V Belgicku sa sprísni zákon obmedzujúci reklamu na alkohol. Ako je na tom Slovensko?

  • Od pondelka, 9. septembra, platia pre Belgičanov prísnejšie pravidlá v oblasti reklamy
  • Tie sa budú týkať práve tej, ktorá prezentuje alkohol
  • Ako to vyzerá na Slovensku? Bol niekedy porušený kódex? Akých reklám sa to týka?
reklama alkohol
unsplash
  • Od pondelka, 9. septembra, platia pre Belgičanov prísnejšie pravidlá v oblasti reklamy
  • Tie sa budú týkať práve tej, ktorá prezentuje alkohol
  • Ako to vyzerá na Slovensku? Bol niekedy porušený kódex? Akých reklám sa to týka?

Už beztak prísne belgické pravidlá sa v pondelok 2.septembra v Bruseli prerokovali a schválili sa tri nové obmedzenia. Informoval o tom lokálny denník The Brussels Times.

O tom, že sa plánuje zmena, avizovali belgickí kompetentní už v apríli tohto roku. Bolo otázkou času, kedy nové návrhy populárnej ministerky zdravotníctva Maggie De Block vojdú do platnosti. Nové pravidlá majú byť predĺžením zákona z roku 2005.

Nezodpovedné požívanie alkoholu môže mať na zdravie negatívny efekt. To je niečo, čo by mali producenti alkoholu pri tvorbe reklám bezvýhradne vziať do úvahy,“ povedala pre The Brussels Times De Block. Komisia, ktorá sa zaoberá etikou v reklame, bude môcť na základe svojich vyhodnotení udeliť spoločnosti pokutu až do výsky 10-tisíc eur.

Pri riešení sťažností týkajúcich sa reklamy na alkohol musí byť upovedomené aj ministerstvo pre verejné zdravie, ďalej združenie pivovarníkov, ako aj vinársky sektor budú musieť požiadať o stanovisko radu pre etickú reklamu, ak sa rozhodnú pre celonárodné audiovizuálne kampane na svoje produkty a do tretice rada môže udeliť finančné pokuty za opakované priestupky týchto obmedzení – sankcie môžu dosiahnuť výšku až 10 000 eur,“ dopĺňa informáciu o novom zákone tlačová správa agentúry TASR.

Slovensko je etické

Slovenská Rada pre reklamu uvádza, že reklama alkoholických nápojov nesmie propagovať alkohol v súvislosti s priaznivými účinkami na telesnú alebo duševnú výkonnosť. Rovnako je zakázané spájať ho s liečivými, povzbudivými či upokojujúcimi vlastnosťami.

Abstinencia alebo triezvosť nesmú byť považované za nedostatok rovnako ako percento obsahu alkoholu v konkrétnom nápoji alebo výrobku nesmie byť prezentované ako záruka kvality. Reklama alkoholických nápojov nesmie byť zameraná na deti a maloletá osoba alkoholický nápoj nesmie propagovať ani ako prezentér, ani ako spotrebiteľ.

Kým v Belgicku je novelizácia spoločnou dohodou vlády a zástupcov alkoholového priemyslu, na Slovensku máme pre tento druh komunikácie stanovené podrobné legislatívne aj etické pravidlá.

V rámci etickej samoregulácie reklamy sa viacerí zástupcovia alkoholového priemyslu aktívne prihlásili k dodržiavaniu Etického kódexu reklamnej praxe. Ten v súčasnosti podrobne upravuje problematiku reklamy alkoholických nápojov a jasne definuje pravidlá pre etickú a zodpovednú propagáciu alkoholu, najmä v kontexte umiestnenia reklamy na alkohol, prezentácie vlastností alkoholických nápojov, postojom voči spotrebe, okolnostiam spotreby alkoholických nápojov, či prezentácii účinkov alkoholických nápojov,“ uviedla pre Startitup executive director Rady pre reklamu Eva Tiko Rajčáková.

Momentálne má každý spotrebiteľ, pohoršený akoukoľvek reklamou, možnosť nahlásiť svoj podnet priamo na Radu pre reklamu a to prostredníctvom formuláru sťažností.  Do reklám, ktoré sú na sťažnosť vhodné spadajú všetky komerčné vizuály. Dôležité je, že politická reklama predmetom sťažnosti byť nemôže. V prípade rozhodnutia Arbitrážnej komisie spôsobom, že reklama porušuje Kódex a vydá pozitívny arbitrážny nález, je zadávateľ vyzvaný k tomu, aby reklamu upravil alebo stiahol.

V ostatnom období RPR zaznamenala pozitívny trend znižovania počtu sťažností a posudzovaných reklám v tomto segmente,“ dodáva Rajčáková.

Podľa archívnych nálezov Rady pre reklamu, v období rokov 2016 – 2018 Komisia posudzovala štyri reklamy, z toho len jedna bola priamou komunikáciou konkrétneho výrobcu alkoholu, aj to bez pozitívneho nálezu.

Predmetom posudzovania bola napríklad reklama spoločnosti, ktorá sa zaoberá rozvozom alkoholických nápojov vo všeobecnosti, prípadne reklama, ktorá komunikovala podujatie na podporu vybraného druhu alkoholického nápoja ako takého.

Pijeme.sk Hľadá nových vodičov !

Baví ťa jazdiť ? Chceš byť rýchlejší než sanitka ? Pridaj sa k nám ! Hľadáme nových vodičov.V prípade záujmu nás kontaktuj na [email protected] alebo napíš do správy !

Gepostet von Pijeme am Montag, 8. Mai 2017

Zdroj: The Brussels Times, TASR, www.rpr.sk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech