Zabudni na pešiakov na bojiskách. Nemecká armáda má nového pomocníka, ktorý pomáha aj likviduje z úctivej vzdialenosti

  • Stojí na bežne komerčne dostupnom podvozku MAN, viesť však môže prakticky čokoľvek
  • Radary, rakety alebo posádku ochráni pancierovanie a množstvo asistentov
  • Je jasné, že zákazníkom nemeckej firmy Rheinmetall sú hlavne vlády a organizácie pomáhajúce v rámci vojenských konfliktov
Vojenský nákladiak
Rheinmetall-defence.com
  • Stojí na bežne komerčne dostupnom podvozku MAN, viesť však môže prakticky čokoľvek
  • Radary, rakety alebo posádku ochráni pancierovanie a množstvo asistentov
  • Je jasné, že zákazníkom nemeckej firmy Rheinmetall sú hlavne vlády a organizácie pomáhajúce v rámci vojenských konfliktov

Keď príde reč na vojenské vozidlá, pravdepodobne si hneď predstavíš tanky, alebo ak si fanúšikom kultového seriálu M.A.S.H, hnedo-zelený ikonický Jeep schopný prejsť takmer akýmkoľvek terénom. 

Faktom však zostáva, že boj zblízka sa už v modernej armáde až tak nenosí – vojaci sú totiž v teréne najzraniteľnejší a každý stratený život pre generálov, ministrov, premiérov a prezidentov predstavuje domácu katastrofu aj z politického hľadiska. 

Absolútnu väčšinu operácií dnes obslúžia stíhačky, bombardéry a rakety s dlhým doletom. Tomu sa prispôsobujú aj vozidlá pechoty. 

Mali by byť odolné, schopné prejsť náročným terénom, prevážať tony nákladu a ideálne modulárne prispôsobené pre viacero rozličných úloh. Od tých útočných až po ženijné pri záplavách alebo evakuáciách civilného obyvateľstva.

Privítaj novú výzbroj z Nemecka

Presne tieto body podľa všetkého spĺňa nákladné vozdilo od firmy Rheinmetall, teda niečo ako „rýnsky kov“ podľa najznámejšej rieky u jedného z našich spojencov v rámci NATO a Európskej únie. 

Model HX3 znova nie je postavený od základov, podobne ako je tomu v prípade českej spoločnosti Torsus, ktorá svoj hrôzu naháňajúci modulárny autobus vyrába priamo na Slovensku, pri Dubnici nad Váhom.

Toto je zrejme najdrsnejší autobus na svete. Vyrába sa na Slovensku

Podvozok a základ pohonného ústrojenstva v podobe motora si berie od známeho výrobcu nákladiakov MAN. Autoforum.cz píše, že predchádzajúce verzie HX a HX2 si požičiavali taktiež 10,5-litrový šesťvalec s výkonom 440 koní a naozaj mamutím krútiacim momentom 2 100 Nm. 

Nečudo, okrem pohonu v teréne totiž motor nepochybne ovláda aj hydraulické ústrojenstvo, slúžiace napríklad… na nastavenie ideálneho sklonu odpaľovaných rakiet. 

Vojenský nákladiak
zdroj: Rheinmetall-defence.com

Dvanásťstupňová prevodovka však nebola sprevodovaná nijako do pomala, maximálka totiž dosahuje obstojných 100 kilometrov za hodinu. 

HX3 si bude môcť zákazník (pravdepodobne vláda alebo neziskové organizácie operujúce v Afrike) nakonfigurovať vo verzii so štyrmi, šiestimi, ôsmimi alebo desiatimi nápravami. Všetky pritom môžu byť hnané, takže 4×4, 6×6, 8×8 alebo 10×10.

Rheinmettal tvrdí, že po celom svete aktuálne jazdí 15-tisíc takýchto super-nákladiakov všetkých troch generácií. Zatiaľ posledná pridáva redizajnovanú kabínu, kde je prioritou množstvo úložného priestoru na výbavu posádky. Áno, hovoríme o prilbách, zbraniach a vestách.

Pribudlo však aj množstvo asistentov, ktoré poznáme z bežných osobných vozidiel, aké možno parkujú aj v tvojej garáži. Unikátom je napríklad kamerový systém BirdView, ktorý ponúka 360-stupňový pohľad z kamier všade naokolo. Zrejme aby nákladiak pri parkovaní nepoškodil ostatné okolo zaparkované vozidlá.

Vojenský nákladiak
zdroj: Rheinmetall-defence.com

Na záberoch môžeš vidieť aj verziu, ktorá dokáže prevážať mohutné kontajnery. Vedz, že na ich naloženie alebo vyloženie postačí jeden jediný odvážlivec. Ostatní môžu čakať v ešte bezpečnejšom úkryte, než aký ponúka plne opancierovaná kabína.

Dokúpiť a namontovať sa však dá aj vojenský kit, vďaka ktorému je H3-ka ovládaná výlučne nadiaľku, takže vo vnútri nemusí sedieť vôbec nikto.

Vojenský nákladiak
zdroj: Rheinmetall-defence.com

Výbava ako v bežnom osobnom aute

Vojenský konvoj však neoperuje len v teréne. O presunoch na základne alebo cvičenia v rámci NATO často informujú aj slovenské médiá. 

Život vojenského kamiónu tak zaŕňa aj stovky, či skôr tisíce kilometrov po bežných cestách a diaľniciach.

Na tých sa teda unavenej a spotenej posádke s minimom spánku hodí núdzový brzdový asistent, adaptívny tempomat schopný dodržiavať vopred navolený rozostup od auta vpredu alebo systém na kontrolu opustenia jazdného pruhu bez použitia smerovky (alebo ak chceš, v prípade náhleho mikrospánku). 

Ak teda budeš potrebovať previesť radar, raketu alebo obrovský žeriav, už budeš vedieť, kam zavolať.

Zdroj: Autoforum.cz

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá