Vegáni obviňujú mliekarenské lobby z cenzúry. Proti zákazu používania slova „mlieko“ spísali petíciu

  • Vegáni sa proti návrhu zákona 171 búria, vytvorili petíciu
  • O zákone by mal Európsky parlament opätovne rokovať 27. januára, návrh prináša kruté obmedzenia
  • Vegáni sa proti návrhu zákona 171 búria, vytvorili petíciu
  • O zákone by mal Európsky parlament opätovne rokovať 27. januára, návrh prináša kruté obmedzenia

V októbri 2020 došlo k zásadnej zmene upravujúcej používanie slov ako „mlieko“ či „jogurt“ na vegánskych výrobkoch. Po schválení návrhu zákona Európskou komisiou došlo k značnému odporu. Výrobcovia dnes už rastlinných nápojov, nie mliek, vravia, že ide o mliekarenskú lobby.

Ak by po prerokovaní návrhu zákona došlo k jeho uplatneniu, pre rastlinný svet by to znamenalo katastrofu. Dodatok totiž zakazuje oveľa viac, než len obyčajný názov. Ovplyvní informácie, ktoré sa k užívateľovi dostanú z popisu produktu, taktiež aj akúkoľvek reklamu. Za petíciou stoja spoločnosti Oatly a ProVeg International.

Vyhralo mäso, mlieko zavrhli

V úprave zákona schválenej Európskym parlamentom minulý rok sa pojednávalo o zákaze používania akýchkoľvek mliečnych, no aj mäsových slov a názvov pri rastlinných výrobkoch. Napokon bol zákaz odsúhlasený len v prípade mliečneho kontextu. Do účinnosti však doposiaľ nevstúpil.

Výrobcovia ako Beyond Meat, Unilever a Ikea spolu s Európskou lekárskou asociáciou sa postavili proti zmenám a uviedli, že výrazy ako „veggie burger“ alebo „mliečna alternatíva“ pomáhajú spotrebiteľom porozumieť vkusu a štruktúre produktu.

V otvorenom liste označili navrhované zmeny za „neproporcionálne a v rozpore so súčasnou klímou,“ informujeme v predošlom článku.

Myslíš si, že je v poriadku, ak sú rastlinné nápoje a jedlá označované ako mlieko, či jogurt?

Podľa prieskumu, na ktorý upozornil The New York Times sú zákazníci zo súčasným označeným spokojní. V prieskume Európskej spotrebiteľskej organizácie z roku 2020 asi 42 percent respondentov uviedlo, že verí, že by mali byť povolené „mäsité“ názvy rastlinných produktov, pokiaľ by boli výrobky zreteľne označené ako vegetariánske alebo vegánske. Iba 25 percent verilo, že takéto názvy by mali byť zakázané.

Je to zavádzanie zákazníka

Obhajcovia návrhu tvrdia, že je zákon potrebné uviesť do praxe, pretože sa bežný uponáhľaný užívateľ môže pomýliť a kúpiť si namiesto klasického mlieka rastlinný nápoj. Podľa slov iniciátorov z mliekarenského priemyslu tak dochádza k zavádzaniu zákazníka.

Spoločnosti stojace za petíciou tvrdia, že skutočné zavádzanie zákazníka nastane až pri aplikovaní zmien, ktoré zákon prináša do praxe. Okrem zákazu opisu produktu mliečnou terminológiou má totiž návrh dosah aj na používanie vedeckých faktov. Napríklad to, že rastlinné nápoje spôsobujú nižšiu uhlíkovú stopu.

Napríklad použitie výrazov ako „je to ako mlieko“, „smotanový“ alebo „maslový“ na informovanie spotrebiteľa o účele, štruktúre alebo príchuti, či už na obale alebo v reklame, budú zakázané. Patria sem informatívne popisy, aj keď sú výlučne faktické. Napríklad použitie výrazov „neobsahuje mlieko“, „vhodné pre osoby trpiace neznášanlivosťou laktózy“ alebo „rastlinná alternatíva k jogurtu“,“ informujú signatári petície.

Takto formulovaný zákon ovplyvní celý svet a spôsobí ekonomický disbalans medzi výrobcami, informuje iniciatíva Jem pre Zem, ktorá pomáha so zberom podpisov. „Používať výrazy ako „ovsené mlieko“ alebo „sójový jogurt“ už  zakázané je. Tieto novo navrhované obmedzenia však navyše zahŕňajú zákaz používať frázy „neobsahuje mlieko“, „krémová textúra“.“

„Tiež akúkoľvek referenciu na mliečne produkty, ako napríklad „použite ako bežný jogurt“, či „toto určite nie je mlieko“. Nezákonné môže byť dokonca zdieľať vedecké fakty. Ak tento návrh prejde, naruší sa konkurenčná rovnováha medzi mliekarenskými spoločnosťami a spoločnosťami, ktoré vyrábajú rastlinné alternatívy.“

Slovensko nakúpilo 4 milióny vakcín na koronavírus, bude to stačiť pre 85% dospelých Slovákov

Ovplyvní masívne aj reklamu

Zmeny sa budú týkať aj reklamy na sociálnych sieťach a použitia vlastných fotografií. Zákon totiž zakazuje aj použitie fotografií daného produktu evokujúcich mlieko a mliečnu chuť. Stať sa tak má napriek tomu, že mnohí ľudia používajú rastlinné nápoje ako náhradu mliečnych produktov zo zdravotného hľadiska a jeho účel sa ničím nelíši.

Oatly a ProVeg International ďalej dopĺňajú, že najstriktnejšia forma zákazu by mohla ovplyvniť dokonca aj vizuál produktu, nakoľko by z obalu museli odstrániť všetky prvky, ktoré pripomínajú mlieko.

Zákaz sa vzťahuje aj na informácie dosahu na klímu porovnaním uhlíkovej stopy rastlinnej potraviny s jej ekvivalentom v mlieku. Nemôžeme použiť ani propagáciu pomocou obrázka bieleho nápoja na báze rastlín servírovaného k raňajkovému stolu alebo pomocou bielej peny v kapučíne.

Zdroje: Jem pre Zem, ProVeg International, The New York Times, Oatly

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá