Sputnik V sa vyrába v bývalej fabrike na biologické zbrane. Svet si objednal 2,5 miliardy dávok, stihnú sa vyrobiť?
Výborné správy od Igora Matoviča: Slovensko dostane SOS dávku vakcín od Pfizeru navyše a to nie je všetko
Sulík naznačil, že bude chcieť odvolať Matoviča. Vláda sa môže vymeniť rovnako, ako pred tromi rokmi
Vodíková loď má za sebou ďalšiu expedíciu. Ako jediná na svete neprodukuje žiadne emisie
- Jedná sa o vôbec prvú loď na svete, ktorá neprodukuje žiadne skleníkové plyny ani emisie
- Jedná sa o vôbec prvú loď na svete, ktorá neprodukuje žiadne skleníkové plyny ani emisie
Prvá vodíková loď na svete – Energy Observer zahájila svojú zimnú prestávku. Len prednedávnom sa totiž vrátila zo 7 mesačnej expedície. V rámci nej oboplávala 11 krajín, viac ako 7-tisíc námorných míľ a uskutočnila celkovo 16 zastávok.
Výrobca uvádza, že sa jedná o vôbec prvú loď na svete, ktorá neprodukuje žiadne skleníkové plyny ani emisie. Loď bola poháňaná výlučne obnoviteľnou energiou a vodíkom. V praxi funguje na príncipe využívania energie zo slnka alebo pohonu veterných turbín.
Za 6 rokov obopláva 50 krajín
Získaná energia nezásobuje len loď, ale aj elektrolyzér. Ten dokáže morskú vodu zbaviť prebytočných minerálov a soli a následne ju automaticky premení na vodík.
Maximálna rýchlosť lode závisí od viacerých faktorov, avšak v priemere sa jedná o približne 12 námorných uzlov, čo predstavuje takmer 23 km/h. Po vykonaní zimnej údržby sú už naplánované ďalšie plavby, ktoré budú smerovať do Ázie, ale aj na západné a východné pobrežie.
With a weight of 700 kg (each!) and a lot of on board #electronics, removing our OceanWings® to start the optimisation work was not an easy task! Explanations with our second in command Jean-Baptiste Sanchez #innovation #efficiency #research #laboratory #futureisnow pic.twitter.com/NmRzM40QXu
— ENERGY OBSERVER (@energy_observer) November 9, 2019
Vodík ako palivo budúcnosti
Loď už získala aj status ambasádora pre splnenie cieľov trvalo udržateľného rozvoja. Kapitán lode Jérôme Delafosse dúfa, že povedomie o vodíkovej lodi sa bude neustále zvyšovať. Podľa neho je Energy Observer dôkazom toho, že „človek môže žiť v harmónii s prírodou a že ekologický prechod bude predstavovať cestu k novému hospodárskemu rozmachu,“ dodal.
Niektorí loď označujú aj ako pojazdné laboratórium, ktoré má dokázať, že vodík je palivom budúcnosti. Skvelým príkladom sú v tejto oblasti predovšetkým najväčšie ekonomiky Ázie – Čína, Južná Kórea a Japonsko. Tie v nasledujúcom desaťročí plánujú na cesty dostať milióny áut s vodíkovými palivovými článkami, ktoré do istej miery uprednostňujú pred elektromobilmi.
Napriek aktuálnej prevahe elektrických vozidiel a batérií majú vodíkové automobily veľa priaznivcov, ktorí tvrdia, že vodík je pre autá najčistejším zdrojom energie.
Podľa ich názoru spolu s rozvojom infraštruktúry čerpacích staníc budú FCV (vodíkové palivové články) získavať čoraz väčšiu popularitu. Z tohto predpokladu vychádzajú aj japonské, čínske a juhokórejské úrady.
Zdroj: TS, engie, Energy-observer