Tesla nezapadá do konkurenčného boja. Prečo pre automobilky nepredstavuje riziko?

  • Automobilový priemysel má dlhoročnú skúsenosť s konkurenčným súťažením. Napriek tomu, že je Tesla široko uznávaná, ostatné spoločnosti ju neberú ako hrozbu. Výrobcovia automobilov sú naopak spokojní s tým, že na seba prevzala risk produkcie elektrických vozidiel. Je však Tesla pre konkurenciu naozaj neškodná?
  • Automobilový priemysel má dlhoročnú skúsenosť s konkurenčným súťažením. Napriek tomu, že je Tesla široko uznávaná, ostatné spoločnosti ju neberú ako hrozbu. Výrobcovia automobilov sú naopak spokojní s tým, že na seba prevzala risk produkcie elektrických vozidiel. Je však Tesla pre konkurenciu naozaj neškodná?

Počas minulých desaťročí nevznikla významná nová americká automobilová spoločnosť. V priebehu 20.storočia na zahraničnom trhu vyrástli a padli desiatky automobilových značiek, ale od osemdesiatych rokov minulého storočia sú Spojené štáty len domovom takzvanej ,,Veľkej trojky“. Automobilky General Motors, Ford, and Fiat Chrysler US, dopĺňajú japonské a nemecké spoločnosti, pričom do popredia sa dostáva aj čínska spoločnosť VOLVO.

Tesla si prešla zaujímavým obdobím a v čase svetovej krízy v roku 2008 bola na pokraji krachu. Vtedy do firmy investoval Elon Musk 40 miliónov a spoločnosť zachránil. Tesla sa stala zaujímavou značkou a inovátorom vo svete nového spôsobu dopravy.

Nízka produkcia by mohla Teslu úplne odstaviť od masovej výroby

Úspech Tesly na Wall Street, ako aj pútavá rozprávka médí, že Musk a jeho spoločnosť prevezmú svet, je dôvodom na obavy. Prečo sa teda nesnažia zbaviť konkurencie? Odpoveď je  jednoduchá, Teslu nepovažujú za hrozbu.

Aj napriek Modelu 3, ktorý má v súčasnosti viac ako pol milióna rezervácii, automobilky vedia, že achillovou pätou Tesly je produkcia. To znamená, že dopyt zo stoviek tisíc nie je v tejto súvislosti výhodou, naopak, pre Teslu to predstavuje záťaž. Minulý rok predala len necelých 50-tisíc vozidiel a doteraz nedokázala u žiadneho svojho modelu dodržať časový plán, napríklad Tesla X prišla na trh s ročným oneskorením. Pri súčasnom tempe výroby by zákazníci na svoje auto čakali roky.

To neznamená, že sa nemôže stať hrozbou. Podľa nových informácií dokonca chce Tesla zvýšiť produkciu rýchlejším tempom, než plánovala. Tesla chcela pôvodne do roka 2020 vyrábať 500-tisíc vozidiel ročne, tento cieľ posunula na rok 2018. V roku 2020 chce po novom vyrábať až milión áut ročne. Informovala o tom agentúra DPA. Ak by sa plánované nariadenia americkej vlády stali reálne, najbližších 10 až 20 rokov bude polovica všetkých predaných áut práve tých elektrických. Tesla by z tejto zmeny profitovala, ale to by znamenalo aj niekoľkonásobne vyššiu výrobu.

Tesla preberá všetky riziká konkurencie

Automobilový priemysel víta Teslu z viacerých dôvodov. Konkurenčné podniky sú ohromené z toho, čo dosiahla a vítajú súťaženie, pretože úspech Tesly zlepšuje výkon dizajnérov a inžinierov, zároveň však preberá všetky riziká automobiliek.

Priemysel si dobre pamätá situáciu so značkou Ford pri jej modeli T. Na začiatku 20.storočia, Henry Ford vytvoril hromadný automobilový trh a predal milióny áut. GM však ponúkol viac možností. Po tom, ako sa GM stala číslo jeden, Ford sa nikdy nevrátil na vrchol rebríčka. Riziko zlyhania spoločnosti Tesla je oveľa vyššie ako v prípade tradičnej automobilky. Ak dôjde k poklesu tržieb v najbližších dvoch rokoch, Tesla bude trpieť spolu so všetkými ostatnými. Prípadne, ak americká vláda ukončí dotácie v súvislosti s elektrickými autami, vozidlá spoločnosti Tesla sa okamžite stávajú drahšie.

Inovácie pútajú pozornosť, mal by sa priemysel obávať?

Tesla je inovátorom v priemysle. Napriek výrobe elektrických automobilov a ich vysokej cene si udržuje pozíciu. Tesla však nepredáva len autá, ktoré vyzerajú skvelo. Hlavným lákadlom na zákazníka sú inovatívne funkcie. Je užitočné, aby mal automobilový priemysel člena, ktorý je ochotný všetok čas stráviť niekde na okraji, pričom berie so sebou všetky riziká. Ak Tesla overí ziskovosť na trhu alebo technológiu, ďalšie firmy ju napodobňujú alebo duplikujú. Práve preto by bol automobilový trh stratovejší bez Tesly. Takže otázkou je: bude Tesla aj naďalej len ďalším hráčom alebo ovládne svet?

Zdroj: businessinsider.com, DPA

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech