Sú zo Slovenska a pripíjajú si nimi prezidenti v Bielom dome aj Buckinghamskom paláci

  • Sklárne Rona v Lednických Rovniach majú skoro 130-ročnú tradíciu
  • Jej výrobky sa nachádzajú na stoloch rodín po celom svete
Rona
Instagram/zuzana čaputová/ Instagram/rona5starglass
  • Sklárne Rona v Lednických Rovniach majú skoro 130-ročnú tradíciu
  • Jej výrobky sa nachádzajú na stoloch rodín po celom svete

Spoločnosť Rona vyrába svoje produkty od roku 1892 a vďaka svojej kvalite sa tak radí k popredným svetovým výrobcom nápojového skla.

Názov spoločnosti sa od vzniku niekoľkokrát menil. Aktuálne pomenovanie však spoločnosť získala na základe pôvodného názvu obce „Lednicz Rone“, v súčasnosti Lednické Rovne.

Za vznikom spoločnosti stojí muž menom Jozef Schreiber, a jej základy položil pod hlavičkou viedenskej spoločnosti Schreiber und Neffen. V tom čase sklárne patrili k najlepším na Slovensku.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa RONA – 5 star glass (@rona5starglass)

Výrobu pohárov si skúsila aj pani prezidentka

Od založenia spoločnosti vznikli pod značkou či už bohato zdobené kusy, alebo poháre vyrobené z číreho skla. Práve minimalistické línie sa ďalej zdôrazňovali a rozvíjali sa patentovaním novej, ručne vyrábanej technológie, tzv. ťahanej nohy v roku 1956.

Práve tento znak sa stal jedným z ikonických. Unikátnym je aj fakt, že ručná výroba v sklárňach stále funguje. Tá dnes však predstavuje skôr akúsi tradíciu firmy, nakoľko výroba je už plne automatizovaná.

Reč je o 7 výrobných linkách, pri ktorých sa zamestnanci nepretržite striedajú počas celého dňa. Spomínané remeslo si vyskúšala v januári minulého roku aj prezidentka Zuzana Čaputová, ktorá Lednické Rovne navštívila v rámci svojich ciest po Slovensku.

Pre TASR vtedy povedala: „Spoločnosť Rona je zaujímavá tým, že je jedným z najväčších zamestnávateľov v Trenčianskom kraji, zamestnáva viac ako 1 200 ľudí.“

Taktiež dodala: „Mala som možnosť vyskúšať si, čo tí páni a dámy robia. Vyformovať tak krásne tvary z horúceho a tekutého materiálu nie je vôbec jednoduché. Bola to veľmi zaujímavá skúsenosť.“

 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Zuzana Čaputová (@zuzana_caputova)

Slovenská značka má na konte svetové prvenstvo

Tak ako pri všetkých značkách s dlhoročnou históriou, aj sklárne v Lednických Rovniach si prešli mnohými organizačnými zmenami či zmenou výrobného programu. 

Produkciu už spoločnosť zameriavala na žiarovky, cylindre na lampy aj dojčenské fľaše. Popri všetkom spomenutom si však dodnes udržala štandard spojený s výrobou kvalitného nápojového skla.

V roku 2001 si dokonca značka na konto pripísala svetové prvenstvo. Zaviedli totiž automatickú výrobu kalíškov s dvojitým fúkaním.

Aj podobný postup, ktorý bol prvýkrát na svete využitý až v Lednických Rovniach, súvisí s tým, že slovenská značka je považovaná za najvýznamnejšieho výrobcu nápojového skla.

Ako sa z bratislavského bistra stal absolútny lovebrand s názvom Fusakle. Príbeh, ktorého začiatky neboli vôbec jednoduché

Pohármi si štrngajú ľudia z celého sveta

Aj napriek tomu, že poháre, z ktorých večer piješ víno, majú možno pôvod práve tu, väčšia časť výroby je pripravená na export.

Rona totiž uvádza, že až 96 % produkcie, je vyvezených do celého sveta, pričom ročne vyrobia približne 60 miliónov kusov skla. To je následne distribuované zákazníkom približne z 80 rôznych krajín.

Dôkazom toho, že o slovenské produkty je vo svete veľký záujem, je aj to, že z pohárov vyrobených v tejto obci si pripíjajú aj ľudia v Buckinghamskom paláci a Bielom dome.

Ak si na budúce zapneš seriál Teória veľkého tresku, s najväčšou pravdepodobnosťou poháre zahliadneš aj v rukách hercov.

Za spomienku určite stojí aj fakt, že zo slovenských pohárov ľudia pijú aj počas cestovania najznámejšími aerolinkmi. Rona je totiž dodávateľom skla leteckých spoločností ako napríklad Emirates či Amercian Airlines.

Produkty z Lednických Rovní sa nachádzajú aj v svetoznámej reštaurácii v New Yorku –Rockefeller Center’s Rainbow Room. Nápojové súpravy ale nepochybne nájdeš aj v mnohých hoteloch, reštauráciách a kaviarňach po celom Slovensku.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa RONA – 5 star glass (@rona5starglass)

Za kvalitnými výrobkami stoja kvalitní zamestnanci

Za výsledkami firmy však nepochybne stojí skupina nadaných ľudí. Značka má totiž vlastných dizajnérov, ktorých návrhy sú následne pretavené do konečného vizuálu výrobkov. Tí získali v danej oblasti niekoľko ocenení a ich produkty boli vystavované na domácich aj zahraničných výstavách.

Množstvo ďalších zamestnancov pôsobiacich vo firme do zamestnania prišlo už zaučených v remesle. V obci, v ktorej spoločnosť pôsobí, sa totiž nachádza aj stredná odborná sklárska škola. Tá ako jediná na Slovensku ponúka vzdelávanie v sklárskom priemysle.

Práve s ňou značka spolupracuje a žiakom ponúka prax priamo vo firme. Teoretické vedomosti teda môžu vďaka duálnemu vzdelávaniu pretaviť do praxe.

História sklárskej výroby obsiahnutá na jednom mieste

Súčasťou značky je aj Slovenské sklárske múzeum. To bolo založené v roku 1988 a jeho jednotlivé expozície sa nachádzajú v kaštieli, ktorý bol v minulosti sídlom zakladateľov sklárne.

Neskôr, konkrétne koncom 80. rokov 20. storočia, bol zrekonštruovaný a v súčasnosti ľuďom sprostredkúva poznatky o vývoji tradičného sklárstva.

Výrobky vystavené v týchto priestoroch odrážajú vývoj jednotlivých období od počiatkov výroby až po súčasnosť. Ak zatúžiš po kúpe jedného z kúskov, ktoré sú známe po celom svete, môžeš tak spraviť v predajni, ktorá sa nachádza v blízkosti múzea.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa RONA – 5 star glass (@rona5starglass)

Aj Rona si prešla krízou

Aj napriek tomu, že značka v roku 2019 dosiahla obrat približne 68 miliónov eur, firma to nemala vždy jednoduché. V závere roka 2008 ju postihla kríza a stratili obrovské množstvo objednávok.

V reporte firmy z roku 2016 sa uvádza: „V apríli 2009 RONA, a.s. znížila objem ručnej výroby o 40 %. Reagovala tak na pokles dopytu po ručne tvarovaných výrobkoch, ako aj skutočnosť, že cenovo nižšie segmenty obchodu s touto komoditou plne ovládli čínski výrobcovia a pre európskych producentov zostal dostupný len limitovaný potenciál top segmentu ručných výrobkov.“

Ďalej však dodávajú že v nasledujúcich rokoch sa potvrdilo, že rozhodnutie ponechať ručnú výrobu, aj keď v obmedzenejšom množstve, bolo správnym. Ani nepriaznivé podmienky teda nezastavili proces výroby, ktorý má dlhoročnú tradíciu.

Oplatili sa však aj investície, ktoré značka investovala do technologických inovácií. Aj vďaka nim si naďalej drží popredné postavenie.

Zdroje: pravda.sk, rona.glass.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá