ZSSK začali premávať nové a rýchlejšie vlaky. Odvezieš sa nimi na týchto trasách

  • Slovenské železnice oficiálne rozšírili svoje rady o nové a ešte výkonnejšie vlaky
  • Nachádza sa v nich klimatizácia aj pripojenie na internet
nové vlaky ZSSK
Slovenské trate posilnia dvojposchodové vlaky, Kurier Kolejowy/Adam Kupniewski
  • Slovenské železnice oficiálne rozšírili svoje rady o nové a ešte výkonnejšie vlaky
  • Nachádza sa v nich klimatizácia aj pripojenie na internet

Slováci, ktorí využívajú na presun vlakovú dopravu, sa majú na čo tešiť. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vo štvrtok oficiálne spustila do prevádzky tri nové elektrické dvojposchodové vlakové súpravy, informuje TASR.

Jazdiť budú na frekventovaných tratiach západného Slovenska, z Bratislavy do Trenčína a do Nových Zámkov. Podľa slov generálneho riaditeľa ZSSK Petra Helexu budú neskôr, po modernizácii príslušnej trate, jazdiť až do Žiliny. Vlakové súpravy v hodnote približne 75 miliónov eur boli hradené z európskych fondov.

Nové vlaky majú klimatizáciu aj Wi-Fi

„Majú až 560 miest na sedenie, sú elektrické, a teda ekologické. Sú plne klimatizované, majú wifi a miesta pre bicykle i kočíky. Treba povedať, že to nie sú prvé súpravy, ktoré sme zakúpili z európskych financií. V programovom období 2014 – 2020 sme nakúpili hlavne elektrické súpravy a rušne v celkovej výške až pol miliardy eur,“ uviedla štátna tajomníčka rezortu dopravy Denisa Žiláková.

Podľa generálneho riaditeľa ZSSK je kapacita nových vlakových súprav porovnateľná s najväčšími dopravnými lietadlami. „Je to 600 miest na sedenie a podobne, ako je to v diaľkovej doprave alebo aj v dopravných lietadlách, máme v nich aj prvú triedu, klimatizáciu, wifi, toalety, prebaľovacie kúty a tak ďalej,“ skonštatoval Helexa.

Zároveň pripomenul, že nové veľkokapacitné elektrické súpravy prispievajú k tomu, že ZSSK je v súčasnosti najväčším poskytovateľom elektromobility na Slovensku.

„Ročne prepravíme okolo 70 miliónov ľudí, z toho je asi 50 miliónov cestujúcich, ktorých prepravujeme na elektrifikovaných tratiach. To je budúcnosť zelenej dopravy. Chceme, aby sa čím ďalej, tým viac ľudí na nás mohlo spoľahnúť, že ich dopravíme do miesta určenia bezpečne, včas a s komfortom,“ povedal Helexa.

Rýchle „ako blesk“

Nové vlakové súpravy od spoločnosti Stadler môžu jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Na to, aby ju mohli dosahovať v bežnej prevádzke, musia jazdiť po tratiach, ktoré sú v dobrom technickom stave.

„Určite nielen vlaky sú dôležité, ale aj koľaje. Je pravdou, že Slovensko v tej rýchlosti zaostáva. Chceme sa priblížiť vyspelým európskym štátom, kde už je 160-kilometrová rýchlosť štandardom. Preto chceme zmodernizovať viaceré úseky a poskytnúť cestujúcim takúto vysokú rýchlosť. Z európskych fondov sme už modernizovali tri úseky, ktoré vedú od Bratislavy na Nové Zámky, Štúrovo až k hraniciam s Maďarskou republikou. Ďalej chceme pokračovať s modernizáciou železničných tratí smerom na Zvolen,“ doplnila Žiláková.

Prišli z Poľska

So spoločnosťou Stadler Polska uzavrela ZSSK koncom roka 2021 zmluvu a kúpila štyri poschodové vlakové súpravy, ktoré majú posilniť regionálnu dopravu na západnom Slovensku – v Bratislavskom, Nitrianskom, Trnavskom, ale aj Žilinskom kraji.

Tieto poschodové vlaky by mali pribudnúť najmä na trase Bratislava – Žilina, ale takisto už teraz premávajú aj na trase Bratislava – Nové Zámky. Neskôr by mali začať jazdiť aj na trasách Bratislava – Kúty/Břeclav a Trnava – Galanta. 

ZSSK v roku 2023 uvažovala, že by nasadila tieto jednotky aj na trasu medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, a to dovtedy, kým sa nezmení napájanie v oblasti žilinského uzla na 25 kV, pretože nové dvojposchodové vlaky sú iba jednosystémové.

Poľská spoločnosť dodáva vozidlá do mnohých krajín

Poľský web Kurier kolejowy uvádza, že Stadler Polska je najväčším poľským exportérom koľajových vozidiel. Približne 80 % tamojšej produkcie tvoria exportné projekty.

V minulom roku okrem objednávky ZSSK získala spoločnosť veľkú zákazku pre Taliansko, a to až 38 vozidiel pre dopravcu Ferrovienord z Milána. Vyrábajú aj vozidlá pre Metro Liverpool vo Veľkej Británii. V súčasnosti sa chystajú spustiť projekt električiek pre Bosnu a Hercegovinu, ako aj výrobu vozidiel FLIRT pre Srbsko.

Zdroje: TASR, Redakcia, Kurier Kolejowy

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá