Záujem Slovákov o elektrické autá rastie. Za 10 eur sa môžeš na elektromobile voziť celý mesiac

  • Podiel tohto typu áut na celkovom predaji je však aj napriek tomu zanedbateľný
  • V roku 2019 dosahoval 0,16 % a vlani 1,2 %
  • Najbližšia dotácia na elektromobily príde najskôr koncom roka 2021
  • Je preto možné, že slovenský trh s elektromobilmi sa opäť trochu prepadne
Nabíjanie elektromobilov a hybridov.
Unsplash/ Chuttersnap
  • Podiel tohto typu áut na celkovom predaji je však aj napriek tomu zanedbateľný
  • V roku 2019 dosahoval 0,16 % a vlani 1,2 %
  • Najbližšia dotácia na elektromobily príde najskôr koncom roka 2021
  • Je preto možné, že slovenský trh s elektromobilmi sa opäť trochu prepadne

Záujem Slovákov o elektrické autá rastie. V minulom roku sa podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu SR pre kúpu takéhoto automobilu rozhodlo 918 ľudí. Rok predtým sa predalo iba 165 elektromobilov. Podiel tohto typu áut na celkovom predaji je však aj napriek tomu zanedbateľný a stúpa v porovnaní s ostatnými krajinami pomaly. V roku 2019 dosahoval 0,16 % a vlani 1,2 %.

Dlhodobo pritom na našom trhu dominujú benzínové autá, hoci práve v uplynulom roku ich podiel pomerne výrazne klesol, a to na necelých 62 %. V predchádzajúcom roku to pritom bolo takmer 70 %. Stabilný, približne štvrtinový podiel, si za oba posledné roky držia vozidlá poháňané naftou.

elektromobil
zdroj: TASR /Jakub Kotian

Z celkového počtu elektrických áut predaných v minulom roku na Slovensku sa najviac darilo značke Volkswagen. Zákazníci si kúpili 185 kusov jej automobilov. Na druhom mieste sa ocitla Škoda so 165 vozidlami a na treťom Kia so 121. Žiadna iná značka už neprekonala predaj 100 kusov.

Vyšší predaj podľa všetkého podporili aj dotácie na kúpu elektromobilov. On-line registrácia bola spustená ešte v decembri 2019 a celá šesťmiliónová suma bola rezervovaná v priebehu 3 minút a 41 sekúnd. Záujemcovia si rezervovali dotáciu na 786 ekologických áut prostredníctvom 668 žiadostí. Dotácie sa pritom priebežne vyplácali práve počas uplynulého roka.

Koľko by si ročne ušetril, ak by si dnes predal svoje auto a vymenil ho za elektromobil? Suma ťa prekvapí

Celkovo sa predaju áut najmä v dôsledku koronokarízy nedarilo. Vlani bolo na Slovensku registrovaných 84 909 vozidiel. Rok predtým to bolo 113 863 kusov. Celý trh tak klesol medziročne najmä v dôsledku koronakrízy viac ako o štvrtinu. Čo sa týka osobných automobilov, v roku 2020 si ich Slováci kúpili 76 305. Predchádzajúcu rok to však bolo 101 568.

Mesačné náklady od 5 do 10 eur

Nákup elektromobilov stúpa aj z dôvodu veľmi výhodných finančných nákladov, ktoré mesačne vznikajú. Záleží však na tom, či má napríklad vodič nabíjačku pri dome, alebo či využíva bezplatné nabíjačky pri nákupných centrách.

Veľa ľudí mi to nechce veriť, ale vďaka lokalite, kde bývam, dokážem veľkú väčšinu nabíjaní absolvovať na bezplatných nabíjačkách počas nákupov. Zvyšok nabíjam cez 230V doma, vždy počas nočnej doby, keď mám nepretržite nízku tarifu a nezaťažujem distribučnú sieť. Priemerne ma nabíjanie stojí 5 až 10 € pri najazdení do 1000 km mesačne. Keď som pred pandémiou jazdil aj služobne, využíval som nabíjanie v práci alebo platených nabíjačkách,“ povedal v rozhovore pre Fontech Milan Bahna, ktorý sa elektromobilite venuje už niekoľko rokov. V súčasnosti jazdí na Nissane Leaf, ktorý má už najazdených vyše 100 000 km.

Čína už v Európe spustila predaj tohto lacného elektromobilu, airbag ani ESP v ňom však nehľadaj

Skúsenosti s Nissanom Leaf

Bahna taktiež opísal, aké je to s elektromobilom Nissan Leaf v praxi. Spomína výrazné obmedzenie, ktoré spočíva v dĺžke dojazdu auta. To závisí od ročného obdobia.

Kvôli starej a nie dobre vyriešenej technológii tohto auta je zimný dojazd tesne nad 100km pri opatrnej jazde a v lete auto zastaví asi po 150 km. Každé cestovanie mimo tohto rádiusu je svojim spôsobom obmedzením, no rozdiely spôsobené letom a zimou je vidieť aj pri nabíjaní.“

Problémy taktiež vidí v životnosti batérie. „Leaf je na rovinu povedané najhorší elektromobil, čo sa týka životnosti batérie. Mám najazdených viac ako 100 000 km a batéria degradovala približne o 20 %. To je jeho reálne jediné  väčšie mínus.  Je za tým niekoľko technických dôvodov, ale je to tak.

Priemerne auto stratí z kapacity batérie 3 až 4 % ročne. Toto číslo ale kolíše a nie je u všetkých rovnaké. Skôr výpovedná je dostupná zostatková kapacita energie. Kým ako nové auto to bolo približne 22 kWh z celkových 24 kWh, aktuálne viem využiť necelých 18 kWh,“ doplnil Bahna. 

elektromobil
zdroj: MVSR

Systém dotácií na Slovensku nefunguje, ako by mal

Systém dotácií funguje na princípe výziev, kedy si vodiči môžu formulárom požiadať o príspevok. Avšak v deň, kedy je to možné, sú v dôsledku príliš vysokého dopytu peniaze vyčerpané vždy do pár minút.

Posledné kolo dotácií bola tragikomédia. Tri minúty a všetko bolo vyčerpané, bežná súkromná osoba, ktorá nesedela pri PC a nemala predvyplnené tlačivo, sa k peniazom prakticky nemohla dostať,“ doplnil Milan Bahna.

Vláda však oznámila, že v tomto smere pripravuje ďalšiu dotáciu. Tá však príde najskôr koncom roka 2021. Je preto možné, že slovenský trh s elektromobilmi sa opäť trochu prepadne.

Zdroje: SITA, Fontech

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech