Zabudni na tvar „rúra a krídla“. Lietadlá budúcnosti sú sci-fi koncept, ktorý má znížiť spotrebu paliva až o 50 %
- Lietadlá a leteckí dopravcovia už vedia, ako budú vyzerať nové modely
- Moderný prístup k dizajnu lietadiel sľubuje revolúciu
- Lietadlá a leteckí dopravcovia už vedia, ako budú vyzerať nové modely
- Moderný prístup k dizajnu lietadiel sľubuje revolúciu
Lietadlá s integrovanými krídlami sú známe už dlho. Vyzerajú ako sci-fi koncept. Dnes sa však posúvajú bližšie k realite. Startupy v USA testujú nové tvary krídel a trupu, ktoré splývajú do jedného celku. Cieľom je znížiť spotrebu paliva, emisie aj hluk.
Ak budú úspešné, prvé lietadlá s takýmto tvarom krídel budeme vidieť na letiskách už v 30. rokoch, píše BBC.
Nové lietadlá pôsobia futuristicky
Spoločnosť Outbound Aerospace zo Seattlu stavia na koncepte blended wing body. Trup a krídla splývajú do jedného hladkého tvaru. Lepšia aerodynamika má priniesť nižšiu spotrebu a väčší vnútorný priestor. Prvým krokom je malý testovací dron s prezývkou Steve. Ide o bezpilotné V-čkové lietadlo, ktoré prvýkrát vzlietlo v marci 2025 v Oregone. Let trval len 16 sekúnd, no dôležitý bol samotný štart.
Interesting use of morphing wing technology, by the National University of Singapore. I like how the leading and trailing edge can pivot too.#F1 #F1techhttps://t.co/VbDrdBQd4c pic.twitter.com/wXWyEbc1vZ
— Craig Scarborough (@ScarbsTech) November 2, 2025
Steve je technologická demonštrácia. Má overiť, či navrhovaný tvar lietadla je stabilný a ovládateľný. Outbound tvrdí, že prešla od „čistého papiera“ k letu za deväť mesiacov od otvorenia projektu. To je výrazne menej ako klasických päť až desať rokov pri veľkých hráčoch, akými sú Airbus či Boeing.
Firma už pritom dron mení na produkt. Z testovacieho lietadla sa stáva nákladný dron s veľkým úložným priestorom. O Steva sa začalo zaujímať americké ministerstvo obrany aj civilní zákazníci. Pre Outbound je to cesta k skorším tržbám. Potrebujú zarábať skôr, ako sa pustia do plnohodnotného airlinera Olympic. Ten má mať 200 až 250 miest a rozpätie krídel okolo 52 metrov.
NASA a boj o prvý model s integrovanými krídlami
Outbound Aerospace nie je v hre sama. O blended-wing lietadlá sa usiluje aj startup JetZero. Ten získal stovky miliónov dolárov od amerického letectva a investície od United Airlines a Alaska Airlines. Spolupracuje so známymi gigantmi ako BAE Systems, Northrop Grumman či Pratt & Whitney. Vyvíja model Z4 a plánuje prvé lety plnohodnotného demonštrátora už okolo roku 2027.
Koncept blended wing body láka konštruktérov už vyše storočia. Prvý pokus, Westland Dreadnought z roku 1924, skončil haváriou pri prvom lete. Neskôr tento smer prevzalo hlavne vojsko. Bombardéry ako Rockwell B1-B alebo nové B-21 Raider využívajú prvky podobných tvarov. V civilnom letectve však zostal koncept dlho len vo výskume.
‼️🇺🇲 For the first time in history, the U.S. Air Force plans to fly a strategic stealth bomber with only one pilot. The B-21 Raider isn’t just an aircraft it’s a breakthrough in control, survivability, and strike precision. Built to slip through any radar network and deliver… pic.twitter.com/GDUKIJe8sv
— Visioner (@visionergeo) November 5, 2025
Veľký vplyv mala séria testov lietadiel Boeing/NASA X-48. Malé bezpilotné lietadlo absolvovalo desiatky letov. Overilo, že moderné riadiace systémy dokážu zvládnuť zložité prúdenie okolo blended-wing trupu. Ukázalo aj potenciál na nižšiu spotrebu paliva a menej hluku. Problémom však zostáva tlaková kabína.
Technické a finančné prekážky
Blended-wing airliner potrebuje veľkú tlakovanú kabínu s príjemným interiérom. Ploché steny však pri tlaku trpia väčším namáhaním. To komplikuje konštrukciu a zvyšuje náklady. Analytici pripomínajú aj cenu certifikácie, testov a výroby. Objednávky od aerolínií sú zatiaľ podmienené tým, že startupy naozaj dodajú spoľahlivé lietadlo.
Blended-wing lietadlá sľubujú až o polovicu nižšiu spotrebu paliva a výrazné zníženie emisií. Výmena tradičného „rúra a krídla“ za jeden plynulý tvar môže priniesť aj tichší let a väčšie kabíny. Startupy ako Outbound Aerospace a JetZero chcú narušiť duopol Airbusu a Boeingu.
Kým sa však modely Olympic či Z4 dostanú do bežnej prevádzky, čaká ich dlhá cesta. Potrebujú miliardy, roky testov a presvedčenie regulátorov aj cestujúcich. Ak sa im to podarí, sci-fi obrysy blended-wing airlinerov sa môžu v 30. rokoch stať bežnou súčasťou oblohy nad našimi letiskami.
Čítaj viac z kategórie: Inovácie a Eko
Zdroj: BBC