Východná filozofia vo firmách

  • Napriek tomu, že naša spoločnosť pôsobí ako konzumná a materialistická, existujú aj firmy, ktoré si za svoj základ vybrali práve východné filozofie, s cieľom priniesť zmenu.
collagewaga
  • Napriek tomu, že naša spoločnosť pôsobí ako konzumná a materialistická, existujú aj firmy, ktoré si za svoj základ vybrali práve východné filozofie, s cieľom priniesť zmenu.

APPLE

Pravdepodobne najznámejšia svetová spoločnosť, ktorej meno vybudoval Steve Jobs. Nie všetci však vedia, že pred dovŕšením svojich dvadsiatych narodením navštívil Indiu a absolvoval tam duchovnú púť, ktorá ho ovplyvnila na celý život. K zen budhizmu ho priviedol jeho duchovný majster Kobun Chino Otogawa, s ktorým sa zoznámil v zen budhistickom centre. Jobs ho neskôr povýšil na duchovného poradcu Apple.

Zen budhizmus je najvýznamnejšou časťou japonskej tradície. Základnou metódou je meditácia, najčastejšie v sede, pri ktorej dochádza k jednote s bytím a k osvieteniu.

apple1

Foto: lionsroar.com

apple

Foto: en.wikipedia.org

WAGAMAMA

Wagamamu založil v roku 1992 v Londýne Alan Yau. Vytvoril koncept, ktorý nie je ani reštauráciou, a nie je ani fast foodom. Je to miestom, kde sa snažia zdokonaľovať každý deň, a to podľa japonskej filozofie kaizen. Keď sa na kaizen pozrieme z pohľadu firmy, ide o zdokonaľovanie výroby, CEO, vedenia, pracovníkov a procesov. Po druhej svetovej vojne ho aplikovala aj Toyota a neskôr sa táto filozofia rozšírila ďalej.
Wagamama je však výnimočná aj v iných veciach. Kuchár pripravuje jedlo priamo pred tebou. Dostaneš ho na stôl ihneď, v sekunde, kedy je najčerstvejšie. Nemusíš čakať ako pri klasickej obsluhe, kedy jedno jedlo dostaneš vlažné a druhé horúce. Na slovenský trh prišla Wagamama iba minulý rok, napriek tomu sa stala obľúbeným miestom na obedy a večere pre mnohých návštevníkov Eurovei. Na nábreží Dunaja tvorí dokonalé miesto na relax, s uvoľnenou atmosférou a skvelým jedlom. Ak teda chceš okúsiť skutočnú chuť Japonska, nemusíš chodiť ďaleko.

wagamama-team

foto: wagamamaslovakia.sk

wa

foto: wagamamaslovakia.sk

wagamamastratford-21s

foto:  wagamamaslovakia.sk

DOCOMO

Rovnako ako mnohé japonské spoločnosi aj mobilný operátor DoCoMo vychádza z Konfuciovej filozofie, ktorá sa dotýka hlavne firemnej štruktúry a vzťahov. Každý zamestnanec by sa mal snažiť udržiavať harmoické vzťahy a rešpektovať kolegov. Úspech japonského operátora tkvie v kombinácii synergie a dialektického vedenia, ktoré vyústilo do nového biznis modelu. Líder tejto spoločnosti má byť schopný vytvoriť platformu  pre hodnoty, budovanie vzťahov, dôvery či spolupráce.

docomo-crop

Foto:thenextweb.com

docomo

Foto: classdoor.com

Filozofia má veľký vplyv na firemné prostredie bez ohľadu na to či ide ide o západnú alebo východnú spoločnosť. Má silu pôsobiť nielen na ľudský faktor, ale aj na smerovanie biznisu.

zdroj titulnej fotografie: lionsroar.com/wagamamaslovakia.skwaga

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech