Tieto návyky zabíjajú tvoju kreativitu. V slovenských školách sú však silno zakorenené

  • Čím je človek v škole úspešnejší, tým má rozvinutejšie návyky, ktoré ho robia menej kreatívnym
  • Aspoň to tvrdí texaský profesor psychológie a marketingu Art Markman
  • Zhrnul štyri návyky, ktoré by sme mali zmeniť ak chceme byť kreatívnejší
  • Sú to zároveň tie isté návyky, ktoré slovenské školy vštepujú deťom
zdroj: unsplash.com
  • Čím je človek v škole úspešnejší, tým má rozvinutejšie návyky, ktoré ho robia menej kreatívnym
  • Aspoň to tvrdí texaský profesor psychológie a marketingu Art Markman
  • Zhrnul štyri návyky, ktoré by sme mali zmeniť ak chceme byť kreatívnejší
  • Sú to zároveň tie isté návyky, ktoré slovenské školy vštepujú deťom
  1. Nájdi správnu odpoveď a… hlavne si pohni!

Jadrom moderného vzdelávania je skúška. Spôsob a konštrukcia skúšky je navrhnutá tak, aby vyučujúcemu preukázala, že prezentovaný materiál bol zvládnutý a zapamätaný. A tak študent iba opakuje odpovede na otázky, ktoré vyučujúci pozná a uznáva. Okrem toho, že skúška je zdĺhavá, musí byť zvládnutá v krátkej dobe. To znamená odmenu za najlepšiu odpoveď v čo najkratšom čase.

Lenže takto kreativita nefunguje. Kreativita hľadá odpovede na nezodpovedané otázky, na ktoré pravdepodobne existuje mnoho iných riešení. Zjednodušene, ak chceme prísť s niečím jedinečným, mali by sme radšej vytvárať a zvažovať množstvo rôznych alternatív, než bez rozmyslu zbúchať (jedno priemerné) riešenie, hlavne aby niečo bolo…

  1. Minimalizuj počet chýb.

Úspech v škole je meraný známkami. Aby sme získali dobré známky, nemôžeme si dovoliť pochybiť, keďže chyby znamenajú stratu bodov. Nadobudneme tak presvedčenie o chybách ako o zle, ktorému sa za každú cenu treba vyhnúť. Táto stratégia má zmysel, ak má problém iba jedno riešenie.

Keď sa snažíme vymyslieť niečo nové, obavy z pochybenia nás stále dobiehajú. To však musíme prekonať a naučiť sa prijať svoje chyby a pracovať s nimi.

  1. Sústreď sa na skúšku.

Študenti majú veľa predmetov a sú zaneprázdnení. Preto sa zväčša zameriavajú len na povinné predmety a na to, čo bude na skúške. Ak chceme ale vytvárať nové veci, musíme chcieť vedieť viac ako len odpovede na známe otázky. Akákoľvek iná, neznáma, ale aj nudná, nebodaj zbytočná informácia môže byť totiž prospešná pre inšpiráciu a proces tvorby.

  1. Stály progres.

Najsvedomitejší študenti bývajú tí najlepší. Práce majú rýchlo hotové a odovzdané načas. Kreativita však nemá lineárny proces ako výučba. Kreativita vyžaduje čas. Obdobie, v ktorom hľadáte a študujete informácie k danej téme, skicujete návrhy a zvažujete všetky možné riešenia. Počas tejto doby môžete mať pocit, že nerobíte žiaden pokrok, až kým konečne nepríde nápad, takže riešenie je konečne na dosah. Ak chcete úspešne tvoriť, musíte byť ochotní tolerovať aj obdobie, kedy máte pocit, že sa pohybujete v začarovanom kruhu.

Škola - miesto kreativity

Zdroj: Sketcher.sk

Najnovšie video