Žilina si dá vianočný darček. Ako ďalšie slovenské mesto bude mať od decembra vlastný bikesharing

  • Systém zdieľaných bicyklov si mesto Žilina dopraje ako darček pod stromček
  • Bicykle majú byť dokonca zadarmo
louis-lo-275893-unsplash
Ilustračná fotografia/Unsplash
  • Systém zdieľaných bicyklov si mesto Žilina dopraje ako darček pod stromček
  • Bicykle majú byť dokonca zadarmo

Bratislava má svoje žlté bicykle, ktoré sú obľúbeným cieľom vandalov, ale množstvu Bratislavčanov zjednodušila prepravu po hlavnom meste. Trnava testuje tie zelené, ktoré fungujú na jedinečný princíp (viac si prečítaš TU) a Nitra sa svojimi dvojkolesovými tátošmi môže pochváliť už druhú sezónu.

Najnovšie sa do tohto zoznamu pridáva aj stále obľúbenejšia destinácia, ktorou je mesto Žilina. O tejto novinke už obyvatelia vedeli dávno. Posledný deň v októbri však mesto začalo s inštaláciou prvých dokovacích staníc pre viac ako stovku svojich bicyklov a samotnú prevádzku (hoci len skúšobnú) svojho nového bikesharingu chce spustiť už v decembri.

Mesto stanice plánuje strategicky rozmiestniť na frekventovaných miestach, akými sú napríklad Žilinská univerzita, internáty, sídliská, obchodné centrá, športoviská či zdravotné strediská. Zaujímavosťou je, že hoci väčšina miest požičiava bicykle za určitý poplatok, Žilinčania a návštevníci mesta si užijú cestovanie úplne zadarmo. Jediným kritériom je registrácia a aj overenie platobnej karty. Prvá hodina cesty je zadarmo, no potom bude treba bicykel vrátiť a následne požičať znova. Bicykle majú byť vybavené modernými technológiami – NFC čítačkou kariet, GPS a WiFi lokalizáciou, GSM komunikáciou či e-zámkom.

Projekt zdieľaných bicyklov v meste zastrešuje Nadácia Kia Motors, ktorá sa postarala o nákup bicyklov, staníc a systému prevádzky. V súčasnosti sa hľadá prevádzkovateľa systému.

Vedúci oddelenia mobility Mestského úradu v Žiline Ľuboš Slebodník pre Žilinak.sk povedal: „Pre začiatok počítame s dvadsiatimi stanicami, počas prvotnej fázy projektu však budeme využívanie jednotlivých staníc analyzovať. Následne, na základe vyhodnotenia prevádzky a podnetov občanov budeme uvažovať o nových lokalitách, do ktorých by bolo vhodné nové stanice umiestniť a rozšíriť tak systém aj do okolitých mestských častí, napríklad do Bánovej, Závodia, či do Budatína. Počet staníc by sme chceli zvýšiť aj na Solinkách.“

Jediným deficitom nového žilinského bikesharingu je snáď len fakt, že namiesto sľubovanej jesene (september), bude môcť byť skúšobný systém spustený až v decembri. Množstvo obyvateľov sa na sociálnych sieťach k téme vyjadrilo kriticky: Samozrejme nepremyslené a nezodpovedné ako kopec vecí na Slovensku. S dosť veľkou pravdepodobnosťou na neúspech. V Bratislave ich budú sťahovať počas zimy a zlého počasia, no my sa na nich budeme voziť na poľadovici a v hmle a možno aj v snehu? Na jar by to bolo pekné začatie roka, ale teraz je to len príprava na nákladné opravy a hazard so zdravím, keďže žiadne cyklotrasy v Žiline nie sú a aj tie čo sú určite nebudú udržiavané zjazdné v zime.

Odborník sa pre SME vyjadril, že spustenie systému v zime nemá veľký zmysel, no v prípade, že by sme mali zimu bez snehu, určite by mnohí bikesharing využili. Bolo by však potrebné udržiavať niekoľko fungujúcich cyklotrás aj v zime v dobrom stave a hlavne bezpečné.

Na rozhodnutie začať so zdieľanými bicyklami v zime sme sa opýtali aj hovorkyne mesta Žilina, na odpoveď čakáme.

Zdroj: Žilinak.sk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech