Poznáš TOP 10 “naj­ze­len­ší­ch” auto­mo­bi­liek sve­ta? Tes­la medzi ne nepat­rí…

Martina Rypáková / 2. novembra 2016 / Eko

Hod­no­ta zna­čiek a ino­vá­cií, kto­ré majú pri­da­nú hod­no­tu aj v zní­že­nom envi­ron­men­tál­nom dopa­de na pro­stre­die, ras­tie rých­lej­šie. Pre­čo je to tak?

Dajme si malé štatistické okienko. Za rok 2015 bolo vyprodukovaných takmer 36 Gt emisií CO2. Aj keď mnohé konšpiračné teórie vyvrátili, že emisie CO2 sú dôvodom globálneho otepľovania, faktom ostáva, že životné prostredie sa pod touto ťarchou výrazne mení. Najväčším prispievateľom je priemysel a výrobné procesy (35%), hneď druhou je preprava (27%) (Zdroj: OECD, 2016). V rámci prepravy tovarov a osôb je najviac využívanou formou cestná doprava, celosvetovo je to takmer 74% a na Slovensku 86%.

vehicles-air-cars-traffic-pollution-1_0

zdroj foto: theguardian.com

Asi už tušíš, kam tým mierime. Automobilky, ktoré začali premýšľať nad alternatívnymi pohonnými hmotami či samotným pohonom už skôr, dnes vládnu rebríčkom najhodnotnejších značiek sveta. Okrem tohto obsadili popredné miesta aj medzi celosvetovo najlepšími zelenými značkami.

Trúfaš si odhadnúť, kto obsadil popredné priečky?

Interbrand a Millward Brown sú dve najznámejšie konzultačné spoločnosti, ktoré každoročne zostavujú zoznam globálne najhodnotnejších značiek sveta. Majú rovnaký prístup k dátam, no ich metodológia sa odlišuje.  Kým Interbrand sa zaoberá kategóriami ako ekonomický zisk, sila značky a úloha značky, Millward Brown berie do úvahy celkové príjmy, pridanú hodnotu značky k celkovým príjmom a potenciál rastu značky. Rozdiely sú dosť výrazné, no prvé tri priečky medzi automobilkami si rozdelili Toyota, Mercedes - Benz, BMW.

13256038_10206261348716184_8455379494124346976_n

Zoznam „najzelenších“ automobiliek sveta spolu s poradím, na ktorom sa umiestili spomedzi všetkých celosvetovo hodnotených podnikov vzhľadom na ich využívanie prírodného kapitálu a efektivitu výroby a vplyvu na životné prostredie prináša nasledujúca tabuľka. Rebríček vznikol v spolupráci s Corporate Knights Capital, HIP (Human Impact + Profit) Investor Inc. a popredných odborníkov pôsobiacich v oblasti udržateľnosti a mimovládnych organizácií, akademickej obce a účtovných komunít.:

 

Značka Celkové poradie 
1.BWM 26.
2.Toyota 35.
3. Daimler AG  (Mercedes –Benz) 73.
4. Nissan 152.
5. Ford 178.
6. Volkwagen 190.
7. Audi 216.
8.Fuji Heavy 234.
9.General Motors 289.
10. Hyudai 306.
11.Honda 316.
12.Tesla 431.

Nemecké a japonské automobilky stoja na popredných miestach tohto rebríčka. Tajomstvom nie je ekologická orientácia celej nemeckej spoločnosti. Okrem iného, za úspechom BMW v tomto rebríčku stojí aj uvedenie nových modelov BMW i3 a i8. Japonská Toyota je známym priekopníkom v oblastí inovácií. Koniec koncov, bola to prvá automobilka, ktorá na trh uviedla hybrid, preto jej zaslúžene patrí druhé miesto. Mercedes vďačí svojmu umiestneniu okrem dobre nastavených procesov aj novej triede E. Nissan si vďaka novému modelu Leaf 30 kWh  upevňuje počas roka 2016 pozíciu najschopnejšieho, najpraktickejšieho a najhodnotnejšieho elektromobilu na svete.

sunleaf

zdroj foto: plugincars.com

Automobilka Tesla, pre mnohých z nás srdcová záležitosť, známa najmä pre spojenie luxusu a ekologických vlastností sa radí medzi najvýkonnejšie elektromobily vôbec. No ako štúdia, ktorá riešila produktivitu využitia energie, produktivitu súvisiacu s uvoľňovaním emisií CO2, produktivitu využitia vody, vyprodukovaný odpad a návratnosť investícií do zelených technológií ukázala, automobilka nie je až taká „zelená“ ako sa zdá. Skončila na poslednom mieste spomedzi všetkých automobiliek, celkovo na 431. mieste v rámci všetkých medzinárodných podnikov. Síce v priebehu fázy používania neprodukuje žiadne emisie, no ako niekoľko vykonaných LCA analýz dokázalo, priebeh výroby elektromobilu má väčší negatívny environmentálny dopad ako konvenčné automobily so štandardnými spaľovacími motormi počas celej životnosti.

2014-bmw-i3-with-range-extender-instrumented-test-review-car-and-driver-photo-633121-s-429x262

zdroj foto: cleantechnica.com

Taktiež aj elektrina, ktorou sa elektromobily dobíjajú by mala byť „zelená“, ale v súčasnosti sú ešte stále v mnohých krajinách v prevádzke čierno-uhoľné elektrárne, a ich podiel na celkovej produkcii elektriny je stále vysoký. Ťažba lítia, ktorá je potrebná na výrobu bateriek do elektromobilu predstavuje taktiež veľkú hrozbu pre životné prostredie. Potvrdila sa teda potreba analýzy celého životného cyklu produktu.

Ale Elonovi to odpustíme, či? :)

Zdroje článku:interbrand.com, millwardbrown.com, newsweek.com, Zdroj titulnej fotografie:plugincars.com

 

Pridať komentár (0)