ZSSK predstavili nový vlakový grafikon 2024, zlepšenia sa dočkajú aj študenti (PREHĽAD)

  • Rýchlejšie spojenie do Viedne, zdvojnásobenie počtu vlakov na Kysuciach a lepšie prípoje
  • Nový grafikon ZSSK 2024 sľubuje viacero zmien
Vlak a dievčatá v rúškach nastupujú do vlaku.
Ilustračné foto, TASR/Erika Ďurčová
  • Rýchlejšie spojenie do Viedne, zdvojnásobenie počtu vlakov na Kysuciach a lepšie prípoje
  • Nový grafikon ZSSK 2024 sľubuje viacero zmien

Ako už je na Slovensku bežnou praxou, každý druhý decembrový víkend dochádza k aktualizácii Grafikonu vlakovej dopravy (GVD). Nový vlakový grafikon bude poskytovať cestujúcim z východu výrazne rýchlejšie spojenia do Viedne, zdvojnásobuje počet vlakov na Kysuciach a zlepší prípoje.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) avizuje však aj viacero iných pozitívnych zmien. Nový aktualizovaný grafikon začne platiť od 10. decembra. Ponúkame ti prehľad, ako budú jazdiť vlaky po novom.

Posilnená diaľková doprava 

Niekoľko dôležitých noviniek pribudlo v rámci diaľkovej dopravy. Ako ZSSK uvádza na svojej webovej stránke, vlaky IC 52x z Bratislavy do Košíc a späť budú mať jednotné zastavenia a pridá sa tiež nová zastávka Bratislava-Vinohrady.

Po novom bude pravidelná komerčná IC linka z Viedne do Košíc a späť rýchlejšia o desiatky minút. Zlepšenie v cestovaní vlakom nastane aj v prípade obyvateľov Humenného. Tí budú mať v Košiciach prípoje do Bratislavy nielen na vlaky Ex, ale aj na IC vlaky.

Vo Vrútkach ZSSK predĺžila prestupné časy na rýchliky smerom na Zvolen. Cestujúci budú mať na prestup 9 a 17 minút smerom do Zvolena a 13 a 21 minút smerom zo Zvolena do Košíc a Bratislavy.

Zlepší sa aj spoľahlivosť vlakov. V 1. kvartáli 2024 ZSSK nasadí ďalších 9 rušňov s ETCS. Po novom sa tiež posilnia vlaky kategórie REX Bratislava-Petržalka – Viedeň na 30-minútový interval. Zásadne sa zvýši aj počet vlakov na trase Bratislava – Rajka.

Nový dopravca

Zmeny, ktoré ponúka nový grafikon ZSSK, sa dotknú aj obyvateľov Bratislavského kraja. Na trati Bratislava – Kúty bude po novom zavedený výlukový cestovný poriadok s obmedzeným počtom vlakov a s celkovou zmenou rozloženia vlakov.

Vlak ZSSK na koľaji
zdroj: TASR/Erika Ďurčová

Na trati Nové Zámky – Bratislava dôjde na základe nového grafikonu k ukončeniu výlukového cestovného poriadku, čo umožní skrátenie jazdy vlakov. Okrem toho dochádza k zmene príchodov a odchodov vlakov kategórie EuroCity a rýchlikov.

Na trať Bratislava – Komárno prichádza nový dopravca – Leo Express. Medzi Rajkou a Bratislavou pôjde od 10. 12. 2023 o 12 vlakov denne viac ako doteraz.

Na linke Galanta – Trnava zavádza ZSSK samoobslužný výpravný systém.

Zmeny trás diaľkových vlakov R 8xx nastanú na trati Nové Zámky – Levice a následne sa prispôsobia trasy vlakov kategórie Os.

Okrem toho budú prípoje v Prievidzi po novom prioritne zabezpečované na Bratislavu.

Zlepšenia sa dočkajú aj študenti

Na základe nového grafikonu dôjde aj k nárastu počtu spojení medzi Čadcou a Skalitým o 90,5 %. Okrem toho pôjdu priame vlaky do Žiliny už zo Skalitého.

Po novom sa skráti aj čas jazdy medzi Zvolenom a Levicami od 5 do 15 minút. Nastane aj úprava časových polôh vlakov do 10 minút takmer na všetkých traťových úsekoch.

Zlepšenie piatkovej vlakovej dopravy nastane aj na ramene Košice – Prešov – Lipany – Plaveč (Stará Ľubovňa), ktorú využívajú najmä študenti.

Vlak na bratislavskej stanici
zdroj: SITA/Brano Bibel

Cestujúcim zabezpečia návoz vlakom kategórie Os z Prešova do Kysaku k nočnému vlaku R 614 ZEMPLÍN do Bratislavy.

ZSSK tiež zabezpečí prípojné vlaky počas víkendov a sviatkov k vybraným IC vlakom do Kysaku zo smeru Prešov a Strážske.

Reakcie cestujúcich na nový grafikon

K novému zverejnenému grafikonu sa už stihli vyjadriť aj cestujúci na sociálnej sieti

„Končí doteraz najhorší grafikonový rok. Je otázne, čo ho nahradí, na našej trati ste nezmenili k lepšiemu nič, preto sa hrozím, že meškania budú ďalej pokračovať,“ píše jeden z komentujúcich.

Iný cestujúci upozorňuje na „zbytočné“ zastavenie. „Nerozumiem prečo IC vlaky budú stáť pri každej vrbe v Bratislave, mal sa spraviť prestup na Novom meste alebo len v Petržalke, kde chodí priama linka MHD číslo 93 z hlavnej stanice. Predmestie, úplne zbytočná stanica na zastavenie, Nové mesto zbytočné, nech tam nastúpi 10 ľudí, ale okej, treba mať spojenie s Novým mestom, Petržalkou, chápem,“ napísal komentujúci.

Zdroje: ZSSK, FB/ZSSK

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá