Súboj o novú „Hodvábnu cestu“: EÚ leje miliardy do koridoru, ktorý má obísť Putina a konkurovať Číne
- EÚ otvorila summit o Strednom koridore
- EÚ investuje miliardy do tejto kľúčovej obchodnej trasy
- Zisti, ako chce konkurovať Číne a Rusku a prečo je v hre aj USA
- EÚ otvorila summit o Strednom koridore
- EÚ investuje miliardy do tejto kľúčovej obchodnej trasy
- Zisti, ako chce konkurovať Číne a Rusku a prečo je v hre aj USA
Európska únia 20. októbra otvára v Luxemburgu summit s ministrami zo Strednej Ázie, Kaukazu a krajín okolo Čierneho mora s cieľom posilniť regionálnu prepojenosť, obchod a spoluprácu v oblasti energetiky. Vrcholom programu je téma rozvoja Transkaspického dopravného koridoru – známeho aj ako Stredný koridor.
Prečo je dôležitý? Slúži ako alternatíva k ruským trasám a v posledných rokoch sa stal kľúčovým nástrojom na diverzifikáciu obchodných ciest. Koridor je plne operačná trasa spájajúca Čínu a Európu cez Kazachstan, Kaspické more, Azerbajdžan, Gruzínsko a Turecko. Je dlhý 6 500 km a využíva námornú a železničnú dopravu.
Globálna brána
Stredný koridor je podľa serveru Geopoliticalmonitor najrýchlejšou a najpriamejšou obchodnou trasou medzi Čínou a Európou, pričom v porovnaní so Severným koridorom skrátil vzdialenosti približne o 2 500 kilometrov. Tranzitné časy sa pohybujú od 10 do 15 dní.
Brusel chce prostredníctvom projektu Globálna brána (Global Gateway) investovať miliardy eur do infraštruktúry, digitálneho rozvoja a energetiky, ako alternatívu k čínskej iniciatíve Pás a cesta (BRI).
Už na zakladajúcom summite Európska únia – Stredná Ázia v apríli sa predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová a predseda Európskej rady Antonio Costa stretli s piatimi prezidentmi regiónu a oznámili dodatočnú investíciu vo výške 12 miliárd eur prostredníctvom Globálnej brány s cieľom naštartovať nový projekt digitálneho a infraštruktúrneho rozvoja. Z plánovaných 12 miliárd eur má ísť 3 miliardy priamo na rozvoj koridoru.
Tento plán má konkurovať čínskej iniciatíve Pás a cesta. Cieľom je ponúknuť „kvalitné“ a transparentné investície, ktoré nevedú krajiny do dlhových pascí.
My messages at launch of Coordination Platform for Trans-Caspian Transport Corridor (#TITR):
– You cannot beat geography, but you can make it work for you.
– We have no time to lose.
– TITR has major implications for sustainable dev’t and peace in #CentralAsia & #SouthCaucasus. pic.twitter.com/c2zL8o5vJO— Roman Vassilenko (@romanvassilenko) June 12, 2024
Stiprais: Potrebujeme politické rozhodnutia
Eduards Stiprais, osobitný zástupca Európskej únie (EÚ) pre Strednú Áziu v rozhovore pre RFE/RL povedal, že októbrové stretnutie sa bude snažiť nadviazať na predchádzajúce summity. Podľa jeho slov sa zameria na to, ako čo najlepšie využiť finančné prostriedky získané prostredníctvom Globálnej brány, plánu partnerstva EÚ v oblasti infraštruktúry, ktorý bol spustený v roku 2021 a ktorý sa považuje za alternatívu k celosvetovej čínskej iniciatíve.
„Peniaze sú,“ povedal. „Problémom je, že potrebujeme politické rozhodnutia a dohody o tom, ako postupovať, pretože hovoríme o prekračovaní viacerých hraníc a ide o krajiny, ktoré sa v predchádzajúcich 30 rokoch veľmi zameriavali na presadzovanie svojej suverenity.“
Geopolitická konkurencia s Ruskom a Čínou
Vojna na Ukrajine zmenila pohľad EÚ na obchodné koridory a energetickú bezpečnosť. Región Strednej Ázie je tradične ovládaný Moskvou a čoraz viac integrovaný s Pekingom. EÚ sa snaží získať strategickú prítomnosť, no čelí silnej konkurencii v obchode aj politike.
Brusel však bude musieť prekonať desaťročia zakoreneného vplyvu Pekingu a Moskvy, ak chce posilniť svoj vplyv v regióne.
Napriek tomu, že sa Rusko zameriava na inváziu na Ukrajinu, stále je dôležitým politickým hráčom a Čína sa stala popredným obchodným partnerom a významným zahraničným investorom. Čínsko-stredoázijský obchod dosiahol podľa RFE/RL rekordných 94,8 miliardy dolárov, čo zdôrazňuje rozsah výzvy pre Brusel.
Okrem Strednej Ázie sa gruzínska vládnuca strana Gruzínsky sen v posledných rokoch priblížila k Rusku a jej vzťahy s EÚ sa zhoršili.
Tbilisi sa tiež čoraz viac spolieha na Čínu v oblasti investícií do infraštruktúry, pričom sa obracia na štátom podporované čínske firmy namiesto európskych ponúk na výstavbu svojej diaľnice v hodnote 1 miliardy dolárov.
Stiprais pre RFE/RL hovorí, že blok je v „symbolickej súťaži“ s Čínou a Ruskom, pokiaľ ide o rozvoj obchodných trás a infraštruktúry v celom regióne, ale že „v tomto úsilí je dostatok priestoru pre každého“.
„V porovnaní s Čínou aj Ruskom máme určité výhody,“ povedal. „A jednou z nich je kvalita našich investícií [a] to, že prichádzajú s veľmi jasne vymedzenými podmienkami.“
Trumpova cesta pre medzinárodný mier a prosperitu
EÚ nemá konkurenciu len v Pekingu a Moskve. Do hry vstupujú aj Spojené štáty americké. Washington, ktorý tvrdil, že sprostredkuje mier medzi Arménskom a Azerbajdžanom, si v auguste zabezpečil exkluzívne rozvojové práva na nový koridor cez južné Arménsko. Trasa, ktorá je označovaná ako „Trumpova cesta pre medzinárodný mier a prosperitu“, (alebo aj Zangezurský koridor) spája Azerbajdžan s jeho exklávou Nachičevan. Dohoda Spojeným štátom zaručuje 99-ročný prenájom strategicky dôležitého miesta v srdci Eurázie.
To, čo vyzerá ako infraštruktúra, je v skutočnosti odvážnym prejavom geopolitického vplyvu, ktorý vytvára alternatívnu obchodnú trasu medzi východom a západom. Dohoda, ktorá sa v auguste tohto roku dosiahla v Bielom dome, prekreslila politickú mapu dopravy v Eurázii.
Koridor bez pána?
Stredný koridor ide z Kazachstanu cez Kaspické more do Azerbajdžanu, potom cez Gruzínsko do Turecka. Zangezurský koridor („Trumpova cesta“) by ho rozšíril o južnú vetvu cez Arménsko do Náchodžanu a Turecka, čím by vytvoril „južný most“ medzi Strednou Áziou a Blízkym východom. To by umožnilo Strednému koridoru obísť Gruzínsko a priamo sa napojiť na tureckú sieť.
Zangezur je považovaný za kľúčový prvok stredného koridoru, pretože by zvýšil jeho kapacitu a spojí železničné siete Azerbajdžanu s arménskou infraštruktúrou. Informuje portál Caspian Post.com.
Stredný koridor nevlastní žiadny jednotlivý aktér. Každodenné operácie sú v rukách Kazachstanu, Azerbajdžanu, Gruzínska a Turecka, ale pravidlá, financovanie a politický vplyv plynú z Washingtonu, Bruselu a Pekingu. USA sa snažia kontrolovať úzky bod, Čína ovláda politickú scénu a Európa financuje veľkú časť rámca. Výsledkom je prekrývajúca sa suverenita – koridor s mnohými vlastníkmi, ale bez pána.
Čítaj viac z kategórie: Zo sveta
Zdroje: Geopoliticalmonitor, Reuters, RFE/RL, Caspian Post