Toto je zrejme najdrsnejší autobus na svete. Vyrába sa na Slovensku

  • Česká firma svoje stroje vyrába pri Dubnici nad Váhom
  • Používa motory a upravené podvozky MAN
  • Niet pochýb, že väčšina produktov smeruje na export
Torsus.eu
  • Česká firma svoje stroje vyrába pri Dubnici nad Váhom
  • Používa motory a upravené podvozky MAN
  • Niet pochýb, že väčšina produktov smeruje na export

Asi ťa neprekvapí, že veľké a ťažké stroje musia poháňať aj veľké a mimoriadne silné motory. Pár prípadov za všetky?

Nové autobusy Otokar Kent C, aké vlani nakúpil dopravný podnik v hlavnom meste Bratislava, poháňa šeštvalcový turbodiesel s objemom 6,7 litra výkonom rovných 300 koní.

Alebo bežné ťahače od firmy Scania, aké vozia tovar po celej Európe s dlhými návesmi – tie si môžu prepravné firmy nakonfigurovať vo výkonoch od 280 do 500 koní, pričom pravdepodobne najvýkonnejší podobný motor súčasnosti má 8 valcov, 770 koní a mamutí krútiaci moment 3 700 Nm, píše Automotive World

V žiadnom z týchto prípadov ale nejde o nijaké trhače asfaltu. Všetka sila má skôr presúvať tovar z bodu A do bodu B, a to aj cez horské priesmyky a prudké stúpania. 

Zrejme si však ani netušil, že jeden z najbláznivejších a najvýkonnejších autobusov na svete vzniká priamo na Slovensku.

Firma Torsus je síce česká s ukrajinskými majiteľmi, ako píše Autoforum.cz, ale jej stroje sa vyrábajú neďaleko Dubnice nad Váhom v obci Horné Sŕnie. S trochou nadhľadu by sa tak dalo povedať, že po Volkswagene, Kii a koncerne Stellantis (PSA Peugeot-Citroën) ide o ďalšiu automobilku na našom území. 

Off-road autobus Praetorian pre rok 2021

Torsus sa aktuálne pochválil novou verziou svojho autobusu Praetorian, ktorý nepochybne zaujme armády aj cestovné kancelárie operujúce v nehostinných krajinách po celom svete. 

Nie je žiadny dôvod, aby si ho firma vyrábala od základov úplne sama. Namiesto toho siaha po podvozku od známej firmy MAN a turbodieselovom motore so šiestimi valcami, 6,9-litrovým objemom a výkonom 240 koní, ktorý generuje až 925 Nm krútiaceho momentu. 

Všetko však upravuje do podoby, ktorá má pohon 4×4 a zvládne pohyb v totálnom teréne. Predná časť dokáže vyskočiť na nerovnosti pod uhlom 32 stupňov, zadný nájazdový uhol je 26 stupňov. Celý kolos nezastaví ani rieka, ktorá nie je hlbšia než 90 centimetrov. 

Off-road autobus s maximálnou hmotnosťou 13,5 ton tak nie je primárne určený na jazdu po našich cestách, hoci aj na tie sa zvýšený podvozok občas hodí. 

Slováci stoja za pompéznym off-road autobusom, ktorý je svetovým unikátom ideálnym nielen na cestovanie

Výbava, o ktorej môžu slovenskí dopravcovia len snívať

Autobus rozhodne nebude lacný, preto môže ponúknuť aj množstvo zaujímavej výbavy. Štandardom sú nové predné LED svetlomety a 35 sedačiek s trojbodovými bezpečnostnými pásmi, aby pasažieri nepopadali do stredovej uličky.

V čase, kedy sa nedá pozerať na okolité safari, môžu cestujúci využiť čítacie lampičky alebo DVD infotainment s viacerými obrazovkami.

Zaujímavosťou je aj výkonná klimatizácia, ktorá podľa Autoforum.cz dokáže kabínu rozohriatu na 60 °C zraziť na 29 stupňov len za tri minúty. Komfortných 20 °C dosiahne do 15 minút, takže vodič nebude musieť riešiť, ako dlho necháva na zastávkach otvorené dvere. 

Základná verzia štartuje na sume 4 milióny českých korún, teda v prepočte 156 400 eur, čo na pomery autobusov nie je nijako závratne veľa. Kĺbové (teda výrazne dlhšie, ale bez off-road výbavy) Otakary vyšli Bratislavu až na 254 950 € bez DPH.

Praetorian však pravdepodobne nebude z montážnych liniek vychádzať v sériovej podobe. Zákazníci si ho nepochybne nakonfigurujú podľa vlastných potrieb, takže pribudnúť môžu ochranné mreže na okná, ďalšie svetlomety alebo konfigurácia pre záchranné zložky.

Expedičná verzia dostáva aj snehové reťaze alebo piknikovú výbavu so sympatickým prístreškom. 

Torsus Praetorian
zdroj: Torsus.eu

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech