10 zaručených ciest k (ne)úspechu vášho startupu

Hype: Marek Didák / 25. novembra 2014 / Lifehacking

Na startupovej scéne sa pohybujem už dlhšiu dobu a neustále sa stretávam s otázkami typu “Na čo sa mám zamerať, aby môj startup uspel?”. Najjednoduchšia odpoveď znie: “Na zákazníkov”.

 

Lenže! Na to, či startup uspeje alebo nie vplýva množstvo faktorov, z ktorých nie všetky ste schopní ovplyvniť. V tomto článku som sa preto rozhodol zjednodušiť si celú odpoveď a zamerať sa radšej na spôsoby, ako neuspieť. Nájdete ich tu hneď 10.

 

  1. Nepripravte sa na tvrdú prácu

Neexistuje jednoduchšia cesta k neúspechu. Chcete, aby bol váš startup neúspešný? Očakávajte istoty a naplánujte si, že budete pracovať len niekoľko hodín denne z kaviarničky. Navyše to určite nebudete robiť zadarmo. Nie ste predsa pajác.

 

  1. Uprednostňujte zárobky pred zákazníkmi

Najzákladnejšou a zároveň najčastejšou chybou startupistov je zameranie na financie. Máte síce obmedzený rozpočet a zo začiatku možno trete biedu, ale nezabúdajte, že na to, aby váš startup zarábal, sú potrební zákazníci. A ani to nestačí. Na to, aby ste zarábali sú potrební spokojní zákazníci. Takže ak chcete svoj startup potopiť, plne sa zamerajte na peniaze a nemusíte sa vôbec obávať – koniec príde čochvíľa.

 

  1. Rozmýšľajte v malom

Máte jasnú predstavu – okopčím fungujúci projekt zo zahraničia, adaptujem ho na slovenské pomery a hotovo… V dnešnom globálnom svete by bola predsa blbosť myslieť globálne. Mohlo by sa stať, že by ste uspeli :) Takže ak ste sa našli v tomto bode, tak gratulujem – spravili ste ďalší krôčik smerom k zániku vášho startupu.

 

 

  1. Čakajte s launchom

Mimoriadne častá chyba (napriek tomu, že sa o nej neustále rozpráva) je snažiť sa svoj produkt vyperličkovať do dokonalosti ešte pred launchom. Známy citát Reida Hoffmana, zakladateľa LinkedInu hovorí: “Ak ste spokojní s prvou verziou vášho produktu, spustili ste ho príliš neskoro”. Takže čakajte, pilujte, pracujte na každom detaile a nakoniec startup ani nespustite. A výsledok? Zaručený neúspech!

 

  1. Zabudnite na analýzu

Načo by ste robili analýzu trhu? Máte predsa problém, ktorý možno nemá nikto iný na svete, ale to vôbec nevadí. Vyriešte ho a potom sa snažte svoj produkt predať. Určite uspejete. Ale teraz vážne – aj bez analýzy môžete uspieť, ale máte asi takú istú šancu, ako vyhrať v športke.

 

  1. Nebuďte flexibilný

Máte jasnú predstavu o svojom startupe a za žiadnych okolností nie ste ochotní ju meniť. Prípadne by ste ju aj zmenili, ale rozmýšľate tak dlho, kým nie je neskoro. Pokiaľ sa naozaj snažíte potopiť svoj startup, toto je overená cesta.

 

  1. Bojujte zásadne cenou

Kašlite na kvalitu, bojujte cenou. Prečo si ľudia kupujú jablká napriek tomu, že sú také drahé? Lebo za zamerali na iné veci, ako cenový boj. Nechcem sa zastávať značky Apple, ale fakt je ten, že priniesli skvelý dizajn a vysokú kvalitu kombinovanú s úžasným marketingom. To je aj dôvod, prečo si ľudia ich výrobky kupujú napriek neúmerne vysokej cene oproti konkurencii. Takže bojovať jedine cenou? Iba v prípade, ak chcete, aby váš startup neuspel.

 

 

  1. Plán? Načo?

Používať plán, aby ste vedeli, čo chcete dosiahnuť? To je pre amatérov a ľudí, ktorí chcú uspieť. Vy ale chcete svoj startup zničiť, nie? Takže ideme bez plánu. Nepotrebujete rozmýšľať, ako budete monetizovať svoj produkt, aké ciele chcete dosiahnuť a podobné nezmysly.

 

  1. Zabudnite na (efektívny) marketing

V žiadnom prípade si nepripravte budget na marketing. Mohol by vám výrazne pomôcť na ceste k úspechu. A hlavne, vyhýbajte sa našej agentúre Hype. Zaoberáme sa totiž marketingom startupov, takže vieme, ako minúť vaše prostriedky tak, aby to malo zmysel. Pri troške nešťastia by sme náhodou mohli spraviť váš sartup úspešným. V tomto článku som tiež spísal základné rozdiely medzi marketingom startupov a marketingom veľkých firiem. Prečítajte si ho ale len v prípade, že naozaj máte záujem svoj startup posunúť bližšie k úspechu, nie naopak.

 

  1. Zložte si tím z ľudí “na jedno kopyto”

Snažíte sa hľadať ľudí, ktorí sú podobní ako vy? To je ono. Pestrý tím by totiž mohol byť o dosť efektívnejší. Viete, ako sa hovorí – konflikt je to, čo firmu posúva ďalej. Takže ak chcete, aby váš startup padol, hľadajte len jeden typ ľudí. Ak ale predsa len chcete uspieť skúste to trošku pokombinovať a nájsť ľudí, ktorí prinesú rozdielne názory.

Dúfam, že ste si z tohto článku niečo zobrali a už viete, ako zničiť svoj startup. Keď sa na to tak pozrieme, nie je to vôbec ťažké. Naopak, je to mimoriadne jednoduché. Už ťažšie je spraviť startup úspešným. Ak by ste ale náhodou mali takýto zámer, chceli by ste pomôcť s marketingom a posunúť svoj startup o kúsok vyššie, prípadne máte záujem len tak pokecať, radi privítame váš telefonát či e-mail.

 

Zdroj: hype.sk

Pridať komentár (0)