Vodíková loď má za sebou ďalšiu expedíciu. Ako jediná na svete neprodukuje žiadne emisie

  • Jedná sa o vôbec prvú loď na svete, ktorá neprodukuje žiadne skleníkové plyny ani emisie
engie.com
  • Jedná sa o vôbec prvú loď na svete, ktorá neprodukuje žiadne skleníkové plyny ani emisie

Prvá vodíková loď na svete – Energy Observer zahájila svojú zimnú prestávku. Len prednedávnom sa totiž vrátila zo 7 mesačnej expedície. V rámci nej oboplávala 11 krajín, viac ako 7-tisíc námorných míľ a uskutočnila celkovo 16 zastávok.

Výrobca uvádza, že sa jedná o vôbec prvú loď na svete, ktorá neprodukuje žiadne skleníkové plyny ani emisie. Loď bola poháňaná výlučne obnoviteľnou energiou a vodíkom. V praxi funguje na príncipe využívania energie zo slnka alebo pohonu veterných turbín.

Za 6 rokov obopláva 50 krajín

Získaná energia nezásobuje len loď, ale aj elektrolyzér. Ten dokáže morskú vodu zbaviť prebytočných minerálov a soli a následne ju automaticky premení na vodík.

Maximálna rýchlosť lode závisí od viacerých faktorov, avšak v priemere sa jedná o približne 12 námorných uzlov, čo predstavuje takmer 23 km/h. Po vykonaní zimnej údržby sú už naplánované ďalšie plavby, ktoré budú smerovať do Ázie, ale aj na západné a východné pobrežie.

Vodík ako palivo budúcnosti

Loď už získala aj status ambasádora pre splnenie cieľov trvalo udržateľného rozvoja. Kapitán lode Jérôme Delafosse dúfa, že povedomie o vodíkovej lodi sa bude neustále zvyšovať. Podľa neho je Energy Observer dôkazom toho, že „človek môže žiť v harmónii s prírodou a že ekologický prechod bude predstavovať cestu k novému hospodárskemu rozmachu,“ dodal.

Niektorí loď označujú aj ako pojazdné laboratórium, ktoré má dokázať, že vodík je palivom budúcnosti. Skvelým príkladom sú v tejto oblasti predovšetkým najväčšie ekonomiky Ázie – Čína, Južná Kórea a Japonsko. Tie v nasledujúcom desaťročí plánujú na cesty dostať milióny áut s vodíkovými palivovými článkami, ktoré do istej miery uprednostňujú pred elektromobilmi.

zdroj: Toyota

Napriek aktuálnej prevahe elektrických vozidiel a batérií majú vodíkové automobily veľa priaznivcov, ktorí tvrdia, že vodík je pre autá najčistejším zdrojom energie.

Podľa ich názoru spolu s rozvojom infraštruktúry čerpacích staníc budú FCV (vodíkové palivové články) získavať čoraz väčšiu popularitu.  Z tohto predpokladu vychádzajú aj japonské, čínske a juhokórejské úrady. 

Zdroj: TS, engie, Energy-observer

Najnovšie video