Vodiči, pozor: Na D1 pri Bratislave sa čoskoro začne s rozsiahlymi prácami

  • Na 3,6 kilometrov dlhom úseku pribudne 18 mostov a 2,5 kilometra protihlukových stien
  • Práce budú trvať takmer 3 roky
diaľnica
Ilustračný obrázok, TASR/DPA
  • Na 3,6 kilometrov dlhom úseku pribudne 18 mostov a 2,5 kilometra protihlukových stien
  • Práce budú trvať takmer 3 roky

Portál Autoviny informuje o obmedzeniach, s ktorými by už čoskoro mali počítať vodiči, ktorí jazdia po diaľniciach D1 a D4 v okolí Bratislavy. V týchto častiach začnú terénne práce týkajúce sa prepojenia dvoch dopravných úsekov. Práce budú prebiehať za plnej prevádzky, čiže zdržania a obmedzenia by mali byť minimálne.

Hoci torzo križovatky diaľnic D1 a D4 už existuje pomerne dlho, stále nie je funkčné. To sa však už čoskoro zmení. Za prepojením diaľnic bude stáť firma Budimex a odhaduje sa, že náklady sa vyšplhajú na sumu 111 miliónov eur.

Na 3,6 kilometrov dlhom úseku pribudne 18 mostov a 2,5 kilometra protihlukových stien. Práce budú rozdelené do viacerých etáp, pričom prvá sa bude týkať vybudovania obchádzkových trás z D1 na nové, doposiaľ ešte neexistujúce cesty popri D1.

Ak pôjde všetko podľa plánov, táto etapa bude trvať 650 dní. V tejto etape sa bude rozširovať most ponad Šúrsky kanál, no taktiež sa počíta s vybudovaním zjazdov z D4 na D1 v smere z Jaroviec do Trnavy a z D1 na D4 v smere z Trnavy na Raču.

Plnohodnotné prepojenie diaľnice D1 na D4 z Trnavy na Jarovce príde v ďalšej etape. „Daná časť stavebných prác pritom už počíta s finálnym dvihnutím D1, keďže je v nej plánované prepojenie týchto dvoch úsekov s využitím podjazdov popod D1,“ píšu Autoviny.

Posledné stavebné práce majú byť ukončené o 1 100 dní od ich začiatku a v tejto etape nastane navrátenie dopravy z obchádzkových trás na hlavnú tepnu Slovenska. Tá už v tomto čase bude rozšírená o jeden pruh.

Prioritou je dokončenie D3

Dostavba diaľnice D3 je pre Slovensko absolútnou prioritou, čoho dôkazom je kompletná finančná alokácia z Kohézneho fondu vo výške 770 miliónov eur. Na dnešnom tlačovom brífingu po diskusnom fóre Doma v EÚ organizovanom Zastúpením Európskej komisie (EK) na Slovensku v Krásne nad Kysucou to vyhlásil dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal.

Zo stovky kilometrov chýbajúcej diaľnice D3/S1 medzi poľským mestom Bielsko-Biała a Žilinou mal každý štát postaviť 50 kilometrov. Ale zatiaľ čo Poliaci idú podľa harmonogramu a finišovať chcú v roku 2024, slovenský úsek bude hotový najskôr v roku 2030 a aj to nie je isté.

„Naším problémom je zákon, ktorý hovorí, že je potrebná štúdia uskutočniteľnosti, a kým nebudú známe jej výsledky, nemožno pokračovať v investičnej činnosti. Preto som opakovane predložil do Národnej rady SR zákon o urýchlení prípravy diaľnic a rýchlostných ciest a vyzývam všetkých poslancov, aby túto novelu podporili,“ uviedol Doležal.

Podľa predsedníčky Žilinského samosprávneho kraja Eriky Jurinovej bolo najväčšou chybou, že sa v minulosti vnímala diaľnica D3 ako regionálny problém.

„Európsky rozmer diaľnice vnímame až v posledných rokoch a aj preto začína rezonovať, že je hanbou Slovenska, ak 22-kilometrový úsek, ktorým Slovensko prepojíme do Európy, nedokážeme dokončiť. Treba sa pýtať aj tých predtým, prečo nepostupovali v prípravách dostatočne dôrazne,“ poznamenala Jurinová.

Vedúci Zastúpenia EK na Slovensku Vladimír Šucha poukázal, že Česká republika i Poľsko dokázali eurofondové peniaze použiť rýchlejšie.

„Európska komisia zabezpečila pre Slovensko alokovanie 770 miliónov eur na výstavbu diaľnice D3, čím sme si svoju úlohu splnili. Teraz je rad na slovenských staviteľoch. Peniaze sú k dispozícii do roku 2027 s predĺžením do roku 2029 a dovtedy je ich potrebné využiť,“ skonštatoval Šucha.

Národná diaľničná spoločnosť pripravuje aktuálnu štúdiu uskutočniteľnosti na výstavbu chýbajúcich 22 kilometrov (z celkových 59 kilometrov) diaľnice D3 v úseku Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a výstavbu plného profilu úseku Oščadnica – Čadca, Bukov v dĺžke 4 kilometre, vrátane druhej tunelovej rúry tunela Horelica, za približne 1 mld. eur.

Výstavba D3 trvá od roku 1997. V harmonograme prípravy a výstavby cestnej infraštruktúry sú chýbajúce úseky D3 v prvej desiatke najdôležitejších projektov.

Zdroje: Autoviny, SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá