Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
- Mnohé obchody už viac ako 50 rokov využívajú čiarové kódy
- Tie sú však v mnohých ohľadoch obmedzujúce

- Mnohé obchody už viac ako 50 rokov využívajú čiarové kódy
- Tie sú však v mnohých ohľadoch obmedzujúce
Už viac ako päťdesiat rokov sa v maloobchode využívajú čiarové kódy. Ide o prostriedok na jednoznačné označovanie produktov. Hoci svoj účel plnia spoľahlivo, majú však viacero limitov. Na tento fakt poukázal aj portál zive.aktuality.sk.
Jedným z obmedzení je, že obsahujú iba 13 číslic a nedokážu uchovávať rozsiahlejšie informácie o tovare. V súčasnosti však existujú modernejšie technológie, ktoré nielenže plnia rovnakú funkciu, ale zároveň ponúkajú aj dodatočné výhody.
Medzi nové moderné technológie sa radia DataMatrix a QR kódy. Ich hlavnou výhodou je schopnosť uchovať výrazne väčší objem údajov aj v menšom formáte. Uchovávajú v sebe informácie ako číslo šarže, dátum výroby, dátum spotreby či krajina, z ktorej daný produkt pochádza.
Nová éra nakupovania
Predpokladá sa, že výrobcovia z rôznych odvetví budú postupne prechádzať na tento modernejší spôsob označovania. Nebude to však povinné, no zmena prináša praktické výhody.
Projektový manažér a konzultant z GS1 Slovakia, Peter Kolarovszki, pre portál Živé uviedol, že dynamické údaje, ako šarža či dátumy, sú pre obchodníkov veľkým prínosom. Pomáhajú im totiž predchádzať tomu, aby sa na pulty v obchodoch dostal tovar po dátume spotreby.
„Ak ide o dynamické údaje, ako sú šarža či dátumy, tak obchodník vďaka nim môže zabrániť predaju po spotrebe. Prípadne môže predaj hromadne zablokovať, ak sa zistí, že ide o chybnú šaržu, ktorú treba dodatočne stiahnuť. To s obyčajným čiarovým kódom neurobíte,“ hovorí.
Toto však nie je jedinou výhodou nových technológií. Po naskenovaní QR kódu môže zákazník získať prístup k rôznorodému obsahu. Vďaka tomu už nebude nutné uvádzať všetky informácie priamo na etikete. Obal tak môže byť jednoduchší a menší, čo výrobcom a distribútorom prinesie finančné výhody. Na produkte zostanú len najdôležitejšie údaje, ako napríklad varovania o alergénoch, pričom všetko ostatné bude dostupné digitálne cez QR kód.
„V budúcnosti môže byť celý systém naviazaný na zákaznícke karty, ku ktorým máte mobilnú aplikáciu. Ak predajca vie, čo ste si kúpili a kedy, tak vás môže cez aplikáciu upozorniť, aby ste problémový produkt nepoužívali alebo nekonzumovali a vrátili ho do predajne,“ povedal pre Kolarovszki.
Priekopníkmi na Slovensku sú vinári, ktorí začali používať tento systém. Tým vznikla zákonná povinnosť uvádzať zloženie a nutričné hodnoty. Ako hovorí aj odborník, vinári mali na výber dve možnosti: buď by celý potrebný obsah dali priamo na etiketu, alebo by využili spomínanú možnosť QR kódu. Mnohí sa práve rozhodli pre druhú, modernejšiu možnosť.
Čiarový kód 858
Ako sme ťa informovali aj v našom predchádzajúcom článku, experti odhalili, čo naozaj znamená číslo 858 na čiarovom kóde. V slovenských obchodoch často nájdeš veľa produktov, ktorých čiarové kódy začínajú číslom 858. Mnohí si myslia, že to automaticky znamená, že ide o slovenský výrobok. Realita je však iná.
„Prefix 858 v skutočnosti neidentifikuje krajinu pôvodu, ale krajinu pridelenia kódu,“ informoval taktiež Kolarovszki.
„858 je prefix pre Slovensko, ktorý mu pridelila centrála GS1 ešte pri vzniku identifikácie tovaru. O používanie tohto prefixu však môže požiadať vlastník značky. Ak má obchodný reťazec svoju značku chrumiek X, ich výrobu môže zastrešiť producent A,“ dodal.
Čiarový kód začínajúci číslom 858 môže mať aj produkt značky, ktorá pôsobí na Slovensku, aj keď bol konkrétny výrobok, napríklad chrumky, vyrobený v zahraničí.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: zive.aktuality.sk, SIU