Vodičský preukaz Slovákov sa po desaťročiach bude meniť: Čakajú ťa nové limity a prísnejšie pravidlá

  • Hmotnostný limit sa bude meniť
  • Majiteľov určitých vozidiel čakajú výhody
  • EÚ zavádza prísnejšie pravidlá
Vodičský preukaz zadarmo pre Slovákov z centra pre rodiny a deti
  • Hmotnostný limit sa bude meniť
  • Majiteľov určitých vozidiel čakajú výhody
  • EÚ zavádza prísnejšie pravidlá
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Vodičský preukaz sa už čoskoro dočká výrazných zmien. Európsky parlament spolu s Radou EÚ sa po dlhých rokovaniach dohodli na legislatívnej zmene, ktorá pretvorí pravidlá, aké poznáme celé desaťročia. Jedna z najväčších noviniek sa bude týkať držiteľov vodičského oprávnenia skupiny B.

Menej obmedzení a viac možností

Vodičský preukaz skupiny B, ktorý doteraz umožňoval viesť len vozidlá a karavany do hmotnosti 3,5 tony, dostáva novú tvár. Tento limit prestal zodpovedať realite, najmä s nástupom elektromobilov vybavených ťažkými batériami, ale aj s rastúcim dopytom po priestranných obytných a úžitkových vozidlách, píše portál Topspeed.

Povolený limit sa po novom posúva na 4,25 tony, čím otvára prístup k priestrannejším, komfortnejším a technologicky vyspelejším vozidlám. Európska legislatíva však zavádza podmienku špeciálneho školenia alebo skúšky.

Obsah a rozsah tejto prípravy si určí každá členská krajina zvlášť, keďže implementácia smernice sa bude prispôsobovať národným zákonom a pravidlám. Spoločným menovateľom však zostáva fakt, že bez doplnkových testov nebude možné plnohodnotne využívať nový limit.

Zaujímavú výnimku dostávajú vodiči ekologických vozidiel. Ak vlastník vodičského preukazu skupiny B jazdí viac ako dva roky a vedie elektromobil alebo iné ekologické auto, získa možnosť šoférovať vozidlá do 4,25 tony aj bez ďalších skúšok či školení. 

Legislatívny proces ráta so zavedením nových pravidiel približne v roku 2029. Krajiny s dlhou karavanovou tradíciou prijímajú túto novinku s nadšením. Vidia v nej šancu posunúť trh s obytnými vozidlami na vyššiu úroveň. Výrobcovia vozidiel zároveň zdôrazňujú, že nový limit im umožní ponúknuť modely, ktoré budú väčšie, pohodlnejšie a ešte viac prispôsobené životu na cestách.

Nové pravidlá pre vodičské preukazy

Súčasťou reformy je aj zavedenie celoeurópskeho systému sprevádzania mladých vodičov. 17-roční držitelia vodičského preukazu skupiny B budú viesť vozidlá v prítomnosti skúseného spolujazdca. Tento model sa už v praxi ukázal ako účinný nástroj na zníženie rizika nehôd. Za určitých podmienok sa môže rozšíriť na začínajúcich vodičov nákladných vozidiel.

Významná zmena zasiahne aj skúšobnú dobu určenú pre nových vodičov. Až dve z piatich smrteľných nehôd spôsobia vodiči mladší ako tridsať rokov, pričom v roku 2024 zahynulo na cestách EÚ takmer dvadsaťtisíc ľudí.

EÚ si preto stanovila odvážny cieľ. Do roku 2030 chce znížiť počet úmrtí na cestách o polovicu a do roku 2050 plánuje dosiahnuť nulovú úmrtnosť. Skúšobná doba pre nových vodičov potrvá minimálne dva roky a počas nej budú platiť prísnejšie pravidlá aj sankcie. Smernica zároveň prináša nové kritériá na posúdenie fyzickej a duševnej spôsobilosti vodiča.

Európske inštitúcie myslia aj na najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. Chodci, cyklisti a používatelia kolobežiek vstupujú do centra pozornosti. Budúci držiteľ vodičského preukazu musí počas skúšok preukázať, že dbá na zvýšenú bezpečnosť týchto skupín.

Okrem toho sa mení oblasť medzinárodného uznávania oprávnení. Európska únia umožní uznávanie vodičských preukazov vydaných v tretích krajinách, ktoré majú porovnateľný rámec bezpečnosti. Pre mobilitu občanov to znamená menšie administratívne bariéry a jednoduchší pohyb cez hranice.

„Tieto nové pravidlá pre vodičský preukaz znamenajú veľký krok vpred v modernizácii nášho licenčného systému a v zvyšovaní bezpečnosti cestnej premávky v celej Európskej únii. Zavedenie digitálnych vodičských preukazov aj opatrenia na podporu mladých vodičov pripravujú pôdu pre dostupnejší, efektívnejší a bezpečnejší systém mobility. Najdôležitejšie je, že tieto zmeny znižujú počet úmrtí na cestách EÚ a približujú nás k cieľu ,Vízie nula‘,“ vyhlásil komisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas.

Čítaj viac z kategórie: Inovácie a Eko

Zdroje: Topspeed, European Commission

Najnovšie videá

Trendové videá