Tvrdia, že vyrobili najrýchlejšie auto sveta. Jeho sile zrejme neuveríš

  • Koenigsegg Jesko Absolut je poháňaný motorom s výkonom 1 600 koní
  • Ten mu má umožniť dosiahnuť rýchlosť 531 km/h
Koenigsegg Automotive AB
Koenigsegg Automotive AB
  • Koenigsegg Jesko Absolut je poháňaný motorom s výkonom 1 600 koní
  • Ten mu má umožniť dosiahnuť rýchlosť 531 km/h

Koenigsegg Automotive je švédska automobilka vyrábajúca superšportové vozidlá. Spoločnosť založil v roku 1994 Christian von Koenigsegg s cieľom vyrábať tie najlepšie kúsky v danom segmente.

Švédsky výrobca zaujal verejnosť, keď už počas ženevského autosalónu 2019 predstavil model s názvom „Jesko“. Vtedy však išlo len o okruhovú verziu Attack, ktorá bola pre bežných smrteľníkov nedosiahnuteľná.

O rok neskôr sa výrobca zameral čisto na dosiahnutie najvyššej zaznamenanej rýchlosti, a tak avizoval verziu Jesko Absolut. Spoločnosť má totiž jasný cieľ, ktorým je vytvoriť nový rýchlostný rekord medzi produkčnými automobilmi.

Koenigsegg Automotive AB
zdroj: Koenigsegg Automotive AB

Tento model má byť schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť pohybujúcu sa okolo neuveriteľných 531 km/h. Attack, ktorý sa vyznačuje silným zadným spojlerom, stojí najmenej 2,8 milióna eur, zatiaľ čo Absolut bol ocenený na minimálne na 3,45 milióna eur.

Attack aj Absolut poháňa motor 5,0 V8 twinturbo skonštruovaný Koenigseggom, ktorý v závislosti od plniaceho tlaku vyvinie výkon úctyhodných 1 280 alebo 1 600 koní a maximálny krútiaci moment 1 500 Nm.

Koenigsegg Automotive AB
zdroj: Koenigsegg Automotive AB

Výkon sa prenáša na zadné kolesá prostredníctvom špeciálnej 9-stupňovej prevodovky Lightspeed. Jesko Attack so svojím mohutným krídlom, odetý v oranžovom laku „Tang Orange Pearl“ pôsobí skutočne vznešene.

Skromný grafitovo-sivý Absolut, zdobený pruhmi Tang Orange, aj napriek chýbajúcemu efektnému spojleru a výrazným farbám, budí rešpekt.

Kľúčom k úspechu – dosiahnutiu najvyššej rýchlosti – je dokonalé prepracovanie dizajnu a aerodynamiky. Namiesto „krídel“ má Koenigsegg Jesko Absolut na zadnej strane dve „plutvy“, ktoré majú podobne ako vo vojenskej stíhačke zabezpečiť stabilitu vo vysokých rýchlostiach.

Absolut má dĺžku 4,85 metra, takže je o cca. 9 centimetrov dlhší ako Attack, od čoho sa tiež očakáva zlepšenie stability pri rýchlostiach nad 400 km/h.

Koenigsegg Automotive AB
zdroj: Koenigsegg Automotive AB

Zároveň sa znížila hmotnosť auta na 1 290 kilogramov. Okrem toho boli na vozidle urobené početné opatrenia na zníženie odporu vzduchu – aerodisky na zadných kolesách, rezignácia na vzduchové mriežky na predných blatníkoch či uzavretie vstupu na prednej kapote.

Vďaka tisíckam hodín strávených výpočtami a vizualizáciou, sa inžinierom podarilo dosiahnuť ukážkový koeficient odporu (Cx 0,278). Vďaka vylepšenej aerodynamike má byť Koenigsegg Jesko Absolut oveľa rýchlejší ako Jesko Attack.

Koenigsegg Automotive AB
zdroj: Koenigsegg Automotive AB

Christian von Koenigsegg sa dlho zdráhal priznať, akú rýchlosť má v pláne s modelom dosiahnuť. Časom sa ale preriekol a konštatoval, že cieľom je 330 mph, čiže 531 km/h.

Treba si uvedomiť, že zatiaľ ide o teoretické výpočty. Ak by išlo všetko podľa plánov, Koenigsegg Jesko Absolut by prekonal rýchlostný rekord Bugatti Chiron Super Sport, ktorý je 490,484 km/h.

Paradoxne, Koenigsegg síce dokáže skonštruovať a postaviť najrýchlejšie auto na svete, no má problém v praxi zistiť, aké rýchle v skutočnosti je. Nevadská púštna trať, kde Švédi vytvorili predchádzajúci rekord s Agerou RS, nie je dostatočne plynulá, aby mohol tadiaľ prefrčať model rýchlosťou nad 500 km/h.

Ostatné trasy sú jednoducho príliš krátke. Ideálna by bola trať Volkswagen Ehra-Lessien, kde Bugatti prekonalo v roku 2019 rýchlostný rekord, no je otázne, či ju Nemecko dá k dispozícii aj konkurentovi.

Na potvrdenie prekonania hranice 500 km/h si budeme musieť počkať, pokiaľ nebude mať Koenigsegg v rukáve hotové riešenie.

Zdroj: Koenigsegg Automotive AB

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá