Veľká premena zanedbanej časti Bratislavy: Vyrástla nová štvrť, nachádza sa len kúsok od centra mesta

  • Okolie prehliadanej petržalskej stanice dostáva novú tvár, kúsok od centra mesta vyrástli nové byty
  • Najväčšie stredoeurópske sídlisko začína pripomínať samostatné mesto
  • Bývalý priemyselný areál Matadoru má potenciál stať sa vyhľadávanou lokalitou
metrostav
Zdroj: Metrostav Slovakia - Bývalý priemyselný park Matador prešiel výraznou zmenou. V lokalite vznikajú nové byty.
  • Okolie prehliadanej petržalskej stanice dostáva novú tvár, kúsok od centra mesta vyrástli nové byty
  • Najväčšie stredoeurópske sídlisko začína pripomínať samostatné mesto
  • Bývalý priemyselný areál Matadoru má potenciál stať sa vyhľadávanou lokalitou

Najväčšie stredoeurópske sídlisko Petržalka sa mení pred očami obyvateľov. Po realizácii naplánovaných projektov bude v budúcnosti mestská časť pripomínať samostatné mesto s charakteristickými štvrťami a lokálnymi centrami.

Jedna z najviac očakávaných zmien sa udiala v bývalom priemyselnom parku Matador. Výroba v závode Matador skončila pred 30 rokmi, odvtedy areál v susedstve Kopčianskej ulice chátral a stal sa len ďalším brownfieldom v hlavnom meste.

Na mieste, kde boli kedysi priemyselné haly a areály Matadoru, vznikol ďalší projekt – Kopčianka od developera Metrostav Slovakia. Aj vďaka nemu má bývalý brownfield potenciál stať sa vyhľadávanou lokalitou.

b3405b53-2867-4a3b-865a-9dd06ef35931
zdroj: Metrostav Slovakia - Projekt Kopčianka do lokality priniesol 231 nových bytov.
Areál chátral 30 rokov

Matador nebol známy len pre výrobné haly a priemyselnú zónu, ale aj vďaka populárnemu kúpalisku s rovnakým názvom. To bolo kedysi vykurované parami z Matadoru, no keď podnik zastavil výrobu, kúpalisko si muselo hľadať nového dodávateľa.

Za následok to malo zvýšené vstupné a nižšiu návštevnosť. Dnes je už kúpalisko opäť v plnej prevádzke a obľubuje ho množstvo ľudí. Ide o jediné bratislavské kúpalisko s 50-metrovým olympijským bazénom.

Areál bývalého Matadoru sa nachádza len necelé 4 kilometre od centra hlavného mesta a neušiel ani pozornosti developerov. Prvé návrhy na bytové domy vznikali už začiatkom 21. storočia, avšak skutočná revitalizácia prostredia sa začala len pred pár rokmi. Pozri si, ako vyzerá premenený brownfield →

Moderný projekt s verejným priestorom

Po tom, ako sa skončila výroba v Matadore, sa v susedstve Kopčianskej ulice nachádzali len rozpadajúce sa budovy. Postupne sa však z izolovanej a málo vyhľadávanej oblasti stáva atraktívna lokalita.

V oblasti vyrástli nové bytové aj kancelárske priestory, ku ktorým sa pridal aj rezidenčný projekt Kopčianka. Do lokality priniesol v I. etape 231 nových bytov a v súčasnosti už je väčšina z nich odovzdaná ich majiteľom. V rámci I. etapy je voľných už len 10 bytov, do ktorých sa noví záujemci môžu ihneď sťahovať.

Byty sú dokončené v kvalitnom štandardnom vyhotovení s predprípravou na osadenie klimatizácie a tiež vonkajších žaluzií. Developer aktuálne ponúka aj kolaudačný bonus – pivničnú kobku a vonkajšie parkovacie miesto v cene bytu.

Ďalší predaj bytov v poslednom objekte D so 77 bytmi plánuje Metrostav Slovakia spustiť v roku 2025 ako 2. etapu projektu. Vo vnútrobloku medzi objektami B a C sa nachádza odkaz na industriálnu minulosť, ktorým je fragment zo zachovaného oceľového väzníka bývalého historického areálu Matador.

Základy sú obložené pôvodnou tehlou, zachovanou počas asanačných prác. Odkazom na historickú architektúru je tiež oceľový komunitný prístrešok so sedením. Okrem realizácie bytov, developer v lokalite modernizoval na vlastné náklady dopravnú infraštruktúru – úpravou prešli 2 križovatky na Kopčianskej ulici.

V rámci investície boli križovatky rozšírené o nové odbočovacie pruhy, pribudla svetelná signalizácia a riadenie a taktiež bolo vymenené verejné osvetlenie. Celková hodnota investície bola 1,5 milióna eur.

Ateliér Pantograph stavia na odkaze pôvodnej architektúry hál cez netradičné loggie. Budovy sú navrhnuté tak, aby na každom poschodí boli maximálne štyri byty, čím sa podporí susedský život a obyvatelia si doprajú priateľskú pohodu, no zároveň sa zachová ich súkromie. Vnútrobloky medzi domami dotvoria príjemné prostredie a ponúknu priestor na vznik nových susedských komunít.

5793157f-1d91-42d6-8aae-8ce3a4cf210d
zdroj: Metrostav Slovakia - Na každom poschodí sú maximálne štyri byty, každý s vlastnou loggiou.

00222ca7-0ae5-4a47-8d47-0f5eaa9bb7e5
zdroj: Metrostav Slovakia - Byty zaujmú netradičnými loggiami, ktoré ponúkajú výhľad na zeleň.
Metrostav má za sebou Nivy aj pražské metro 

Metrostav je stavebná firma, ktorá realizuje masívne a komplikované projekty – mosty, vodné diela či tunelové komplexy. Sústredí sa na projekty s celospoločenským významom, ktoré treba inovatívne podchytiť.

Firma to dokázala napríklad pri stavbe autobusovej stanice Nivy, pri spolupráci na pražskom metre či cestných tunelov v Helsinkách.

Skúsenosti majú aj s transformovaním bratislavských brownfieldov na vydarené rezidenčné štvrte. Metrostav sa špecializuje aj na používanie rôznych inovatívnych technických riešení a zavádzanie nových technológií. 

Kopčianka je piaty developerský projekt spoločnosti Metrostav Slovakia. Developer sa s Kopčiankou zapojil aj do súťaže Stavba roka.

Metrostav Slovakia nie je len stavebná firma – od roku 2011 robí vlastné developerské projekty, pričom sa zameriava najmä na rezidenčné stavby.

Za sebou už má projekty ako City Park Ružinov, Bytové domy Nejedlého, Devínka pod lesom či Bytový dom Košická. Spoločnosť aj v ďalších rokoch plánuje nové developerské projekty. 

431042904_410222754925589_5575760548915362273_n
zdroj: Metrostav - Firma spolupracovala aj na pražskom metre.

431203261_707115131500145_2337952233764481008_n
zdroj: Metrostav - Metrostav sa snažil premostiť nórsky fjord aj pomocou lodí.

Do centra mesta na bicykli za 8 minút

Oblasť, na ktorej vyrástla Kopčianka, patrila medzi brownfieldy – v Bratislave je takýchto plôch vyše 550 hektárov. Ide o pozemky, objekty alebo areály, ktoré sú opustené, nevyužívané a zanedbané.

Územie bývalého Matadoru malo oproti iným brownfieldom náskok. Existovala tam totiž inžinierska a dopravná infraštruktúra, ktorá dlhodobo nebola naplno využívaná. 

Premene nevyužívaného brownfieldu na obytnú zónu nebránil ani územný plán. Navyše, developerský zámer bol v súlade so strategickými plánmi mesta.

Rozhodujúce v rozvoji boli aj blízkosť k centru a výborné dopravné prepojenie. V blízkosti sa nachádza aj železničná stanica či cyklotrasa z Rakúska. 

Do centra Bratislavy tak cesta bicyklom trvá len osem minút – aj preto mestská časť a developeri výrazne investujú do cyklodopravy, ktorá má byť spolu so železnicami ťažiskom dopravného riešenia. Pozri si, ako sa zmenil známy areál Matadoru →

Bratislava je plná chátrajúcich miest

Bratislava je plná pozemkov, objektov alebo areálov, ktoré sú opustené, nevyužívané a zanedbané. Brownfieldy vznikajú ako pozostatok priemyselnej, poľnohospodárskej, rezidenčnej či inej aktivity.

Ide o zväčša o opustené továrne, poľnohospodárske objekty a iné nevyužité areály, ktoré roky chátrajú bez funkcie. Ich existencia má negatívny vplyv aj na okolie – mnohé z nich sú aj tikajúcou environmentálnou hrozbou, keďže často dochádza k znečisteniu zeminy či podzemných vôd. V areáli Matador sa podľa posledných meraní výraznejšie znečistenie nepreukázalo.

Rozpadávajúce sa ruiny v meste však znižujú aj ekonomický potenciál okolia a znižujú hodnotu nehnuteľností. Zanedbané a rozpadnuté miesta výrazne zhoršujú aj sociálno-ekonomickú situáciu v meste, podporujú kriminalitu a zvyšujú stres.

Naopak, ich revitalizácia vedie k zníženiu vandalizmu, násilia a stresu, ale aj k znižovaniu vplyvu klimatických zmien. Aj preto je rýchla a flexibilná revitalizácia brownfieldov jednou z hlavných priorít rozvoja mnohých európskych miest. Pozri si, ako vyzerá Kopčianka →

Kopcianka-img2
zdroj: Metrostav Slovakia - Kopčianka sa nachádza v dobrej dostupnosti len pár kilometrov od centra mesta.

08_PARK
zdroj: Metrostav Slovakia - Vnútrobloky sú plné zelených priestranstiev.

Projekt, ktorý môže byť príkladom 

Rezidenčný projekt Kopčianka je ďalším dobrým príkladom, ako z nevyužívaného a schátraného priestoru postupne tvoriť plnohodnotnú štvrť a nezmeniť pritom charakter mesta. 

Prestavba chátrajúcich brownfieldov na rezidenčné oblasti je pritom dobrým spôsobom, ako odbremeniť prímestské časti. Cieľom je premeniť nevyužívané plochy v najväčšej mestskej časti na kompaktné mestské oblasti s charakteristickými štvrťami a lokálnymi centrami.

„Pripravujeme aj ďalšie developmenty, ktoré sú najmä brownfieldy a nie zastavaná zeleň. Celkovo by sa výstavba v Bratislave mala uberať týmto smerom, aby bolo hlavné mesto kompaktnejšie a nerozširovalo sa,“ dodáva Metrostav.

Kopčianka od developera Metrostav Slovakia bude dôležitým prvkom v tomto procese transformácie, ktorým sa bude Bratislava v najbližších rokoch uberať.

Najnovšie videá

Trendové videá