Toto slovenské mesto zavádza pre vybrané skupiny ľudí MHD celkom zadarmo

  • Zvy­šu­júci sa po­čet osob­ných au­to­mo­bi­lov v cen­trách so se­bou pri­náša množ­stvo emi­sií v ovzduší
  • S týmto fak­tom sa snaží bo­jo­vať nie­koľko štá­tov EÚ. Svojou troškou však od jesene tohto roku prispeje aj Brezno
wikimedia.org @Jacquesverlaeken, pixabay.com
  • Zvy­šu­júci sa po­čet osob­ných au­to­mo­bi­lov v cen­trách so se­bou pri­náša množ­stvo emi­sií v ovzduší
  • S týmto fak­tom sa snaží bo­jo­vať nie­koľko štá­tov EÚ. Svojou troškou však od jesene tohto roku prispeje aj Brezno

Informoval o tom primátor mesta Tomáš Abel na svojom Facebooku. Zadarmo budú môcť cestovať deti do 15 rokov, držitelia preukazu ZŤP, držitelia preukazu Darca krvi, starobní a invalidní dôchodcovia a osoby s detským kočíkom. Podobný krok zaviedlo ešte začiatkom tohto roka aj mesto Sereď, ktoré potrebovalo u ľudí zvýšiť záujem o verejnú dopravu.

zdroj: pixabay.com

„Mesto Sereď pravidelne uhrádzalo miestnemu dopravcovi stratu, ktorá vznikala pri zabezpečovaní mestskej hromadnej dopravy. Postupom rokov dopravca uplatňoval  vyššie straty, ktoré súviseli najmä s klesajúcim počtom prepravených osôb na dvoch mestských linkách. Pre rok 2019 je strata dodávateľa dopravných služieb vyčíslená v čiastke 65 000 eur.“ informoval zástupca primátora Ľubomír Veselický.

V hlavnom mesto Estónska bezplatná doprava zafungovala

Bezplatná doprava pre nás na Slovensku nie je neznámou. Najmä čo sa týka bezplatnej vlakovej dopravy. Tallin nám však ukazuje, že aj takéto projekty sa dajú robiť efektívne a prospešne pre všetkých.

Po zavedení bezplatnej dopravy totiž mesto Talin zaznamenalo až prekvapivo dobré výsledky. Projekt plánovaný ako stratový, je nakoniec maximálne ziskový a mestskej kase priniesol až 20 milión eur, informoval o tom The Guardian.

zdroj: pixabay.com

Ako je to možné? Ak chce totiž obyvateľ Tallinu využívať bezplatnú dopravu, musí sa registrovať na miestnom úrade a stať sa oficiálnym obyvateľom mesta. To znamená, že jeho dane pravidelne poputujú do mestskej kasy. Mesto  z nich tak dokáže dopravu bez problémov financovať. Všetci totiž vieme, že doprava zadarmo v skutočnosti úplne zadarmo nie je. 

Tallin však nie je jediným mestom, ktoré otestovalo takýto model dopravy. Zadarmo už ľudia cestujú v Luxembursku, Francúzsku, Švédsku, ale aj v niekoľkých českých mestách ako je napríklad  Frýdek- Místek, kde je tento projekt veľmi úspešný a v meste je výrazne menej áut.

Čo myslíš, ako by dopadla bezplatná doprava v Bratislave? Priniesla by viac pozitív alebo negatív? A dokázala by množstvo neoficiálnych obyvateľov mesta prinútiť k zmene trvalého bydliska?

zdroj: facebook.com/tomas.abel, seredonline.sk, theguardian.com, CNN, doprava.udrzitelne-mesto.cz

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech