Žena z obrazu ožila, začala žmurkať, lietať a zmenila sa na superhrdinku. Študenti využili AI na propagáciu výstavy legendárneho umelca

  • Čo je to WOW EFFECT? Ako zaujať a udržať pozornosť na sociálnych sieťach?
  • Unikátne dynamické videá a plagáty vytvorili slovenskí študenti
ff
zdroj: FIIT STU
  • Čo je to WOW EFFECT? Ako zaujať a udržať pozornosť na sociálnych sieťach?
  • Unikátne dynamické videá a plagáty vytvorili slovenskí študenti

Superhrdinka, na ktorú sa premení zelená žena-modlivka z plagátu, už promuje skutočnú výstavu na sociálnych sieťach. Video sprevádzané dramatickou hudbou z filmu má úspech.

Obľube sa teší aj červená tvár z ďalšieho obrazu s názvom Rudý baron. V jednom videu si spokojne pohmkáva, žmurká a usmieva sa, v druhom rebelantsky rapuje. Na ďalšej animácii maľovaná postava ženy z obrazu máva pred ozajstnou budovou galérie a vstupuje do dverí. Pozýva na výstavu. Rovnako však zaujali aj graficky nápadité „nepohyblivé“ posty a postery.  

,,Bola to výzva. Úloha vychádzala z prednášky ako zaujať publikum a osloviť rôzne cieľové skupiny. Nové znalosti sme mali pretaviť do konkrétneho výtvoru,“ hovorí mladá vysokoškoláčka Rebeka Žofajová. Vytvorila jedno z videí, ktoré vyvolali najväčšie uznanie. Počas jej prezentácie pred spolužiakmi sa ozývali pochvalné povzdychy a na záver zaznel dokonca spontánny potlesk.

,,Predmet sa mi páči. Učíme sa byť kreatívni, predať seba i svoju prácu. Sami sme tvorili malé dielka, v ktorých sme uplatnili princípy efektívnej komunikácie, marketingu a reklamy v praxi. Pokúsili sme sa o wow effect, jednoducho, cieľom bolo dosiahnuť, aby event, v tomto prípade klasická výstava obrazov, bola atraktívna pre širšiu verejnosť vrátane našich rovesníkov, ľudí okolo dvadsiatky,“ dodáva Rebeka.

05-Tajomny-muz_Naceradsky_VSM-KE
zdroj: FIIT STU

Ozajstná škola hrou

Nie je to však jediné prekvapenie. Talentované dievča a jej spolužiaci študujú školu, ktorá nemá v názve slovo obchod, marketing, reklama, médiá či umenie, ale — informatika! Chodia na Fakultu informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity (FIIT STU) v Bratislave.

„Na vysokých školách sa zvyčajne robia projekty na vymyslenú tému alebo ide len o nejakú simuláciu. U nás to tak nie je, ale táto úloha išla ešte ďalej. Nepodobala sa žiadnemu inému projektu, ktorý sme tu kedy robili. Páčilo sa mi prekročiť hranice kódovania a využiť inovácie a technológie na niečo iné –  snažiť sa vytvoriť pôsobivú vizuálnu komunikáciu,“ hovorí študent Oleh Fedunchyk

,,Sme zvyknutí, že sa tu neučí len teória,“ zopakuje tretiak Richard Zahoranský. Ostatní v triede s ním súhlasia. Na ich fakulte naozaj nerobia veci iba nanečisto, nehrajú sa na skutočnosť, na cvičné firmy cez ktoré by si navzájom testovali či predávali vymyslené produkty a služby, ale novonadobudnuté znalosti si overujú priamo v praxi. ,,Takto vyzerá ozajstná škola hrou, o ktorej hovoril Komenský!“ pochvaľujú si. Navyše, študenti dokazujú sami sebe, že ruka v ruke informatikou ide aj kreativita.

,,S novým učiteľom predmetu Kreatívny písomný a ústny prejav máme možnosť vyskúšať si nástrahy komunikácie, manažmentu, PR a zároveň uvažovať ako ľudia vytvárajúci obsah pre médiá,“ dopĺňa Patrik Boržík. Dodáva, že úloha nebola ľahká, ale vďaka pedagogickej podpore a chuti tímu študentov prezentovať diela uznávaného výtvarníka Jiřího Načeradského širšej škále ľudí, sa poslucháči FIIT STU zjednotili a vytvorili bohatý set materiálov.

,,Parádne ukazuje, že na umenie sa nemusíme len pasívne pozerať, ale dá sa aj zažiť. Bohatá farebnosť diel nás bavila, a tak sme mali širokú škálu možností ako osloviť mladých, starších, znalých či menej znalých. Na oplátku sme získali nové praktické skúsenosti,“ uvažuje.

,,Na jednej prednáške sa náš učiteľ postavil na stôl a v tme zahral zvučku Darth Vadera. Aj takými kúskami robí predmet zaujímavejším. Dáva nám šancu rozvíjať náš verbálny i neverbálny prejav neštandardným spôsobom. Nikdy neviem, čo od tohto predmetu úplne čakať, ale v tom dobrom zmysle. V dnešnej dobe platí, že správna prezentácia práce je mnohokrát rovnako dôležitá, ak nie dôležitejšia, ako práca samotná. Preto je predmet nesmierne potrebný a užitočný,“ približuje výučbu ďalší zo študentov, Dominik Tulach. 

Informatika a umenie? Prečo nie!

Garantom unikátneho predmetu je Jakub Prokeš, skúsený novinár, publicista, mediálny manažér a bývalý šéfredaktor celoštátneho denníka a webu Pravda. ,,Študenti sú veľmi šikovní. Skvele programovať a vyznať sa v informatike, najmodernejších technológiách a inováciách je však iba nutný základ, ktorý im do života nestačí. Konkurencia je silná. Treba vedieť aj predávať  – svoju prácu a skúsenosti, vedomosti a zručnosti, teda  i seba. Učíme ich to a uplatnenie nových znalostí si overujú priamo v praxi a na reálnych situáciách,“ vysvetľuje Prokeš.

Študenti mali napríklad príležitosť prepojiť informatiku a umenie, dva svety, ktoré na prvý pohľad nemajú nič spoločné. Pritom umenie a informatika, či technika všeobecne, alebo aj veda, výskum a vývoj, sú stratené a bez budúcnosti, ak ľuďom chýba kreativita a sloboda v myslení a práci.

,,Dnes žijeme v digitálnom svete, a u nás na prednáškach a seminároch sa odohralo niečo netradičné. Klasické obrazy sme vpustili do novej, virtuálnej dimenzie. Načeradského diela sú samé o sebe divoké, expresívne a provokatívne. Presne to sme chceli zachovať, ale zároveň im dať nový vizuálny jazyk. Myslím, že pomocou pokročilých grafických technológií, animácie a AI sa nám podarilo vdýchnuť obrazom nový život,“ uvažuje Patrik Boržík.

,,Mne tento predmet ukázal, že aj v IT svete je dôležité myslieť kreatívne a vedieť vizuálne komunikovať. Je dôležité vedieť sa predať a upútať pozornosť – či už v umení, IT alebo biznise. Experimentovali sme s grafikou, animáciami aj AI. Najlepšie návrhy sa mohli dostať na sociálne siete, museli sme sa vžiť do role ozajstných marketérov,“ zamýšľa sa tretiak Peter Brenkus.  

Každý podľa neho pristúpil k úlohe inak a využil svoje silné stránky. Niektorí sa zamerali na statické grafiky a experimentovali s výberom písma, farieb a kompozície, ďalší vytvárali animácie, kde oživovali prvky z obrazov Načeradského. Niektorí dokonca využili moderné AI nástroje. Najlepšie návrhy mohli byť použité v skutočnej komunikačnej kampani, čo študentom prináša novú a jedinečnú skúsenosť. ,,Úloha nám poskytla možnosť vystúpiť z komfortnej zóny a vyskúšať si, ako funguje prepojenie inovácií, technológie, dizajnu a umenia v praxi,“ dodáva Brenkus.

Výstava legendy ako príležitosť pre kreativitu mladých

Mediálny odborník Jakub Prokeš v úlohe vysokoškolského pedagóga upozorňuje, že unikátnu príležitosť by študenti nemali, nebyť veľkorysého súhlasu majiteľov autorských práv a kurátora Petra Macha z Prahy, ktorý je správcom pozostalosti známeho výtvarníka. Študenti vyžili šancu pracovať s reprodukciami diel maliara Jiřího Načeradského vďaka skutočnosti, že jeho obrazy a kresby sú aktuálne vystavené v historickej budove Východoslovenského múzea v Košiciach na Námestí Maratónu mieru 2.

Výstava má názov NAČERADSKÝ: LEGENDA PRICHÁDZA DO KOŠÍC, potrvá do 11. mája 2025 a ako medzinárodný, česko-slovenský projekt, sa koná pod záštitou veľvyslanca Českej republiky na Slovensku Rudolfa Jindráka. Má niekoľko NAJ: Predstavuje sa na ňom zhruba 60 diel výhradne zo slovenských súkromných zbierok, ktoré sa bežne nevystavujú. Navyše, asi desať diel má výstavnú premiéru, čo znamená, že verejnosť ich má možnosť obdivovať po prvý raz.

,,Verím, že profesor Načeradský by mal z nápadov a práce študentov FIIT STU radosť, napokon, sám bol nielen tvorcom, ale aj veľmi uznávaným pedagógom. Učil na dvoch vysokých školách a vychoval viacero skvelých umelcov.

,,Diela Jiřího Načeradského provokujú a inšpirujú. Sú plné výrazných, expresívnych obrazov, nabité iróniou a energiou. Odvážne sa pohrával s tvarmi a líniami, všedný život muža a ženy zobrazil spôsobom, ktorý je nielen zážitkom, ale aj núti premýšľať. Prekračoval hranice zaužívaného a o to sme sa snažili aj my pod vedením nášho učiteľa Jakub Prokeša,“ uzatvára Alexandra Vetrov.

Najnovšie videá

Trendové videá