Ukážková premena: Historickú vilu z roku 1906 prestavali na luxusné bývanie s magickým genius loci

  • Architektonické štúdio Karnet zrealizovali projekt, aký bez pochýb stoji za pozornosť
  • Z ich snaženia vzišlo nevšedné, no moderné bývanie v meštianskej vile
Vila z roku 1906
Petr Polák, petrpolak.photo
  • Architektonické štúdio Karnet zrealizovali projekt, aký bez pochýb stoji za pozornosť
  • Z ich snaženia vzišlo nevšedné, no moderné bývanie v meštianskej vile

Pre nových majiteľov vily navrhli súdobú vrstvu, prekreslili dispozície, zorganizovali plynutie priestorov a vyladili kombinácie materiálov tak, aby zachovali pôvodné prvky vily a splnili požiadavky súčasného bývania.

História vily siaha až do roku 1906, kedy bola stavba dokončená podľa návrhu architekta Františka Buldra. Od roku 1934 vilu obýval spisovateľ F. X. Šalda.

V roku 1939 prešla vila výraznou rekonštrukciou podľa návrhu Karola Šťastného. Vtedy bola vykonaná celková úprava priečelia vrátane vybudovania veže so stanovou strechou.

Súčasťou úprav bolo aj liatinové zábradlie a vstupná brána, čo sú prvky zachované dodnes. Na konci roka 2018 sa vila dostala na stôl štúdia Karnet. A preto, že dnes sa žije inak ako na začiatku minulého storočia, bolo potrebné prispôsobiť bývanie novým požiadavkám.

zdroj: Petr Polák, petrpolak.photo

„Hlavným cieľom všetkých našich zásahov bolo jasne odlíšiť nové od pôvodného. Zásadným krokom pre celé fungovanie domu bolo presunutie pôvodného hlavného vstupu do prízemia. Vďaka tomu sme získali oveľa viac priestoru ako pre šatníkové skrine a botníky, tak pre pohyb vo vstupnej hale.“

Zároveň vznikli pridružené miestnosti, ako je technická miestnosť či druhá šatňa. V pôvodnej dispozícii sa vchádzalo na schodiskovú podestu, čo do značnej miery limitovalo úložné priestory.

karnet-architekti-villa-1906-petr-polak-27
zdroj: Petr Polák, petrpolak.photo

Zároveň to ale vytváralo autentickú atmosféru a krásny priehľad obývacou izbou až na balkón. Podestu sa preto rozhodli zachovať, teraz ako vchod na návštevy.

Materiály volili tak, aby každý, kto do vily vstúpi, pocítil jej vznešenosť a výnimočnú atmosféru. Na podlahách je mramorová dlažba, ktorej kresba plynule nadväzuje na orechovú dyhu vstavaných skríň.

Svetlá sú vzhľadom na nízky strop prisadené. Spoza skríň prenikajú tenké lúče svetla, ktoré zdôrazňujú kontrast nového s pôvodným.

Vila 1906

„Kuchyňu na prvom poschodí sme orientovali na sever, pričom novo vybudované veľké okno zaisťuje výhľad do údolia aj na vstupnú bránku. Pani domáca má tak prehľad o prichádzajúcich hosťoch a vďaka tabletu odomkne bránku a rozsvietia svetlá na prízemí.“

Podlaha celého poschodia je tvorená drevenými kazetami skladanými do viedenského kríža, svetlá sú zavesené v zhluku, závesy od stropu po podlahu, aby zdôraznili výšku podlažia.

zdroj: Petr Polák, petrpolak.photo

Na druhom poschodí sú umiestnené detské izby s hlavnou kúpeľňou. Tie museli umiestniť na jedno poschodie, čo znamenalo prerobiť pôvodnú terasu na izbu.

Práve tento zásah do pôvodného riešenia dal vzniknúť celej novej kontrastnej hmote. Zároveň zjednodušil a zjednotil pôvodnú, veľmi členitú a komplikovanú dispozíciu domu.

Na treťom poschodí sa nachádza hlavná spálňa s kúpeľňou a šatňou. Z tohto priestoru dýcha obradná atmosféra. Do spálne prichádzaš po strmom čiernom schodisku, prejdeš priechodom pod krokvou a zrazu sa pred tebou otvára celá veža, ktorá ťa osloví už od momentu, keď dom vidíš z ulice.

Presne pod vrcholom veže sa nachádza pôvodné drevené pódium, kde je teraz umiestnená posteľ.

„Klieštiny a stĺpy nechávame zámerne priznané. Vo veži je celkom dvanásť okien, ktoré do priestoru prinášajú dostatočné množstvo svetla a zároveň sú posadené tak, že je spálňa chránená od kontaktu s okolím.“

zdroj: Petr Polák, petrpolak.photo

„Snažili sme sa zachovať maximum pôvodného tvaroslovia. Navrhli sme repliky špaletových drevených okien pri otvoroch, ktoré zostali v pôvodnej podobe. Stĺpiky zábradlia sa nechávali odlievať do formy vytvorenej podľa dochovaného vzoru.“

Napriek námietkam všetkých zúčastnených vrátane pána domáceho, architekti navrhli zachovanie fasádnych vlysov, ktoré sú príznačným autentickým prvkom budovy.

V maximálnom kontraste s týmito pôvodnými prvkami boli navrhnuté moderné zásahy tak, aby bez funkčných kompromisov naplnili parametre súčasného bývania. 

Štúdio založil Michael Karnet v roku 2017 po ukončení štúdia na Fakulte umenia a architektúry Technickej univerzity v Liberci. Odvtedy sa štúdio rozrástlo o ďalších členov a rieši nové a rozsiahlejšie projekty od interiérov po bytové domy.

karnet-portrait-petr-polak-01
zdroj: Architektonické štúdio Karnet

Mladý tím si zakladá na nových neobvyklých riešeniach a koncepčnom prístupe špecificky ku každej novej výzve, či už ide o rekonštrukciu alebo úplne novú budovu. Tím sa vždy snaží nájsť svoju odpoveď na daný kontext so všetkou úctou k tradičným konštrukčným riešeniam a detailom. 

Zdroj: Architektonické štúdio Karnet

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá