Toto miesto v autobuse patrí medzi najnebezpečnejšie. Dopravný expert nám prezradil, kde sa nachádza

  • Rok čo rok sme svedkami dopravných nehôd autobusov, pri ktorých o život prichádza hneď niekoľko ľudí
  • Ako je to teda s cestovaním autobusovou dopravou?
simo
TASR- Dano Veselský, Pavol Ďurčo
  • Rok čo rok sme svedkami dopravných nehôd autobusov, pri ktorých o život prichádza hneď niekoľko ľudí
  • Ako je to teda s cestovaním autobusovou dopravou?

Predsa len, ani v dnešnej dobe nie je ničím výnimočným stretnúť na slovenských cestách autobus, ktorý má už desiatky rokov za sebou. Je cestovanie autobusom bezpečné? Ktoré miesta v autobuse sú odborníkmi považované za najbezpečnejšie? 

Na názor sme sa pýtali Ing. Štefana Machciníka, PhD. z Vyskumného ústav dopravy. Pozícia najbezpečnejších miest na sedenie v autobuse závisí od toho o akú zrážku tohto vozidla sa jedná. Inak povedané, najbezpečnejšie miesta na sedenie pri čelnej zrážke nebudú rovnaké ako v prípade bočnej zrážky s iným motorovým vozidlom. Je to spôsobené odlišným smerovaním síl pri uvoľnení kinetickej energie pri náraze,” objasňuje pre Startitup Štefan Machciník.

Podľa dostupných informácií Výskumného ústavu dopravy sa pri viac ako polovici dopravných nehôd s účasťou autobusu nejedná o zrážku s iným idúcim motorovým vozidlom. 

„U tých nehôd, kde došlo k zrážke s motorovým vozidlom, je najvyššia početnosť zaznamenaná v prípade bočných zrážok a zrážok zozadu. Čelné zrážky autobusov sú z hľadiska štatistiky výskytu nehodovosti skôr sporadickým javom, avšak prejavujú sa v závažnejších následkoch na zdraví,” hovorí. 

Medzi rizikové miesta na sedenie sa u čelných zrážok považujú sedadlá situované v predných radoch, zatiaľ čo u zrážok zozadu sú najohrozenejšími cestujúci sediaci na zadných miestach. 

Čítaj viac: Slováci sa spojili. Na pomoc rodinám obetí nehody autobusu a povodne vyzbierali za pár hodín tisíce eur

Vo všeobecnosti je podľa Štefana Machciníka riziko poranenia vyššie aj u miest pri oknách, kde sú cestujúci vystavení okolitému prostrediu. Z toho vyplýva, že za najbezpečnejšie je možno považovať sedadlá situované v strede autobusu pri uličke s orientáciou proti smeru jazdy.

Autobusová doprava je podľa štatistík najbezpečnejším spôsobom dopravy na cestách

Všetky autobusy, ktoré sú uvedené do prevádzky Slovensku, musia byť vybavené  bezpečnostnými pásmi. V  autobusoch pre zájazdovú, diaľkovú alebo medzinárodnú dopravu sú už od roku výroby 2002 montované bezpečnostné pásy na všetky sedadlá.

„V prímestskej doprave legislatívna povinnosť mať autobusy vybavené bezpečnostnými pásmi nie je, viacerí dopravcovia však vybavujú vozidlá pásmi na vybraných sedadlách aj nad rámec zákona. Každé miesto na sedenie, ktoré je opatrené bezpečnostným pásom, je označené viditeľne umiestneným piktogramom. Na diaľkových a medzinárodných linkách na povinnosť pripútať sa zvyčajne upozorní vodič hlásením do mikrofónu, alebo pustením inštruktážnej zvukovej nahrávky alebo pustením inštruktážneho videa. V prímestskej doprave, ktorá má množstvo zastávok a kde je veľký pohyb cestujúcich, upozorňovanie cestujúcich vodičom nie je reálne. Ak je však aj takýto autobus vybavený bezpečnostnými pásmi, je to riešené vždy označením piktogramom,” vyjadrila sa pre Startitup Eva Vozárová, hovorkyňa Zväzu autobusovej dopravy.

zdroj: TASR

Prispievať k bezpečnosti by však mali podľa Vozárovej aj samotní cestujúci. Je dôležité, aby bezpečnostné pásy aj používali a vždy sa pripútali. Je to povinnosť cestujúceho aj v zmysle legislatívy – ak je cestujúci v autobuse vybavenom bezpečnostnými pásmi, tieto pásy je povinný použiť. 

„V tomto smere je každý cestujúci zodpovedný za seba a v prípade kontroly orgánmi polície, ak cestujúci nie je pripútaný, hrozí mu pokuta. Vodiči, nápisy v autobusoch, piktogramy na túto povinnosť upozornia, ale zo svojho miesta nedokážu kontrolovať, či túto povinnosť vykonali všetci cestujúci a počas celej cesty aj naozaj dodržiavajú. Autobusová doprava je podľa štatistík najbezpečnejším spôsobom dopravy na cestách. Žiaľ, aj napriek tomu k nehodám prichádza, je však veľmi smutné a súčasne tiež alarmujúce, ak príde k nehode s tak tragickými následkami,” dodáva.

EÚ príjma kroky na zvýšenie bezpečnosti na cestách

Bezpečnostné prvky automobilov, ako systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti či vyspelý systém núdzového brzdenia, budú od mája 2022 súčasťou všetkých nových vozidiel. Vyplýva to z textu nariadenia, ktoré schválil Európsky parlament.

zdroj: unsplash.com

Okrem iného, nákladné automobily a autobusy budú musieť byť navrhované tak, aby zlepšili priamy výhľad vodiča, a teda aj viditeľnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky – najmä chodcov a cyklistov. Dizajn týchto vozidiel by mal v budúcnosti v čo najväčšej možnej miere odstrániť mŕtve uhly vpredu a po bokoch vodiča.

Požiadavka lepšieho priameho výhľadu vodičov by sa mala vzťahovať na nové modely vozidiel od novembra 2025, existujúcich modelov by sa mala týkať od novembra 2028.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá