ŠTÚDIA: Tesla sa môže stať zabijakom na kolesách. Šoféri so zapnutým autopilotom pozerajú do mobilu a nie na cestu

  • Autopilotom Tesly sa pripisujú už viaceré nehody či stratené životy
  • Niektorí volajú po zmenách a poriadnych prešetreniach
  • Vedci z prestížneho Massachusettského inštitútu technológií sa rozhodli otestovať pozornosť 290 vodičov Tesly po zapnutí autopilota
Tesla
  • Autopilotom Tesly sa pripisujú už viaceré nehody či stratené životy
  • Niektorí volajú po zmenách a poriadnych prešetreniach
  • Vedci z prestížneho Massachusettského inštitútu technológií sa rozhodli otestovať pozornosť 290 vodičov Tesly po zapnutí autopilota

Američan Joshua Brown pred vyše piatimi rokmi zverejnil video, ako sa vďaka autopilotovi svojej Tesly Modelu S vyhol autonehode – jeho auto akoby odskočilo od zboku tlačiaceho sa vozidla. Prešiel mesiac a Joshua Brown, ktorý očividne rád jazdil na autopilotovi, bol mŕtvy.

Vyšetrovanie ukázalo, že biela farba kamióna, ktorý krížil jeho Tesle cestu, zmiatla vo veľmi jasný deň senzory a elektromobil tak skončil pod návesom. „Zomrel, keď šoféroval autopilot. Majiteľ Tesly je prvou obeťou samojazdiacich áut,“ zneli titulky médií po celom svete i u nás.

Joshua Brown bol možno prvou, no určite nie poslednou obeťou toho, že sa človek až príliš spoliehal na autopilota. Ďalších prípadov sa odvtedy objavili desiatky, kedy bola táto funkcia zodpovedná či minimálne je podozrivá za spôsobenie dopravnej, v niektorých prípadoch i smrteľnej, nehody.

Americký národný výbor pre bezpečnosť cestnej premávky aktuálne prešetruje dve desiatky autonehôd spojených so spoločnosťou Tesla a prípadným využívaním autopilota,“ písali sme pred pár mesiacmi.

tesla
zdroj: Unsplash/Jenny Ueberberg

Aj keď Tesla na svojom webe jasne uvádza, že vozidlo po zapnutí funkcie autopilota nie je plne autonómne a stále si vyžaduje pozornosť šoféra, niektorí toto oznámenie ignorujú alebo berú až na príliš ľahkú váhu.

Na internete sa dá nájsť niekoľko videí, kde napríklad majitelia Tesly sedeli na zadných sedačkách a za volantom nebol nikto. Spomenúť môžeme aj smrteľnú nehodu v Texase apríli tohto roka, pri ktorej zahynuli v Tesle dvaja ľudia a ako sa ukázalo, za volantom nebol ani jeden z nich – jeden sedel vzadu a druhý na sedadle spolujazdca.

Podozrenia, že autopilot Tesly spôsobil nehodu, nájdeme už aj na Slovensku. Tu môžeme spomenúť tohtoročnú autonehodu pri Malackách. „Pravdepodobnou príčinou dopravnej nehody bola podľa vyjadrenia polície skutočnosť, že vodič jazdiaci na osobnom motorovom vozidla Tesla sa plne nevenoval jeho riadeniu v dôsledku čoho narazil do riadne označeného údržbárskeho vozidla patriaceho Národnej diaľničnej spoločnosti,“ písal o nehode denník Pravda.

S pribúdajúcim počtom takýchto nehôd pochopiteľne rastú aj negatívne ohlasy a kritika na automobilku Elona Muska.

Vedci z prestížneho Massachusettského inštitútu technológií (MIT) sa preto rozhodli vypracovať štúdiu, ako zapnutie autopilota vplýva na vodičov, či a o koľko klesne ich pozornosť na cestu.

Skúmajúcu vzorku tvorilo 290 jazdcov Tesla Modelu X a Tesla Modelu S, ktorí jazdili s autopilotom i bez neho.

Tesla Model S
zdroj: Tesla Model S

Prieskum potvrdil, že po zapnutí autopilota vodiči pozerajú na cestu menej a naopak viac ich napríklad zaujíma dotyková obrazová doska Tesly či ich mobil.

Kým počas jazdy autopilota sa týmto veciam aspoň po dobu 2 sekúnd venovalo „22% ich pozornosti,“ bez samoriadiacej funkcie kleslo toto číslo na 4%.

Správa napriek tomu hovorí, že rozdiely sú malé a ešte nič zásadné neznamenajú, „pretože správanie vodiča nemožno hodnotiť oddelene od jazdnej situácie a nie je známe, aká je dostatočná úroveň pozornosti na splnenie alebo prekročenie prahu bezpečnosti konvenčného vozidla,“ cituje vedcov z MIT americký Business Insider.

Zdroje: Business Insider, archív Startitup, Pravda, Trend, Youtube

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK