Sú elektromobily budúcnosť? Prekvapí ťa, koľko majiteľov ich vymenilo späť za auto na benzín či naftu

  • Výskum sa pozrel na správanie majiteľov elektromobilov v Kalifornii, ktorá je známa štedrými dotáciami a výrazným úspechom pre Teslu
  • Majitelia vracajú aj plug-in hybridy
  • Najčastejším dôvodom pre nespokojnosť je pomalé nabíjanie
  • Marketingové titulky automobiliek a realita sú totiž dva odlišné svety
Tesla nabíjanie
Unsplash.com / Ernest Ojeh
  • Výskum sa pozrel na správanie majiteľov elektromobilov v Kalifornii, ktorá je známa štedrými dotáciami a výrazným úspechom pre Teslu
  • Majitelia vracajú aj plug-in hybridy
  • Najčastejším dôvodom pre nespokojnosť je pomalé nabíjanie
  • Marketingové titulky automobiliek a realita sú totiž dva odlišné svety

Elektromobily sú vo všeobecnosti považované za budúcnosť individuálnej dopravy a aspoň situácia v Európe naznačuje, že klasické spaľovacie autá z trhu v nejakom bode úplne zmiznú, bez možnosti návratu. 

Niektorí zákazníci plánujúci kúpu nového auta pred podobnou dilemou stoja už teraz. Majú si kúpiť niektoré z aktuálnych elektrických áut od Tesly, Mercedesu, Škody či Peugeotu? Alebo ešte pár rokov počkať, kým sa zvýši ich dojazd, zrýchli nabíjanie a zníži nákupná cena s tým, že zatiaľ zo showroomu odídu na novučičkom aute tankujúcom benzín či naftu? 

Z benzínu či nafty na elektromobil. Býva to však aj naopak

Od majiteľov elektromobilov často počúvaš, že si okamžite zvykli na absolútne ticho na palube či mohutnú akceleráciu prakticky z akejkoľvek rýchlosti, takže na klasické autá už ani nepomyslia. 

Prípady, kedy zákazník s elektromobilom nie je úplne spokojný, však podľa všetkého nie sú vôbec ojedinelé. 

Dvojica výskumníkov z Kalifornskej univerzity tvrdí, že až jeden z piatich majiteľov elektromobilu sa po čase vráti späť a radšej svojho tátoša na baterky opäť vymení za niečo, kde pod kapotou stále dochádza k riadenej explózii paliva. 

O dátach od Scott Hardmana a Gila Tala hovorí ich kompletná štúdia, z ktorej citoval napríklad portál InsideEVs.com.

A naozaj, vyplýva z nej, že približne 20 % majiteľov elektromobilov z rokov 2012 až 2018 sa postupne vrátilo k bežným autám.

zdroj: Nissan.com

Dôvody sú jasné

Business Insider píše, že najčastejšou príčinou je nespokojnosť s dopĺňaním energie. Marketingové materiály automobiliek čoraz častejšie ohurujú rýchlonabíjaním, kedy 80 % kapacity batérií (a teda aj dojazdu) do auta dostaneš aj za menej než hodinu.

To však hovoria o teoretickej situácii, kedy by si auto nabíjal na verejných rýchlonabíjačkách, s ktorými, mimochodom, kilometer jazdy nezriedka stojí aj viac, ako kilometer natankovaný na bežnej čerpacej stanici. 

Dáta vo výskume pochádzajú z Kalifornie, kde má väčšina domácností prístup k 120 V zásuvke, no s ňou nabíjanie môže trvať aj desiatky hodín a 60 minút do auta nedobije prakticky nič.

Samozrejme, riešením je tzv. wallbox, no na ten môže každý, kto namiesto domu býva na sídlisku a auto parkuje vonku, rovno zabudnúť. 

Práve 70 % z ľudí, ktorí sa rozhodli pre návrat, nedisponovalo prístupom k rýchlonabíjačkám a nabíjanie kdesi pri obchodných centrách v strede pracovného týždňa sa im nezdalo dostatočne praktické a zábavné. 

20 % nespokojných? Je to ešte horšie

Autoforum.cz správne pripomína, že šokujúcich 20 % navrátilcov dokonca rozhodne nie je konečné číslo. Výskum totiž operoval len s majiteľmi, ktorí svoj elektromobil predali na protiúčet a okamžite odišli s novým spaľovacím autom. 

Elektormobily však ľudia často kupijú aj ako druhé či tretie auto do rodiny, ale prípady, kedy sa ich ľudia rozhodli predať bez náhrady, v štatistikách započítané nie sú. 

Možno ešte prekvapivejšie je, že podobná časť ľudí za nové benzínové auto nevymieňa len elektromobil, kde sú negatíva pomerne jasné, ale aj plug-in hybridy. Pri tých totiž batérie pomáhajú znižovať spotrebu, no v aute je stále aj klasický spaľovací motor, takže ich teoreticky nikdy dobíjať nemusíš, ak na to nemáš priestor. 

Dáta však ukazujú, že ľudia, ktorí plug-in hybridy majú, ich jednoducho nedobíjajú. Nižšia spotreba a emisie im zrejme za znížený komfort nestoja. V takýchto prípadoch tak auto energiu do batérií dostáva len rekuperáciou pri brzdení, alebo dokonca nabíjaním počas jazdy, kedy môže spotrebovať viac paliva, ako bežné auto bez akumulátorov navyše. 

Pokiaľ si teda nemyslíš, že autá na batérie sú slepá ulička, v prípade plug-in hybridov je to takmer jednoznačné. Veľká Británia napríklad do roku 2030 plánuje zakázať predaj benzínových a dieselových áut, no hybridy budú nasledovať už v roku 2035. 

Plug-in hybrid
zdroj: Toyota
Zdroje: Autoforum.cz, Business Insider, Inside EVs

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech