Ako vybudovať komunitu okolo tvojho startupu

  • Dnes nie je ťažké vytvoriť produkt, či aplikáciu. Jedným z tvojich cieľov pri novom produkte je prísť na to, ako donútiť ľudí ho používať.
Apple fans
  • Dnes nie je ťažké vytvoriť produkt, či aplikáciu. Jedným z tvojich cieľov pri novom produkte je prísť na to, ako donútiť ľudí ho používať.

Jedna vec je podpora tlače a médií. Pri jednorazovej podpore médií tvoja návštevnosť vyzerá ako vysoký kopec. Ale potom ťa títo používatelia pomaly opustia a jediné, čo ti v grafe ostane je jeden vrchol. Ako ich teda donútiš ostať? Jedným zo spôsobov je vytvorenie komunity okolo tvojho produktu. Ak sa ti to podarí, potom sa budú k tebe opäť vracať.

Screenshot-2014-10-29-20.30.38-1024x249

foto: levels.io

Čo je komunita

Komunita vôbec nemusí byť konkrétna vec. Nemusí to byť fórum, diskusná tabuľa alebo sekcia s komentármi. Dokonca ani komunita na sociálnej sieti. Dokonca sa nemusí nachádzať na tvojej stránke. Môže byť veľmi neformálna. Facebook je síce dobrým nástrojom na komunikáciu s ľuďmi zaujímajúcich sa o tvoj produkt, no nemusí to vôbec byť komunita, ktorú potrebuješ.

Dobrým príkladom, ktorého sme boli svedkami tento rok, je Ryan, zakladateľ Product Huntu. O jeho produkte sa začalo hovoriť ešte predtým, ako vznikol. Potom, čo uzrel svetlo sveta Product Hunt, neostal Ryan v kúte. Začal písať používateľom a aktívne s nimi komunikovať na Twitteri a Facebooku. Takto ich ľahko prilákal na svoj produkt a rozprúdil o Product Hunte diskusiu.

Komunita nie je len o počte likeov na vašej Facebookovej fanpage, ale najmä o rozumnej interakcii s nimi. Zverejňovanie videí a obrázkov, môže pôsobiť veľmi rušivo a tak musíš dva krát zvážiť, čo ľuďom ponúkneš. Požiadaj ich pomoc, porozprávaj im svoj príbeh, alebo rieš s nimi nejaký problém.

Startup komunita

foto: ytimg.com

Nasledovanie

Nasledovanie môže byť organické. Okrem toho môžeš vytvoriť blog o tom, ako na svojom produkte pracuješ. Skús rozpovedať svoj príbeh o tom, ako si dostal nápad a čo ťa ženie dopredu. Ľudí môžeš prilákať aj na iné veci, ako samotný produkt. Keď ťa ľudia nasledujú, potom o tebe a tvojom produkte aj rozprávajú.

Fanúšikov môžeš ľahko premeniť na komunitu. Výhodou komunity je, že ostane s tebou oveľa dlhšie, ako nejaká podpora médií. A keď budeš so svojou komunitou v interakcii, tak ostanú s tebou ešte dlhšie. Najlepšie na tom celom je, že komunitu môžeš ľahko premeniť na verných zákazníkov

 

Prečo je to zábava

Keď si s komunitou v interakcii, potom vieš, o čo sa zaujímajú a aké majú problémy. Na to im musíš dať priestor, či už na webe alebo na sociálnej sieti. Ak sa chcú napríklad stretnúť a hovoriť o tvojom alebo podobnom produkte, potom vytvor skupiny a eventy na webe alebo sociálnej sieti. Takto ľahko a hlavne rýchlo podchytíš ich feedback a dokážeš svoj produkt vylepšiť. Okrem toho je to skvelá príležitosť prezentovať nový nápad.

Online komunita

foto: vegastech.com

 

Je úžasné vidieť, ako sa tvoja komunita vyvíja a ako aj ty prispievaš k jej budovaniu. Online komunita a stretnutia majú rovnakú funkciu. Sú prirodzeným marketingovým nástrojom nie len pre tvoj aktuálny produkt, ale hlavne pre všetky tvoje budúce produkty.

Záver

Vytvorenie aktívnej komunity okolo produktu je v týchto dňoch základom každého úspechu. Môžeš ju vytvoriť na svojom webe, v aplikácii alebo na iných platformách, ako napríklad Twitter alebo Facebook. Alebo ju dokonca môžeš vytvoriť aj v skutočnom živote tak, že budeš organizovať stretnutia. Nepomôže to len tebe a tvojmu produktu, ale aj samotným používateľom pri riešení problémov. Pamätaj, že komunita nemusí byť nutne previazaná s tvojou značkou.

Komunita

foto: marketingmang.ca

Zdroj: levels.io, zdroj titulnej fotografie: vosizneias.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech