Z Londýna do New Yorku za 90 minút. Nové lietadlo prekoná aj slávny Concord, odviezť sa môže každý

  • Prichádza spoločnosť, ktorá sľubuje návrat nadzvukového lietania pre verejnosť
  • Ich lietadlo Spike S -512 by malo zvládnuť let z Londýna do New Yorku za 90 minút
  • Spike Aerospace avizovalo ultratiché nadzvukové lietanie za cenu prvej triedy v bežných lietadlách
  • Lietadlo bude mať aj nízky sonický tresk. Spoločnosť chce dosiahnuť uhlíkovú neutralitu letu do roku 2040
SPike
Spike Aerospace
  • Prichádza spoločnosť, ktorá sľubuje návrat nadzvukového lietania pre verejnosť
  • Ich lietadlo Spike S -512 by malo zvládnuť let z Londýna do New Yorku za 90 minút
  • Spike Aerospace avizovalo ultratiché nadzvukové lietanie za cenu prvej triedy v bežných lietadlách
  • Lietadlo bude mať aj nízky sonický tresk. Spoločnosť chce dosiahnuť uhlíkovú neutralitu letu do roku 2040

Nadzvukové lietanie pre verejnosť zahynulo spolu s Concordom. Teraz prichádza spoločnosť, ktorá sľubuje návrat nadzvukového lietania. Ich lietadlo by malo zvládnuť let z Londýna do New Yorku za 90 minút.

Pentagon chce pre prezidenta lietadlo, ktoré skoro dvojnásobne pokorí rýchlosť zvuku

Nadzvukové lietanie pre verejnosť 

Lietadlo Spike S -512 od spoločnosti Spike Aerospace bude spočiatku dosahovať nadzvukovú rýchlosť Concordu -1,6 Mach, čo zodpovedá približne 1 960 kilometrov za hodinu. Pri rýchlosti 1,6 Mach by transatlantickú cestu z New Yorku do Londýna zvládlo za tri a pol hodiny. Začiatok komerčnej prevádzky plánuje zahájiť v roku 2028. Independent informuje, že spoločnosť  so svojimi inžiniermi plánujú zvýšiť rýchlosť na Mach 3,2, čo by skrátilo cestu na hodinu a pol.

Lietadlo má kapacitu 18 cestujúcich a slúžiť má na dlhších linkách ako Londýn – New York a Dubaj – Hongkong. Výkonný riaditeľ Vik Kachoria uviedol pre the Telegraph, že ľudia si odpradávna priali cestovať rýchlejšie. „Rýchlejší prístup na miesto znamená viac príležitostí. Či už je to jazda na ťave namiesto chôdze alebo let cez Atlantik za šesť hodín namiesto štyroch týždňoch na parníku,“ vysvetlil Kachoria the Telegraph a zároveň dodal: „Ale predstavte si, že zo šesťhodinového letu sa stane trojhodinový let. To je to, čo ponúka nadzvukové lietanie.“

zdroj: Spike Aerospace

Ultratichá technológia

Lietadlo má mať oproti Concordu jednu veľkú výhodu a tou je ultratichá technológia „Concorde bol smiešne hlučný,“ povedal Kachoria. Concord niektoré letiská odmietali odbavovať a to práve pre jeho neuveriteľnú hlučnosť. Concord preto lietal len do niekoľkých pobrežných cieľov.

 „Väčšina konverzácií medzi dvoma ľuďmi je medzi 65 a 75 decibelmi a úroveň hluku zistená vo väčšine kabín lietadiel je okolo 85 decibelov,“ dodal CEO. Na palube S-512 má dosahovať hluk približne 60 decibelov, teda menej ako hluk z rozhovoru. Pasažieri tak nebudú potrebovať ani slúchadlá s potlačením hluku.

zdroj: Spike Aerospace

zdroj: Spike Aerospace

zdroj: Spike Aerospace

zdroj: Spike Aerospace

Ultra tiché prostredie má lietadlo dosiahnuť vďaka svojej konštrukcii, ktorá nebude mať okná. Namiesto nich sa budú po oboch stranách lietadla nachádzať obrazovky, ktoré budú môcť zobrazovať panorámu, zachytenú vonkajšími kamerami alebo prezentácie.

Podľa portálu Tatler by lietadlo malo disponovať nízkym sonickým treskom. Sonický tresk vzniká, keď je rýchlosť zdroja zvuku väčšia alebo sa rovná rýchlosti zvuku, teda napríklad, keď stíhacie lietadlá prekonávajú rýchlosť zvuku. Akusticky môže pripomínať výbuch plynu alebo výbušnín.

Luxusný dizajn a ceny ako v prvej triede bežného lietadla 

Spoločnosť chce svoje lety ponúkať aj ekologicky vnímajúcim pasažierom, a tak sa zaviazala, že do roku 2040 ponúkne uhlíkovo neutrálne lety. Podrobnejší popis ako to hodlá dosiahnuť spoločnosť neprezradila, nadzvukové lietanie produkuje vysoké emisie CO2.

 Vnútro kabíny bude spĺňať požiadavky aj pre tých najnáročnejších zákazníkov. Spoločnosť plánuje prvky luxusného dizajnu, medzi ktoré patria rôzne konfigurácie, ako napríklad ploché postele a konferenčné stolíky.

zdroj: Spike Aerospace

zdroj: Spike Aerospace

zdroj: Spike Aerospace

Kachoria uviedol, že cena za let na Spike S-512 bude pravdepodobne rovnaká ako cena letu v biznis triede v bežnom lietadle. „Pamätajte, takmer každá technologická inovácia, ktorú sme mali, začala pre ultra bohatých: autá, telefóny, počítače, televízory s plochou obrazovkou, prvé stáli 25 000 dolárov v 90. rokoch a teraz sú 200 dolárov,“ vysvetlil Kachoria.

Zdroje: Independent, the Telegraph, Tatler

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK