Už od detstva ho nebavilo robiť to, čo robia ostatní. Dnes je celosvetovo známy vďaka lietajúcemu autu

  • Neobyčajný Slovák Štefan Klein zasvätil celý život práci, ktorou nás preslávil po celom svete
  • Na projekte lietajúceho auta pracuje od začiatku 90.rokov
TASR/ Martin Baumann, Michal Svítok
  • Neobyčajný Slovák Štefan Klein zasvätil celý život práci, ktorou nás preslávil po celom svete
  • Na projekte lietajúceho auta pracuje od začiatku 90.rokov

Sny o lietajúcich autách boli donedávna iba naivnou predstavou z románov.  Až kým neprišiel Štefan Klein so svojou nezlomnou a neústupčivou víziou. Na lietajúcom aute pracuje už od 90.rokov a zdá sa, že sa konečne dostal do cieľa.

Svoj projekt AirCar predstavil svetu iba minulý rok. Prvý krát vzlietol na nitrianskom letisku v októbri 2019, o mesiac neskôr ho už prezentoval na najväčšom čínskom veľtrhu v Šanghaji. 

Vizionár už od detstva

Nikdy nechodil do umeleckej školy. Nepozdávalo sa mu, že tak všetci robia to isté a všetky maľby vyzerali rovnako. Zacítil, že by ho to nebavilo a uprednostnil kamarátov. 

Dôležitá je u človeka tvorivosť a trúfam si povedať, že sme mali ďaleko lepšiu ľudovú školu umenia u nás v garáži. Mala zvláštne kúzlo, chodili tam za nami všetky deti z ulice. Akoby aj nie, keď sme tam ako malí chlapci zvárali autogénom a vždy, keď sa nám podarilo vyrobiť niečo zaujímavé, spolu sme to aj testovali. Vyrábali sme šarkany, čo nás ťahali, lebo sme ich nevládali udržať v rukách, lodičky, lietajúce sánky…,povedal pre MiauMagazín.

Významnú úlohu v jeho živote zohrali aj rodičia, ktorí ho nikdy nezaťažovali svojimi predstavami o tom, čím by mal v budúcnosti byť. Otec však tušil, ktorým smerom ho to ťahá a preto ho v tom naplno podporoval. Brával ho spolu s jeho bratom na letisko, kde ich napriek prísnym zákazom vedenia nechal sedieť v aeropláne aj vkročiť na palubu lietadla.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Stefan Klein (@kleinvision_official),

Hneď ako to bolo možné, začal lietať. A popritom využíval vec, ktorú dlhé roky nacvičoval v domácej dielni. Začal konštruovať aeroplány. Pri tejto láske z detstva ostal. A stal sa jedným z najúspešnejších Slovákov. 

Rozmanitá študijná cesta

Je málo ľudí, ktorí už v čase maturít vedia, čo chcú naozaj študovať. A oveľa menej je takých, ktorí vedia s istotou povedať, čo by chceli vo svojom živote robiť. Toto nebol prípad Štefana Kleina, ktorý si bol istý tým, čo ho zaujíma, baví a pri čom chce ostať. 

Bez prijímačiek ho prijali na strojarinu, kde si vybavil individuálny plán na to, aby sa mohol venovať modelovaniu. Objavil ateliéry VŠVU a zistil, že to je preňho tá správna cesta. Počas povinnej vojenskej služby sa pripravil na talentové skúšky na dizajn. Škola sa mu zapáčila natoľko, že dodnes ostal vysokoškolským pedagógom. 

Okrem pedagogickej činnosti sa už od ukončenia štúdia venuje aj dizajnerskej práci. Už v 90. rokoch spolupracoval so slovenskými výrobcami dopravných prostriedkov napríklad s WUSAM, a.s., Zvolen, ZŤS Dubnica nad Váhom, ale aj so švajčiarskou firmou Menzi Muck Widnau. Navrhol pre nich rad kráčajúcich bágrov. 

Vďaka svojim kontaktom a rozhľadu je jednou z popredných osobností, ktoré stoja za spoluprácou VŠVU s výrobnou sférou. Inicioval spoluprácu ateliéru s koncernami Audi, BMW, Ford, Renault, Škoda a VW. Dnes mnohí z absolventov jeho ateliéru pôsobia vo významných európskych automobilkách na vysokých postoch. 

Svet nás dnes pozná vďaka jeho lietajúcemu autu. V akademickom svete bol však známy dávno predtým. V rokoch 1992-1993 absolvoval postgraduálne štúdium na École régionale des beaux-arts v Saint-Étienne. V tom istom čase založil Ateliér transport a dizajn zameraný na problematiku navrhovania dopravných prostriedkov. V roku 2000 pôsobil na Glasgow School of Art and Design ako hosťujúci profesor. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Stefan Klein (@kleinvision_official),

Celoživotná láska

Štefan Klein  od roku 1960, keď sa narodil, stihol veci, na ktoré by iným nestačili ani dva životy. Zo svojich návrhov realizoval mnohé, napríklad Ecorider, Golf car, ľahký elektrický automovil LEA, Moped Manet,skúter Hooper alebo rušeň R 775, za ktorý získal Národnú cenu za dizajn 1997. 

Tento geniálny vizionár  navrhol napríklad aj auto Molekul I, bambusovú kolobežku, Microjet, Piponeer alebo ultraľahký motocykel UL Cycle. Jeho najväčším a celoživotným dielom však ostála lietajúce auto. Prvý krát ho verejne spomenul vo svojej diplomovej práci. Dnes je na svete už tretí variant. 

Čím náročnejší projekt si človek vymyslí, tým ťažšie ho dotiahne do konca bez finančnej podpory. V tomto ohľade som mal tak trochu šťastie, lebo keď už nebolo možné financovať vývoj aeromobilu z vlastných zdrojov, náhoda ma dala dokopy s investorom Jurajom Vaculíkom, ktorý ma okamžite pozval k sebe – myšlienka lietajúceho auta sa mu nesmierne páčila,“ spomína. 

Spolu sa zaoberali výskumom a prípravou výroby od roku 2010. Založili firmu AeroMobil. Aj keď spočiatku nevedeli, čo ich čaká, zažili nevídaný úspech. Ich aeromobil predstavili na konferencii v Montreale, ktorú organizoval americký úrad pre letectvo NASA. Ich cesty sa však v roku 2017 kvôli nezhodám rozišli. 

Po nekonečnej drine prišla odmena

Po dlhých rokoch príprav, premýšľania, skúšania, výskumu a realizácii sa Štefanovi konečne podarilo zožať úspech nie len na Slovensku alebo v Českej republike, kde ho vďaka jeho nápadom poznáme už dlho. 

Minulý rok predstavil svoje lietajúce auto na najväčšom čínskom veľtrhu China International Import Expo 2019 v Šanghaji. Iba pár týždňov pred tým s ním prvýkrát vzlietol na nitrianskom letisku. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa In The Know Creative (@watchintheknowcreative),

Netrvalo dlho, čínsky trh prejavil o vynález záujem. Klein viedol rokovanie s investorom, ktorý spravuje miliardové fony. O jeho technológiu prejavila záujem aj armáda a veľké čínske banky.  

AirCar má dizajn športového auta, jeho krídla sa dokážu transformovať do tela karosérie a preto ho bezproblémov zaparkuješ aj v garáži. So sériovou výrobou by sa malo začať do troch rokov. 

Klein tvrdí, že AirCar je ľahučký, dynamický, rýchlo transformovateľný a na jeho vzlet stačí krátka vzletová trávnatá plocha. Vďaka svojim jedinečným vlastnostiam má dokonale zapadnúť do meststkej cestnej infraštruktúry.

Auto bude môcť vzlietnuť do výšky 3 km a dosahovať rýchlosť 250 km za hodinu. Jeho spotreba bude 7 litrov benzínu na 100 kilometrov a transformácia zaberie iba 120 sekúnd. Maximálny dolet je momentálne 1000 kilometrov,“ píše indexmag.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa CHINA EXHIBITION CONTRACTOR (@china_exhibits),

Zdroje: vsvu.sk, 100 scd.sk, miaumagazin.sk, hnonline.sk, trend.sk, indexmag.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá