Zabudni na dlhé rady na letiskách. Vďaka tejto spoločnosti môže kontrola trvať len pár sekúnd

  • Spoločnosť Micro-X vyvíja revolúciu v letiskovej doprave
  • Kontrola batožiny by už nemusela predstavovať dlhé rady a nervozitu
letisko
Pexels/danylenko, Letisko M.R. Štefánika
  • Spoločnosť Micro-X vyvíja revolúciu v letiskovej doprave
  • Kontrola batožiny by už nemusela predstavovať dlhé rady a nervozitu

Desiatky minút a niekedy aj viac ako hodinu môže trvať, kým v súčasnosti prejdeš cez letiskovú kontrolu. Netreba k tomu možno dodávať ten neuveriteľný stres, ktorým práve prechádzaš. Vždy len dúfaš, aby sa tam neobjavila nejaká drobnosť, na ktorú si zabudol a za ktorú by ťa mohli „odstaviť“. Nikto predsa nechce vysvetľovať nervóznym zamestnancom letiska, čo sa skrýva v tvojej batožine.

Čo ak ti však povieme, že tomu možno čochvíľa odzvoní a svoju kontrolu vybavíš podobne rýchlo ako nákup v samoobslužnej pokladni.

Spoločnosť Micro-X neďaleko Seattlu totiž vyvíja letiskový skener, ktorý by mohol pomôcť eliminovať ľudský kontakt na letisku a podstatne zjednodušiť celý proces odbavenia batožiny.

Podľa portálu Bounce je totiž priemerný čas čakania na amerických letiskách približne 45 minút.

Sú dvakrát drahšie ako súčasné

Pokiaľ by sa spoločnosti podarilo plošne zaviesť tieto nové prístroje, tak by tým pomohli nielen cestujúcim, ale aj zamestnancom. Obzvlášť počas tohtoročnej letnej sezóny sme mohli zachytiť nekonečné rady na letiskách. Hlavným dôvodom boli nízke personálne kapacity. 

Najdlhšie sa čaká vždy na bezpečnostných kontrolách. Práve samotný ľudský faktor môže spôsobovať dlhšie čakanie v rade. Pokiaľ by však letiská boli vybavené technológiou od Micro-X, čakanie v rade by sa z jednej hodiny mohlo zmeniť aj na jednu minútu. 

skenery na batožinu
zdroj: Micro-X

Fungovalo by to nasledovne. Po kontrole dokladov vstúpi cestujúci do priestoru, kde budú takzvané radové bunky. Každá z nich je vhodná pre dve dospelé osoby. Avatar na obrazovke im povie, aby svoje veci vložili do skrinky CT skeneru. Ten využíva röntgenové zariadenia k vytvoreniu trojrozmerného obrazu, ktorý je automaticky nastavený na zakázané predmety softvérom poháňaným algoritmami strojového učenia.

Medzitým kamerový systém a elektromagnetický telesný skener preskúmajú cestujúceho a avatar mu pripomenie, že ak si niečo zabudol vytiahnuť z vrecka alebo niečo skrýva, aby to vybral.

Ľudská pomoc, teda letiskoví kontrolóri, by zasahovali jedine v prípade, že by systém zaistil podozrivý predmet, alebo v prípade, ak by cestujúci potrebovali pomoc, píše Forbes.

Portál Forbes na svojom webe píše, že pre letiská to môže byť celkom drahou záležitosťou. Podľa Briana Gonzalesa, vedeckého riaditeľa spoločnosti Micro-X, je cena až dvojnásobná oproti bežným kontrolným pásom, ktoré sú na letiskách dnes.

Ďalej pre Forbes povedal John Fortune, ktorý dohliada na celý projekt za ministerstvo vnútornej bezpečnosti, že nakoniec tu nádej stále je. 

„Dúfame však, že náklady na systém Micro-X budú nakoniec konkurencieschopné v prepočte na jedného cestujúceho.“

Nové aspekty letiskovej kontroly

Samotný koncept spoločnosti sa opiera podľa ich stránok hneď o niekoľko rôznych aspektov, ktoré by mohli priniesť revolúciu.

Prvou je samoobsluha cestujúcich. Tú sme už spomínali vyššie. Základným cieľom by bolo zvýšiť produktivitu samotného letiska. Ďalším cieľom by malo byť zvýšenie bezpečnosti. Práve jednotlivé kontroly pasažierov, ale aj ich batožiny, by boli zlúčené do jedného integrovaného programu. 

cestovanie, letisko
zdroj: TASR/AP/David Zalubowski

Modulácia je ďalšou témou. Práve kvôli veľkosti týchto kontrolných zariadení by bolo možne lepšie rozmiestniť jednotlivé body a využiť tak celý areál. Na plochu jedného sekvenčného pásu totiž môžu letiská umiestniť až 20 týchto samoobslužných skenerov.

Ako uvádzajú na svojich stránkach, tak v súčasnosti je napríklad pre bratislavské letisko táto technológia hudbou budúcnosti. Spoločnosť sa na implementácii spolupodieľa aktuálne s britskými orgánmi, ktoré túto koncepciu aj spolufinancujú. Spoločnosť však už bola vybraná aj na koncepciu na dvoch amerických letiskách.

Zdroje: Forbes, Micro-X, Bounce 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá