Zo slovenských ciest by čoskoro mohli vymiznúť SUV-čka. Sú z roka na rok väčšie

  • Šéf IEA chce od štátov reguláciu SUV na cestách
  • Majitelia SUV možno budú parkovať za viac
  • V Paríži sa o tom rozhodne už tento mesiac
Biele SUV auto.
Freepik/@azerbaijan_stockers
  • Šéf IEA chce od štátov reguláciu SUV na cestách
  • Majitelia SUV možno budú parkovať za viac
  • V Paríži sa o tom rozhodne už tento mesiac

Šéf Medzinárodnej agentúry pre energetiku (IEA) Fatih Birol vyzval štáty, aby zakročili proti šíreniu športovo-úžitkových vozidiel. Podľa neho sú tieto autá nebezpečné a neekologické. Na správu poukázal portál Auto Bild. O tejto správe tiež informovala pred časom agentúra TASR. 

Vyššie sumy pre vlastníka SUV

Fatih Birol sa vyjadril v rozhovore pre denník Les Échos: „Je nevyhnutné riešiť problémy, ktoré spôsobujú, pokiaľ ide o dodatočný dopyt po energii, verejný priestor, ktorý zaberajú a dodatočné nebezpečenstvo, ktoré predstavujú pre chodcov.“

Šéf IEA si myslí, že štáty by mali odrádzať ľudí od kúpy vozidiel SUV a čeliť trendu ich šírenia. Malo by sa tak diať s použitím regulačných nástrojov, v podobe vyššieho zdanenia, alebo vyšších parkovacích poplatkov

„Ak sa vo všeobecnosti pozrieme na sektor dopravy, vidíme dva veľmi silné trendy – rastúci význam elektrických vozidiel, ale aj čoraz dôležitejšie miesto, ktoré zaberajú vozidlá SUV,“ povedal Birol.

Podľa údajov agentúry vozidlá SUV v roku 2023 predstavovali takmer polovicu celosvetového predaja nových automobilov. Presnejšie, 48 percent. V Európe dokonca prekročili hranicu 50 percent. Vzhľadom na svoju vyššiu hmotnosť a menej aerodynamický tvar vypúšťajú vozidlá SUV v priemere o 20 percent viac emisií CO2 ako sedany.

Autá sa nezastaviteľne zväčšujú

Ako informuje Transport & Environment, podľa ich výskumu sa autá v Európe zväčšujú priemerne o jeden centimeter. Trend zväčšujúcej sa šírky bude pokračovať, keďže predaj SUV áut narastá. Približne polovica nových áut, ktoré sa predávajú, už sú pre parkovanie a bežnú premávku, priširoké.

20101101_protest_poprad40071623
zdroj: TASR – Lukáš Furcoň

Podľa informácií by Paríž mohol byť prvým veľkým európskym hlavným mestom, ktoré bude riešiť tento trend, ak občania už vo februári v referende schvália vyššie poplatky za parkovanie pre SUV. Priemerná šírka nových áut sa v prvej polovici roku 2023 rozšírila na 180,3 cm. V roku 2018 bola priemerná šírka áut 177,8 cm. 

V roku 2023 bolo predaných 52 percent áut, ktoré boli príliš široké pre minimálne špecifikované parkovacie miesto na ulici, s dĺžkou 180 centimetrov. Luxusné SUV majú približnú šírku 200 centimetrov, a tak pri parkovaní prekážajú chodcom, ale aj narušujú chod premávky. 

SUV na slovenských cestách

Podľa štatistiky Zväzu automobilového priemyslu bolo v decembri 2023 na Slovensku registrovaných 5 328 nových vozidiel. Najobľúbenejším segmentom v osobných vozidlách zostal segment SUV s podielom 52 % na celkových registráciách osobných vozidiel. Tieto nové vozidlá majú v podiele 69,3 % držitelia, ktorí sú právnickými osobami.

Počet monštruózne veľkých áut na slovenských cestách sa však znižuje. Ako sme už informovali, oproti roku 2022 sa popularita SUV znížila. Iba 9,4 percent obyvateľov Slovenska má v garáži SUV. Dôvodom znižujúcej sa obľúbenosti je to, že stále viac a viac ľudí preferuje praktické autá. Slováci preto obľubujú kombi. V roku 2023 to bolo 46,1 percent všetkých áut.

Zdroje: Auto Bild, Transport & Environment, ZAPSR, TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá