. Naša firemná kultúra je založená na otvorenosti a rešpekte, preto vieme bez obáv otvoriť aj citlivé témy. Ako jeden z najväčších zamestnávateľov na Slovensku chceme vytvárať férové a rešpektujúce prostredie, a to uplatňovaním spravodlivých podmienok, poskytovaním rovnakých príležitostí pre všetkých a podporou inklúzie,“ vysvetľuje K. Marková.
Kaufland upozorňuje, že predsudky, nálepkovanie alebo nemiestne poznámky môžu negatívne ovplyvňovať pracovnú atmosféru. „Každý z nás je v niečom iný, aj keď si to možno neuvedomujeme.“ Podľa výsledkov nedávneho interného prieskumu je priateľský kolektív najdôležitejším faktorom v práci pre ľudí. Ak v tíme vládnu posmešky, ohováranie alebo odsudzovanie, atmosféra sa rýchlo pokazí. „Aj preto sme sa rozhodli hovoriť o predsudkoch – pretože už samotné uvedomenie si, že nejaké máme, je prvým krokom k zmene,“ dodáva.
Diverzita nie je jednorazovou záležitosťou
Reťazec preto kladie veľký dôraz na zvýšenie povedomia a citlivosti v tejto téme. Projekt podporil internou kampaňou so silnými posolstvami vo forme polepov na zrkadlách, výťahoch a podlahe, a tiež prostredníctvom intranetu. „Je pre nás nesmierne dôležitá a chceme sa jej intenzívne venovať aj naďalej, aby sa všetci naši zamestnanci u nás cítili bezpečne a rešpektovaní bez ohľadu na ich rôznorodosť,“ zdôrazňuje riaditeľka oblasti ľudské zdroje.
Medzi najbežnejšie predsudky na pracovných pohovoroch patrí vek. Problémom je, keď je príliš nízky aj vysoký. „Dovolím si tvrdiť, že naše predajne sú jasným dôkazom, že vek je len číslo. Našimi najmladšími kolegami sú žiaci v duálnom vzdelávacom systéme, ktorí u nás začínajú, keď majú 15 rokov. Máme brigádnikov vysokoškolákov, pre ktorých je práca u nás výbornou príležitosťou zarobiť si popri štúdiu, ale aj kolegov v dôchodkovom veku, najstarší kolega má 78 rokov,“ hovorí K. Marková. Mladší prinášajú energiu a nové nápady, starší zase skúsenosti a nadhľad. Spolu vytvárajú tím, kde si generácie rozumejú a učia sa od seba.
Pod červenou strechou pracujú kolegovia až 15-tich národností. V rámci projektu Nedávajme nálepky reťazec pomáha odhaľovať predsudky vo vlastnom vnímaní a učí sa s nimi pracovať v tímoch.
Prácou v rozmanitom kolektíve sa človek učí nové veci, stáva sa vnímavejším a citlivejším voči inakosti, spoznáva nové kultúry.
Kaufland nerobí rozdiely v odmeňovaní mužov a žien
„Férové odmeňovanie a rovnosť príležitostí je pre nás samozrejmosťou. Koniec koncov, viac ako 72 % zamestnancov u nás tvoria ženy,“ potvrdzuje toto tvrdenie Karin Marková. Povinnosti v rodine často končia na pleciach žien, preto je kľúčové vytvárať podmienky, ktoré im umožnia plánovať si kariéru a zlúčiť prácu a starostlivosť rodinu, napríklad cez skrátené úväzky, flexibilnú pracovnú dobu, podporu pri návrate do práce po rodičovskej dovolenke a podporu kariérneho rastu.
Spoločnosť sa nezľakla ani takej citlivej témy, ako je sexuálne obťažovanie. „Dôležitá je osveta a nastavovanie hraníc. V Kauflande podobné správanie neakceptujeme a otvorene o tom hovoríme.“ Rovnako dôležité je, aby zamestnanci vedeli, na koho sa môžu v prípade potreby obrátiť. Takouto osobou je v Kauflande dôverník. Poskytuje podporu, poradenstvo a zaručuje dôverné a profesionálne spracovanie podnetov. Nahlásenie je možné podať aj anonymne.
Nálepky patria na ovocie, nie na kolegov
Premýšľali ste niekedy nad tým, že každý z nás prispieť k budovaniu podobne rešpektujúceho prostredia, či už doma alebo v zamestnaní? Podľa slov Karin Markovej by bolo vhodné začať tým, že sa budeme viac zaujímať o ľudí okolo seba – aj o tých, voči ktorým máme možno nejaké predsudky. Ak sa naučíme viac vžívať do kože druhých, dokážeme sa navzájom rešpektovať. „Vytváranie rešpektujúceho a férového prostredia, kde aby sa každý zamestnanec cítil byť prijatý taký, aký je, a ktoré mu umožňuje naplno rozvinúť svoj potenciál, bude pre nás aj naďalej prioritou,“ dodáva na záver.