„Všimni si, na čo myslia.“ Psychologička odhalila najlepší trik, ako vychovať odolné a sebavedomé deti
- Odborníčka radí, čo je kľúčom k odolnosti detí
- Ide o jednoduchý, no účinný rodičovský návyk
- Odborníčka radí, čo je kľúčom k odolnosti detí
- Ide o jednoduchý, no účinný rodičovský návyk
Výchova detí je jednou z najväčších a zároveň najnáročnejších úloh, ktorým rodičia čelia. Svet sa mení rýchlejšie než kedykoľvek predtým a popri tradičných radách o disciplíne, povinnostiach či školských výsledkoch pribúdajú nové výzvy – od digitálnych technológií až po tlak na výkon.
Mnohí rodičia sa snažia nájsť rovnováhu medzi tým, aby deťom poskytli istotu, no zároveň ich pripravili na život, ktorý si bude vyžadovať samostatnosť, kreativitu a odolnosť.
Dôležitosť toho, čo deti skutočne baví, sa v tomto procese často prehliada. Prirodzené záujmy a vnútorná motivácia totiž môžu formovať ich charakter dlhšie než akýkoľvek povinný krúžok.
Psychológovia upozorňujú, že práve všímavosť k týmto signálom je jedným z kľúčov k tomu, aby z detí rástli sebavedomí a vytrvalí mladí ľudia.
Výchova dnes totiž neznamená len dohliadať na úlohy či zabezpečiť harmonogram krúžkov. Zahŕňa aj hľadanie spôsobov, ako deti viesť k zvedavosti, trpezlivosti a schopnosti učiť sa aj z chýb. A odborníci pripomínajú, že rodičia v tomto procese nemusia byť dokonalí – stačí, ak sú pozorní voči tomu, čo ich deti robia spontánne, čo vyhľadávajú a čo ich opakovane priťahuje.
Práve na tieto témy sa zameriava aj psychologička Angela Duckworth, ktorá už roky skúma, ako v deťoch posilňovať odhodlanie, vytrvalosť a schopnosť obstáť v náročných situáciách.
Objavovanie záujmov ako základ odolnosti
Dôležitou úlohou, aby sme z nich vychovali úspešné a odolné deti, je pomôcť im nájsť aktivity, ktoré ich skutočne bavia. Najlepšie rodičovstvo sa totiž začína práve pozorovaním toho, čím deti žijú vo svojom vnútri, zdôrazňuje Angela.
Práve toto vnímanie vnútorných záujmov podľa nej najviac pomáha budovať odhodlanie, vytrvalosť a schopnosť zvládať neúspechy. „Myslím si, že skvelé rodičovstvo spočíva najmä v tom, že si všímame, na čo naše deti myslia,“ uviedla v rozhovore pre podcast Mel Robbins.
Namiesto toho, aby rodičia trvali na konkrétnom športe alebo hudobnom nástroji, odporúča vystaviť deti rôznym aktivitám a sledovať, pri čom pretrváva ich prirodzená pozornosť. To môže podľa nej odhaliť nielen záľuby, ale aj smer, ktorým sa deti môžu v budúcnosti profesionálne uberať.
„Keď začneme pozorovať, čo spontánne priťahuje detskú myseľ, je to začiatok objavovania záujmov, vďaka ktorým sa môžu stať výnimoční v tom, čo robia,“ dodáva.
Duckworth pripomína, že dôležité je aj dokončovať záväzky. Dieťa môže zistiť, že ho vybraný krúžok či šport nenapĺňa, no podľa nej má zmysel dokončiť aspoň prebiehajúcu sezónu alebo vystúpenie. Tým sa učí disciplíne a schopnosti prekonávať náročné dni, čo sú dva dôležité piliere odolnosti, píše portál CNBC.
Vnútorný talent sa môže ukázať aj nečakane
Psychologička opisuje aj vlastnú skúsenosť s dcérou Lucy. Ako hovorí, Lucy „nenávidela domáce úlohy a cvičenie na viole“, čo viedlo rodičov k otázke, čo ju v skutočnosti napĺňa.
Keď však Duckworth nahliadla do jej iPadu, všimla si, že „všetky otvorené okná boli s videami o pečení“. Neskôr si všimla aj jej záujem o kuchárske knihy.
To bol začiatok cesty, ktorá sa postupne pretransformovala na celoročné nadšenie. Lucy začala počas víkendov dobrovoľne pomáhať v reštaurácii, kde umývala riad, a neskôr jej dovolili asistovať cukrárke. Ako hovorí Duckworth: „Robila cukrárinu každú sobotu a každé leto od ôsmej triedy až po maturitu. Jej záujem o jedlo a varenie je stále prítomný.“
Príbeh ukazuje, že záujem nemusí byť vždy okamžite viditeľný. Často stačí všímať si drobnosti, opakované správanie a to, čo dieťa vyhľadáva vo voľnom čase. Nie každá záľuba sa premení na kariéru, no môže vybudovať vnútornú motiváciu, ktorá je podľa Duckworth jedným zo štyroch základných pilierov vytrvalosti. Tými ďalšími sú tvrdá práca, zmysel a nádej.
Piliere vytrvalosti:
- vnútorná motivácia,
- tvrdá práca,
- zmysel,
- nádej.
AI ako pedagogický pomocník, nie ako skratka
Na prekvapenie mnohých Duckworth zdôrazňuje, že správne používanie umelej inteligencie môže podporovať učenie a samostatnosť detí. V príhovore na Graduate School of Education na University of Pennsylvania uviedla, že žiaci, ktorí si jednoducho kopírujú odpovede z ChatGPT bez premýšľania, prichádzajú o príležitosť pochopiť, ako AI môže slúžiť ako nástroj vzdelávania. „AI nie je vždy barla, môže byť aj tréner,“ povedala.
Odporúča, aby rodičia aj učitelia deti učili klásť následné otázky, skúmať postupy a overovať informácie. Podľa nej je dôležité vysvetliť, že AI môže ukázať spôsob riešenia, nielen ponúknuť hotové odpovede.
Ako sama prezradila, pomohla jej dokonca porozumieť aj náročnej štatistickej metóde, keď sa pýtala podrobné doplňujúce otázky. „AI mi pomohla dosiahnuť úroveň porozumenia, ktorú by som sama nedosiahla,“ povedala pre portál CNBC.
Rovnako upozorňuje, že deti treba naučiť preverovať tvrdenia, keďže generatívne modely môžu občas chybovať. Preto by podľa nej téma „ako používať AI“ mala byť súčasťou školských osnov, čo podporuje aj podnikateľ Mark Cuban, ktorý tvrdí, že najväčšou výzvou nie je používanie AI, ale to, že školy sa neprispôsobili svetu, kde je dostupná.
AI ako cesta k lepším zručnostiam
Podľa výskumu, ktorý viedla doktorandka Angely Duckworth, môže rozumné používanie AI skutočne zlepšovať schopnosti žiakov. V štúdii mali účastníci písať motivačné listy, pričom časť z nich mohla používať chatbot. Neskôr, keď list písali bez pomoci, skupina s predchádzajúcim využitím AI vytvorila kvalitnejšie texty.
Duckworth opisuje, že AI dokázala skracovať dlhé vety, odstraňovať zbytočné opakovania a logicky usporiadať myšlienky. „Znova a znova som sledovala, ako ChatGPT upravuje text tak, aby dával väčší zmysel,“ uviedla.
Angela Duckworth zdôrazňuje, že deti potrebujú najmä objavovať svoje záujmy, učiť sa vytrvať a rozvíjať schopnosť pracovať s informáciami. Rodičia im v tom môžu pomôcť pozorovaním, podporou a vytváraním bezpečného priestoru, v ktorom môžu skúšať, zlyhávať aj rásť.
Technológie pritom nemusia byť nepriateľom. Je však dôležité používať ich správne, vďaka čomu sa neskôr môžu stať silným nástrojom na učenie a rozvoj detskej samostatnosti.
Čítaj viac z kategórie: Lifehacking
Zdroje: CNBC, Angela Duckworth, Podcast Mel Robbins, príhovor v Pensylvánií , Mark Cuban