Youstice: nenechajte sa okašľať obchodníkmi

Lukáš Gašparík jr. / 26. novembra 2014 / Startupy

Pred časom sa mi podarilo stretnúť so Zbyňkom Loeblom, ktorý je CEO projektu Youstice. Youstice, ktorý má ambície stať sa globálnou službou na riešenie zákaznických sporov, sa okrem iného predstaví aj tento piatok v Bratislave medzi finalistami súťaže StartupAwards.

Model, s ktorým prichádza Youstice, ponúka jedinečné a doteraz neokukané riešenia pre e-shopy , kamenné predajne a ich zákazníkov. Hlavnou úlohou je predovšetkým zefektívniť a zrýchliť proces riešenia domácich a cezhraničných online spotrebiteľských sporov a sťažností. Pointa je v tom, že predtým, ako sa budete dlhé týždne doťahovať s online predajcom z Maďarska, ktorému ani nerozumiete, ste schopní vyriešiť váš problém rýchlo, bezproblémovo a v materinskom jazyku. Samozrejme všetko pohodlne na jednom mieste.

 

 

Kto je Zbyňek? Predstav nám ho :)

Zbyňek je človek, ktorý má rád kreativitu, je jedno či svoju, alebo niekoho iného. Rád robí veci, ktoré si sám vymyslel a bavia ho. Vždy chcel ľudom pomáhať a z toho dôvodu vznikol aj Youstice.

 

Čo bolo teda dôvodom pre vznik Youstice?

Ako som už povedal, Youstice vznikol z dôvodu pomôcť ľudom a robiť niečo užitočné. Prvý impulz vznikol vtedy, keď som sám viedol projekt pre Európsky súd a pri tomto projekte som si uvedomil potrebu Youstice. Zo začiatku som sa o tom začal baviť najprv s ľuďmi z USA, ktorí boli v tej dobe ďalej v oblasti riešenia spotrebiteľských sporov. Spolupracovali sme zhruba rok, následne na to som sa pustil do toho ja sám a investora pre môj projekt som našiel tu na Slovensku.

 

 

Povedz nám niečo o tom ako si našiel investora a o spolupráci s ním?

Najskôr som si myslel, že by som mohol dostať grant na svoj projekt z Európskej komisie. Skúšal som to s nimi asi pol roka, ale zistil som, že tým ľudom je to viac menej jedno, a že žiadny grant nedostanem. To bol ten zlom, ktorý ma posunul ďalej. Samotného investora som potom našiel už pomerne rýchlo. Investora som hľadal najskôr v Česku, ale aj v USA, kde som investora našiel, ale nakoniec sme sa nepohodli. Úplnou náhodou som potom natrafil na Juraja Ondriša, s ktorým sme sa dohodli na spolupráci behom 14 dní. Spolupráca s Jurajom Ondrišom je veľmi dobrá. Do projektu prispieva okrem investovania aj ako skvelý obchodník. Je to investor, ktorý sa aj sám snaží angažovať do chodu Youstice a pomáhať.

 

Kedy vznikla táto myšlienka a ako dlho sa už pracuje na tomto projekte?

Oficiálne spustenie Youstice prebehlo v júni tohto roku, s tým, že počas leta sa dokončovali ešte nejaké funkcie. Začiatkom leta sme spustili už väčšiu marketingovú kampaň a momentálne máme zhruba 50 registrovaných užívateľov po celom svete, čo už považujem celkom za úspech. Od začiatku novembra sme spustili aj veľké marketingové kampane v USA, Anglicku, Nemecku a Francúzku.

 

Vieme, že Youstice má globálne ambície. Čo je podľa teba nástrojom na presadenie sa?

Momentálne potrebujeme získať viac registrovaných užívateľov na významných trhoch Európy, kde chceme mať stovky užívateľov do konca tohto roka. Youstice je jednoduchá aplikácia, ktorá sa dá predávať online. Momentálne sme začali už aj spoluprácu z nemeckým Händlerbundom, takže každý jeho užívateľ dostane o nás informáciu a bude sa môcť rozhodnúť, či nás chce používať. Händlerbund má asi 40.000 predajcov, čo znamená pre nás v tejto fáze obrovský potenciál. Ďalej máme spustenú podobnú kampaň aj cez rôzne platformy typu Prestashop, ktoré nás budú ponúkať svojim klientom. Takisto si chceme nájsť v každej krajine aj významých partnerov, ktorí nás budú presadzovať. Takže všetko dokopy je to kombinácia rôznych faktorov.

 

 

Prezraď nám vaše plány do budúcnosti

Náš hlavný cieľ je mať niekoľko stoviek registrovaných užívateľov na kľúčových trhoch. Potom v priebehu ďalšieho roka tento počet zvýšiť na niekoľko desať tisíc uživateľov, teda eshopov. A následne na to sa ďalej rozširovať.

 

Odhaľ nám tajomstvo vášho brandbuildingu

Súčasne s týmto všetkým plánujeme PR kampane, aby sme oslovili aj bežných spotrebiteľov. Youstice vlastne vytvára akýsi ekosystém, ktorý zahŕňa bežných užívateľov, eshopy, ale aj online trhy a inštitúcie, ktoré riešia tieto spory. My chceme využiť všetky tieto kanály na oslovenie našich zákazníkov.

 

Čo je najväčším benefitom pre spotrebiteľa a pre eshop v Youstice? V čom je Youstice iný ako konkurencia?

Pre spotrebiteľa je to jednoduché, prostredníctvom našej aplikácie vieme jeho sťažnosti vyriešiť rýchlo a jednoducho, a v mnoho prípadoch pre neho aj bezplatne, čo je obrovské zlepšenie oproti súčasnému stavu. Pre predajcov je to hlavne marketing. Youstice je ďalšou službou, ktorú môžu obchodníci ponúkať svojim zákazníkom. Stali sme sa partnermi s mnohými trustmarkami, ako sú napríklad Händlerbund v Nemecku, BBB v USA a na Slovensku je to napríklad nakupujbezpecne.sk alebo SAEC.

 

 

Počuli sme, že sa chystáte spustiť akýsi „advisory board“, čo má byť jeho úlohou ?

My ho máme už asi rok spustený a jeho cieľom je združiť osobnosti, ktoré sú aktívne na internete a majú čo povedať. Momentálne má náš „advisory board“ niekoľko významných členov z celého sveta. Uskutočnilo sa už aj prvé stretnutie nášho „advisory boardu“. Veľkú väčšinu jeho členov aj osobne poznám, keďže som v minulosti pracoval v USA na viacerých projektoch. Jeho členmi by mali byť aj dvaja Slováci, Ivan Štefunko a Ivan Debnár. Postupom času by sme chceli tento „advisory board“ pretransformovať na akési fórum.

 

Ako sa vám darí na nových trhoch a kde vidíš Youstice po roku 2016?

Momentálne ešte len začínáme a každým týždňom sa situácia mení. To čo je zaujímavé je ale to, že koncept Youstice sa dá použiť aj pre iné typy projektov, nie len pre eshopy. Momentálne sa naskytla príležitosť, že by sme aj spolu s inými ľudmi skúsili vyvinúť spôsob riešenia sporov pre „public licences“, čo sú veci ako open content a open source licencie. Bol by som veľmi rád a chcel by som aby sme boli považovaný za užitočnú a relevantnú službu po celom svete.

 

Dá sa podľa teba vytvoriť na Slovensku globálny projekt, ktorý by bol aj riadený zo Slovenska? Nebolo by lepšie začínať z Californie a čo na to tvoji partneri?

Myslím, že v dnešnej dobe je to už možné. Ešte pred 3 alebo 4 rokmi by som povedal, že je nutné byť niekde v Californii. Dnes už sa však situácia zmenila. Internet je dnes hlavne už multilanguálny a umožňuje uspieť aj ľudom z ostatných krajín. Náš región sa hýbe rýchlymi krokmi vpred a situácia je iná ako bola pred pár rokmi. Navyše tú máme šikovných ľudí, ktorí sa môžu pri najmenšom rovnať s tými z USA. My sa nesnažíme vytvoriť jednu svetovú firmu, ale skôr ekosystém v ktorom bude používaný náš nástroj.

 

A ešte jedna záverečná otázka na odľahčenie, čo ťa v živote inšpiruje?

To čo ma v živote dosť inšpiruje je hudba, víno a ženy :) A taktiež deti, či už moje, alebo všeobecne. Pretože sú kreatívne a nachádzajú nové riešenia zložitých vecí.

Pridať komentár (0)