Supermarketové víno je fraška, kvalita za 3 € neexistuje. Slováci ani netušia, čo je Prosecco, tvrdí someliér

  • Podnikateľ Juraj Kadlec prerazil netradičným biznisom, vytvoril e-shop s vínnym predplatným bez viazanosti
  • Slovákom ukazuje, ako si vychutnať kvalitné víno, prepája ho so zážitkom a emóciou
  • Wine Door Club ponúka vína prvotriednej kvality, ktoré má na starosti špičkový someliér Erik Dorušinec
vino
Wine Door Club
  • Podnikateľ Juraj Kadlec prerazil netradičným biznisom, vytvoril e-shop s vínnym predplatným bez viazanosti
  • Slovákom ukazuje, ako si vychutnať kvalitné víno, prepája ho so zážitkom a emóciou
  • Wine Door Club ponúka vína prvotriednej kvality, ktoré má na starosti špičkový someliér Erik Dorušinec

Juraj Kadlec stojí za netradičným projektom – Wine Door Club, ktorý odštartoval ešte v roku 2020. Pod týmto názvom sa ukrýva prvé slovenské vínne predplatné bez viazanosti.

„Víno milujeme, no priznajme si, orientovať sa v ňom nie je jednoduché. Práve preto vznikol Wine Door Club, aby Slováci objavili nové chute,“ vysvetľuje originálnu myšlienku zakladateľ klubu.

Stačí, ak zákazník zadá typ vína a frekvenciu a víno mu dovezú priamo k dverám. O výber vína sa stará najpovolanejší, a to profesionálny someliér Erik Dorušinec.

zdroj: Wine Door Club – Zakladateľ projektu Juraj Kadlec.
Vínne boxy vybrané špičkovým someliérom 

Vínna donášková služba Wine Door Club funguje na princípe vínnych boxov so slovenskou tematikou, vyskladaných z troch kvalitných vín, ktoré vyberá someliér. 

Na webstránke si stačí zadať typ vína – biele, červené, ružové alebo iný mix troch vín a frekvenciu, v akej budú vína na mieru pred dverami (napríklad raz mesačne). Exkluzívne balenie zahŕňa aj QR kód so zaujímavými informáciami o víne. Dovoz kuriérom je zdarma a nikdy sa neposiela to isté víno.

Zahraničné aj slovenské

Každá selekcia obsahuje zahraničné a jedno slovenské víno, ktoré nakupujú priamo od slovenských vinárov. Ponuka je skutočne pestrá, vždy ju tvoria vína z iných vinárskych oblastí.

Slovenské vína majú dokonca aj ochrannú známku pôvodu a riadia sa určitými pravidlami a normami. Na jednej strane ide o dobrú vec pre spotrebiteľa, keď hľadá niečo lepšie.

Vínne predplatné zabezpečí ľuďom pohodlie pri online nákupe, profesionálny servis a podporuje lokálnu produkciu. Na e-shope čoskoro pribudne aj interaktívny test, podľa ktorého si zákazníci zadefinujú kritériá pre výber vína.

Víno ako najlepší darček, spája sa s emóciami

Erik svoju vášeň pre gastronómiu a s ňou spojené dobré víno v sebe objavil už počas štúdia na strednej škole. Svoje schopnosti ukázal aj na mnohých slovenských a medzinárodných someliérskych súťažiach, na ktorých obsadil popredné miesta.

Someliérstvo preňho nie je len práca, ale aj hobby. Vie rozoznať kvalitu, vie, ktoré víno sa k akému jedlu hodí a zároveň vie odporučiť víno na rôzne príležitosti ako narodeniny, výročia či blížiace sa Vianoce. 

„Víno je najlepší darček. Každému viete dať, čo mu chutí a ak je to ešte pekne zabalené, vie to naozaj potešiť. Víno je spojené s emóciami, ktoré tým viete vyjadriť. Aj Wine Door Club ponúka skvelý zážitkový darček, a to vo forme ročného predplatného,“ opisuje someliér.

zdroj: Wine Door Club – Someliér Erik Dorušinec pri prezentácii vín.

Zatiaľ čo Vianoce sú štandardne o instantnej radosti, darčeky ako vínne predplatné robia radosť celý rok a neustále tak pripomínajú, že si daného človeka vážite. Ide tak o dlhotrvajúcu radosť, nie o nepremyslený darček, ktorý skončí zapadnutý prachom.

Darčekovú kartu s vínnym predplatným na jeden rok je možné si zakúpiť v troch formách. Prvou z nich sú 4 vínne selekcie, ktoré vám dovezú pred dvere každé tri mesiace a ich cena je 186 eur. Pri dodaní vína každý druhý mesiac je cena 274 eur. Cena 12 selekcií ročne je za 528 eur a ročné predplatné znamená vyskúšanie 36 vín.

 

Fľaše vína v boxoch stoja od 8 eur do 20 eur. Podľa someliéra je to však adekvátna cena kvalitného vína. „Ani 30 eur za fľašu nie je veľa, ak ide o kvalitný produkt, tvrdí. „Naši členovia po celom Slovensku nám každý deň potvrdzujú fakt, že si vieme vychutnávať vína aj v tejto hodnote.“

Fľaše vína v boxoch stoja od 8 € do 20 €. Podľa someliéra je to však adekvátna cena kvalitného vína.

Cieľom predplatného je podľa Dorušinca aj edukácia. „Učíme Slovensko, ako krásny je svet vína. S každým vínnym boxom si obohatíte svoje znalosti. Za každou fľašou, ktorú držíte v ruke, je dlhoročná tradícia a roky driny, ktoré sa museli udiať, aby ste sa z obývačky mohli preniesť do romantického kaštieľa na francúzskom vidieku.“

zdroj: Wine Door Club – Vína sú doručované v ekologických papierových baleniach.

Všetko, čo má bublinky, nie je Prosecco

Najpopulárnejšie víno Slovákov za posledných päť rokov je Prosecco. „Ja vždy hovorím, že všetko, čo malo bublinky, bolo kedysi šampanské, dnes je všetko, čo má bublinky, Prosecco,“ konštatuje Erik a upozorňuje, že nie všetko, čo má bublinky, je Prosecco, ide o druh vína.

Voľba často padá aj na naturálne vína a Pét-Naty, ktoré sú podobné sektu, ale sú jednoduchšie spracované. „Je to trendy, cool, kvalitné a dostupné,“ opisuje someliér.

Už to nie je o pití vína, ale o zážitku

Samostatnou kategóriou sú ovocné vína. „Neradi ich však spájame s naozajstnou kvalitou vína, ktoré je dopestované z hrozna. Aj v ovocných vínach sa určite nájdu kvalitnejšie kúsky, ale ja osobne by som to neporovnával s vínom z hrozna. Je to iná kategória,“ uvádza Erik. 

„Kvalitné vyzreté ríbezľové víno vzniká len v tom prípade, ak dva roky stálo v sude. Napriek tomu by som radšej šiel do vín, ktoré sú z hrozna. Tie už majú svoju históriu a emóciu. Doba sa mení, už to nie je o pití vína, ale o zážitku,“ vyjadril sa uznávaný someliér.

„Ľudia v dnešnej dobe vyhľadávajú nové zážitky, kvalitu a už sa neboja experimentovať. Oveľa viac si zvykli vychutnávať víno z pohodlia domova a nemusí to byť len cez víkend. Zároveň oveľa viac začínajú dbať na kvalitu surovín, dopad výroby na životné prostredie a lokálnosť,“ dodáva zakladateľ Wine Door Clubu Juraj Kadlec.

Novým vinárskym trendom je aj naturálne a oranžové víno. Práve oranžové vzniklo ako jedno z prvých, má dlhodobú tradíciu.

„Oranžové víno je biele víno, ale vyrábané metódou červených vín. Vinári macerujú biele hrozno a nechávajú ho prekvasiť v hlinených amforách zakopaných v zemi, ktoré v Gruzínsku volajú qveri,“ vysvetľuje milovník vína.

„Je to špecifické víno a podľa mňa je úplne super. Mnohí Slováci však voči nemu boli na začiatku skeptickí. Postupne sa naň naučili a vedia v ňom nájsť kvalitu,“ dodáva.

zdroj: Wine Door Club – Zakladateľ Juraj Kadlec a someliér Erik Dorušinec.

Víno v supermarketoch je pod štandardom kvality

Výber vín sa podľa someliéra už nerozdeľuje podľa pohlavia. Erik tvrdí, že kedysi sladké vína patrili ženám a suchšie mužom. Dnes sa karta obrátila a väčšina žien prechádza na suché vína.

„Muži skôr preferujú ťažšie a vyzretejšie vína. Ženy zas ľahšie, iskrivejšie a šťavnatejšie. Nedá sa však zaškatuľkovať, ktoré je pre ženu a ktoré pre muža. Sto ľudí a sto chutí,“ vysvetľuje.

Napriek tomu, že dnes sa dá pomerne jednoducho objavovať celý svet vín, stále sú na výslní supermarketové lacné vína v pochybných fľašiach za 5 eur.

Mnohí ľudia preferujú kúpu vín v supermarkete aj pred špecializovanými predajňami. Majú radi istotu a radi vedia, do čoho idú. Zdá sa im to jednoduchšie a pohodlnejšie, zároveň aj lacnejšie,“ uvádza someliér.

„Víno v supermarketoch je pod štandardom kvality a cena, za ktorú to kupujete, sa ani neoplatí. Určite by som išiel kupovať víno do špecializovaných predajní, kde vám aj poradia. Náš Wine Door Club je však úplne iný koncept, ktorý je skôr o samotnom zážitku a komforte. Snažíme sa ľudí naučiť niečo nové o víne a aj ochutnať niečo nové – z pohodlia domova,“ dodáva Dorušinec.

Lacný alkohol je len obyčajná fraška

Mnohí Slováci sú podľa Erika zvyknutí, že za lacný peniaz majú „nejaké“ víno. Nevedia si predstaviť, že môže byť niečo lepšie. „Nad pitím vína treba premýšľať. Nie ho len doniesť, otvoriť a vypiť. Zmeniť vnímanie vína sa snažíme práve vo Wine Door Clube. Chceme, aby si ľudia vychutnávali víno, objavovali ho a hľadali v ňom emóciu a zážitok zároveň,“ objasňuje.

Someliér doplnil, že lacné vína sú len uniformný alkohol, ktorý sa chce tváriť ako kvalitné víno. Podľa neho však ide len o obyčajú frašku.

Vinár na víne, ktoré dodáva supermarketom, veľa nezarába. Ak chce zarobiť, musí predávať vo veľkom a tým ide dole s kvalitou. „Najviac vždy ale zarobia supermarket alebo sprostredkovatelia. Vinárstvo z toho nemá nič, možno 20 centov za fľašu,“ kritizuje.

Rovnako, ako pri káve ľudia začínajú rozoznávať kvalitu, tak postupne sa to deje aj pri víne. Sme na lepšej ceste, ľudia vyhľadávajú kvalitu, je potrebné sa ale o tom rozprávať, vyjadril sa na záver someliér. 

„Vyberáme najmä kvalitné vína, u ktorých je predpoklad, že budú chutiť viac menej všetkým. Je to o objavovaní nového. Dá sa však stretnúť aj s vínami, ktoré nemusia byť práve tvoje obľúbené. No väčšinou máme iba pozitívne reakcie. Je to, ako s jedlom – musíš to najprv objaviť a ochutnať a potom zistíš, či ti chutí,“ ozrejmuje someliér.

Povedomie o kvalitnom víne šíri práve Wine Door Club, kde základným kritériom je len zvolenie základného typu vínnych selekcií a frekvencie zasielania. Všetko ostatné môžete nechať na someliérovi. Objednaj si na Vianoce vínne predplatné, precestuj svet a poteš svoje chuťové poháriky či priateľov.

zdroj: Wine Door Club
 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie