Toto je 10 deštruktívnych zlozvykov, ktoré majú chronicky nešťastní ľudia. Máš ich tiež?

  • Každý z nás určite hľadá šťastie
  • Pravdou však je, že niekedy si jeho dosiahnutie sabotujeme sami
  • Ak máš niektoré z týchto 10 deštruktívnych zlozvykov, čo najskôr sa ich zbav
laurenz-kleinheider-OsC8HauR0e0-unsplash
Unsplash/Laurenz Kleinheider
  • Každý z nás určite hľadá šťastie
  • Pravdou však je, že niekedy si jeho dosiahnutie sabotujeme sami
  • Ak máš niektoré z týchto 10 deštruktívnych zlozvykov, čo najskôr sa ich zbav

Nešťastie je toxické. Má nielen extrémne negatívny vplyv na tvoje fyzické, ale takisto aj na to psychické zdravie. Nešťastný človek inak rozmýšľa, inak sa správa, inak koná. Čo však za chronické nešťastie môže? Možno budeš súhlasiť s tým, že veľakrát si zaň môžeme sami. Faktom totiž je, že jeho príčina tkvie väčšinou v týchto 10 deštruktívnych zlozvykoch. 

#1 Priveľmi sa spoliehaš na iných ľudí

Samozrejme, že každý človek by mal byť schopný a ochotný prijať pomoc v situáciách, kedy ju najviac potrebuje. To ale v žiadnom prípade neznamená, že by si sa mal až príliš spoliehať na iných ľudí – práve naopak. Vieš, ako sa to hovorí – čo si sám nespravíš, to nemáš, a čím menej od druhých čakáš, tým menej ťa sklamú. Maj okolo seba úzky okruh ľudí, ktorí stoja za to, ale spoliehaj sa predovšetkým sám na seba. Vyhneš sa tak mnohým sklamaniam. 

#2 Máš priveľký strach z kritiky

Aj Napoleon Hill vo svojej knihe Mysli a zbohatni hovoril o tom, že strach z kritiky človeka oberá o jeho predstavivosť, obmedzuje jeho individualitu a oberá ho o sebadôveru. V tomto prípade je však nevyhnutné položiť si otázku, prečo ťa niekto kritizuje. Je jeho kritika konštruktívna? Vezmi si z nej to najlepšie. Má od tej konštruktívnej ďaleko a pramení len z toho, že niekto by chcel žiť tvoj život, no nemá ho? V tom prípade takýmto rečiam nevenuj ani tú najmenšiu pozornosť. 

#3 Hovoríš so sebou negatívne

Nemôžem, nedá sa, nedokážem to, nemám dostatok… Čudoval by si sa, ako extrémne naše myšlienky ovplyvňujú našu realitu. Na čo myslíš, to vo svojom živote ešte znásobíš. Ak sa preto sústredíš na to, čoho máš nedostatok a čo ťa robí nešťastným, tvoje nešťastie sa tým bude ešte znásobovať. Skús sa radšej zamerať na vďačnosť, motiváciu či produktivitu. Uvidíš, ako stúpne nielen tvoje sebavedomie, ale aj tvoja nálada. 

zdroj: Unsplash/Kitera Dent

#4 Čakáš, že všetko pôjde presne podľa tvojich predstáv

Žiaľ, tak to ale nikdy nebude. Samozrejme je skvelé, ak si určíš, kde by si chcel byť takto o rok, o päť či hoci aj o 10 rokov, no zrejme už sám veľmi dobre vieš, že veci nikdy nejdú presne podľa plánu. Ak by si sa chcel striktne držať toho, čo si si naplánoval, život ťa neraz nepríjemne prekvapí. Povedz si, čo a dokedy chceš dosiahnuť, no niekedy skús veciam nechať voľnejší priebeh. Čo má byť tvoje, ti tak či tak neutečie. 

#5 Vyhýbaš sa veciam, z ktorých máš strach

Mnoho ľudí si myslí, že strach je vyslovene negatívnou emóciou. Takto to ale nie je. Strach si mal predsa aj pred skúškami, ktoré dopadli skvele či pred pracovným pohovorom, ktorý naštartoval tvoju sľubnú kariéru. Strach nemusí byť vyslovene negatívny – práve naopak. Veľakrát je práveže hnacím motorom, ktorý vypumpuje tvoj výkon na maximum a to, že ho cítiš, nie je zlým znamením. Je to len znamením toho, že si sa ocitol na hrane svojej komfortnej zóny a je len na tebe, či spravíš krok vzad, alebo či ju opustíš. 

Pravidlo 5-4-3-2-1 ti pomôže okamžite boostnuť tvoje zdravie a psychickú pohodu

#6 Neustále na niečo čakáš

Keď zmením zamestnanie, budem šťastný. Keď sa presťahujem, budem šťastný. Keď si nájdem priateľku, budem šťastný. Keď si nájdem lepší okruh priateľov, budem šťastný. Sú ti tieto vety známe? Množstvo ľudí svoje šťastie neustále “odkladá”. Stanovujú si podmienky, no akonáhle jednu z nich dosiahnu – napríklad ak zmenia zamestnanie – zistia, že im to vlastne vôbec nepomohlo. Pocit šťastia totiž nevisí niekde v budúcnosti, svoju myseľ je potrebné nastaviť tak, aby si ho bol schopný prežívať tu a teraz. Bez podmienok. 

#7 Nemáš okruh blízkych ľudí

Hovorí sa, že kamarátov môžeme mať stovky, ale pravých priateľov napočítaš na prstoch jednej ruky. Je pritom jedno, či ide o bývalého spolužiaka, kolegu alebo brata, každý jednoducho musí mať niekoho, pri kom máš istotu, že ťa kedykoľvek podrží. Ak niekto takýto okruh najbližších ľudí nemá, jeho život to veľmi negatívne ovplyvňuje – aj keď si to odmieta priznať. 

#8 Nemáš dostatok pohybu

Znie to ako úplné klišé, ale čítal si už knihu Dobehni svoj mozog od švédskeho psychiatra Andersa Hansena? Táto kniha je dokonalým manifestom pohybu a toho, aký neuveriteľný vplyv má pohyb nielen na naše telo, ale aj našu myseľ. Autor dokonca v knihe uvádza viacero štúdií o tom, ako čo i len každodenné niekoľkominútové prechádzky pomohli ľuďom pri liečbe depresie. Dokážeš si potom predstaviť, aký vplyv má na našu myseľ každodenné hodinové cvičenie, a naopak, čo s nami dokáže spraviť úplná neaktivita? 

zdroj: Unsplash/Ev

#9 Nevenuješ sa veciam, ktoré ti robia radosť

“Nemám čas” je vetou, ktorú veľmi často používa každý dospelý. Veľakrát sa tak stane, že začneme zanedbávať veci, ktoré nám niekedy robili radosť. Nemalo by to byť ale o tom, sťažovať sa na nedostatok času, ale o tom, aby sme sa snažili robiť všetko pre to, aby sme ten čas získali. Niekedy je potrebné spraviť nejaké obety – napríklad v práci či v škole – no za ten výsledný pocit po tom, ako sa budeš venovať tomu, čo miluješ, to určite stojí. 

#10 Si perfekcionista

Určite si už počul o Paretovom princípe, ktorý hovorí o tom, že 80 % dôsledkov pramení z 20 % príčin. Toto pravidlo má množstvo interpretácií a v živote je možné aplikovať ho asi na 100 rôznych spôsobov, no okrem iného znamená aj to, že 80 % svojich pracovných výsledkov dosiahneš za 20 % investovaného času. Načo byť teda perfekcionistom a chcieť mať všetko na 110 %? Menej je niekedy viac, a v tomto prípade to naozaj platí.  

Princíp 80:20. Nauč sa ho a dosiahneš tie najlepšie výsledky s minimálnym úsilím

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK