Tesco sa zbavuje plastov. Kvôli redukcii odpadu mení obaly vlastných výrobkov

  • Podľa analýzy spoločnosti PlasticsEurope sa v roku 2017 v Európe vyrobilo až 64,4 milióna ton plastových obalov
  • Z toho 7,4 % predstavujú PET obaly
  • Prvé kroky v boji proti plastu avizuje aj Tesco
  • Reťazec má v pláne uviesť na trh obaly pre vlastné značky v 100 % recyklovateľných alternatívach už v najbližších rokoch
zdroj: archív Tesco
  • Podľa analýzy spoločnosti PlasticsEurope sa v roku 2017 v Európe vyrobilo až 64,4 milióna ton plastových obalov
  • Z toho 7,4 % predstavujú PET obaly
  • Prvé kroky v boji proti plastu avizuje aj Tesco
  • Reťazec má v pláne uviesť na trh obaly pre vlastné značky v 100 % recyklovateľných alternatívach už v najbližších rokoch

Výskumy ukazujú, že informovanosť o vplyve obalov na životné prostredie sa každoročne zvyšuje. V rokoch 2006 – 2016 sa rozsah recyklácie plastových obalov zvýšil až o 74 %.

Znížiť vplyv obalového odpadu na životné prostredie chce aj Tesco. Jedným z praktických príkladov sú nové balenia štiav a smoothies tohto reťazca. Spoločnosť v týchto týždňoch predstavuje nové balenie takzvaných r-PET fliaš, ktoré obsahujú  aj recyklovaný materiál.

Fľaše s objemom 250 ml a 1 liter sú vyrobené z 30 % recyklovaného materiálu, 750 ml fľaše majú vo svojom obale recyklovaný plast z 50 %. Táto zmena v materiáloch používaných na balenie produktov prinesie Slovensku ročnú redukciu plastového odpadu v objeme 2 400 kilogramov.

zdroj: archív Tesco

Materiál r-PET je polyester vyrobený z opätovne využitých plastových obalov, najmä z nápojových fliaš. Vďaka tomu materiál pochádza zo spracovaného odpadu, ktorý je vhodný na recykláciu alebo opätovné použitie, čím prispieva k budovaniu systému tzv. uzavretej slučky. Ide o systém, v ktorom sa všetky materiály opätovne používajú alebo vracajú a následne recyklujú tak, že nevzniká žiaden odpad.

Tesco dáva zbohom nerecyklovateľným plastovým obalom

Začiatkom tohto roka spoločnosť oznámila ambíciu, že všetky obaly značky Tesco budú recyklovateľné alebo opätovne použiteľné a to najneskôr do roku 2025. Taktiež do roku 2020 reťazec avizoval ambíciu. že odstráni všetky ťažko recyklovateľné materiály v obaloch produktov vlastnej značky. Cieľom je predovšetkým zníženie množstva odpadu z obalov aj v samotných prevádzkach.

Menej plastov a viac slovenských výrobkov

Tesco patrí k maloobchodným reťazcom s najväčším počtom predaných slovenských výrobkov. Len za minulý rok si zákazníci v predajniach tohto reťazca kúpili 700 miliónov potravín od slovenských dodávateľov v celkovej hodnote 400 miliónov eur.  

Príkladom sú mliečne výrobky od Tatranských mliekarní TAMI, práve táto spoločnosť dosahuje so spoločnosťou Tesco tržby okolo 8 miliónov eur ročne.  Vďaka tejto spolupráci mohli zvýšiť nákup surového kravského mlieka zo 17 miliónov litrov na 90 miliónov litrov mlieka ročne. O úspešnom pôsobení Tatranskej mliekarne na trhu svedčí aj to, že od začiatku spolupráce s reťazcom Tesco stúpol jej ročný obrat až 60-násobne.

Aktuálne Tesco spolupracujeme s 123 slovenskými dodávateľmi, ktorí  vyrábajú aj produkty privátnej značky reťazca, čím im umožňujú predávať aj v zahraničí.

Podiel slovenských výrobkov by sme veľmi radi rozširovali, narážame však v niektorých prípadoch na nepostačujúce objemy produkcie výrobcov na Slovensku, ktoré nedokážu vykryť dopyt našich zákazníkov,“ vysvetľuje P. Piešťanský, manažér nákupného oddelenia spoločnosti Tesco.

zdroj: plasticseurope.org, Tesco TS, Tesco.sk

Najnovšie video