V Košiciach museli odstaviť električky, ohrozovali zdravie cestujúcich

  • Dopravný podnik mesta Košice musel odstaviť štrnásť električiek českej spoločnosti Pragoimex
  • Dôvodom bola závažná opakujúca sa porucha, ktorá ohrozila životy cestujúcich
  • Električky boli kritizované už v minulosti, a to kvôli absencii klimatizácie či predraženej cene
BeFunky-collage
Imhd.sk/Kosice.sk
  • Dopravný podnik mesta Košice musel odstaviť štrnásť električiek českej spoločnosti Pragoimex
  • Dôvodom bola závažná opakujúca sa porucha, ktorá ohrozila životy cestujúcich
  • Električky boli kritizované už v minulosti, a to kvôli absencii klimatizácie či predraženej cene

Za necelý týždeň boli zaregistrované dve závažné poruchy najnovších košických električiek. V oboch prípadoch došlo k prasknutiu brzdového kotúča zaisťovacej brzdy, ktorá slúži na dobrzdenie električky. Prasknutý kotúč prerazil podlahu a skončil v strope. Iba šťastou zhodou náhod sa nik z cestujúcich nezranil.

Prvý prípad sa stal minulú nedeľu v električke R3, v ktorej sa viezlo tridsať zamestnancov U.S. Steelu. Ako uviedlo mesto v tlačovej správe, najväčším šťastím bolo, že v čase poruchy každý z cestujúcich sedel. „Električka po tomto poškodení zostala stáť na zastávke Poľov. Cestujúci mohli prestúpiť do R2, ktorá išla hneď po nej. Pri OC Optima ich už čakal náhradný autobus, ktorý ich odviezol po trase R3 domov s meškaním 14 minút,“ upresnilo mesto.

Mesto po tejto udalosti kontaktovalo výrobcu električiek Vario LF2+, teda českú spoločnosť Pragoimex. „Tí nám povedali, že ide o náhodnú a nesystémovú závadu, ktorá sa u nich pri 279 dodaných električkách vyskytla prvýkrát v histórii. Vo svojom stanovisku nám napísali, že bezpečná prevádzka ostatných vozidiel LF2+ nie je ohrozená a električky je možné používať bez obmedzení a ohrozenia životov a zdravia cestujúcich,“ uviedol pre oficiálnu stránku mesta Kosice.sk generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Vladimír Padyšák.

Tento piatok ráno sa nebezpečná udalosť zopakovala, a to v električke Vario LF2+, ktorá smerovala do U.S. Steelu. V záujme zaistenia bezpečnosti mesto odstavilo štrnásť električiek tohto typu a nahradili ich električkami typu T6 a KT8D5.

Dopravný podnik momentálne vlastní 46 električiek Vario LF2+. Cena jednej predstavovala takmer 1,74 milióna eur, pričom 85 percent bolo preplatených z eurofondov, desať percent zo štátneho rozpočtu a zvyšných päť percent spolufinancoval DPMK. Električky boli z viacerých dôvodov podrobované ostrej kritike zo strany médií aj samotných obyvateľov. Hlavným dôvodom bola absencia klimatizácie. Rovnaký typ električiek nájdete okrem Košíc iba v Ostrave, pričom tento typ odmietli používať aj v Uzbekistane.

Druhým dôvodom bola príliš vysoká cena. Primátor mesta Jaroslav Polaček predražený nákup kritizoval ešte ako opozičný poslanec mestského zastupiteľstva. Pripomenul tiež to, že už počas ich testovacej prevádzky v roku 2014 musel DPMK riešiť technické problémy.

Prvé štyri električky Vario LF2+ uviedol slávnostne do prevádzky 1. decembra 2014 vtedajší primátor Richard Raši, ktorý vtedy zdôraznil, že vďaka nim bude mestská hromadná doprava v Košiciach „nielen najmodernejšia, najkomfortnejšia, ale aj najbezpečnejšia“. Hneď v nasledujúcich dňoch sa však v týchto električkách začali objavovať poruchy a tento týždeň boli doslova „schopné zabíjať“.

„Považujeme to za veľký problém, lebo bezpečnosť našich cestujúcich je prvoradá. Budúci týždeň sa nám už ohlásila inšpekcia z ministerstva dopravy. Nielen oni chcú vedieť, čo sa to v Košiciach deje. Aj počas predvolebnej kampane sme viacerí kandidáti upozorňovali, že tieto električky bez klimatizácie boli predražené. Čerstvé udalosti súvisiace s ich prevádzkou nám dávajú za pravdu v tom, že predchádzajúce vedenie mesta ich nekupovalo do Košíc pre zlepšenie dopravy, ale z omnoho zištnejších dôvodov. Strach v očiach však nemali v nedeľu a piatok tí, ktorí sa na tejto „výhodnej“ kúpe podieľali. Žiaľ boli to len nič netušiaci cestujúci na rýchlodráhe do U.S. Steelu,“ vyjadril sa súčasný primátor.

V piatok večer zasadal v DPMK krízový štáb, na ktorom sa zúčastnili aj špecialisti českého výrobcu, aby zistili presnú príčinu závad. „Aby brzdové kotúče už neprerážali podlahy električiek, musíme odpojiť podvozky a namontovať na všetkých 6 ks bŕzd nerezové štíty. Zároveň softvérovo upravíme električky tak, aby v prípade poruchy zaisťovacej brzdy sa električka automaticky zastavila a bol znemožnený jej ďalší pohyb,“ informoval v tlačovej správe V. Padyšák.

Zdroj: Kosice.sk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech