2014: Štart slovenskej startupovej scény?

  • Tento rok považujem za veľmi významný, dokonca až prelomový. Prečo? Odpoveď je jednoduchá. Na Slovensku to ožilo. Začali sa tu diať veci.
image_1419761710.jpeg
  • Tento rok považujem za veľmi významný, dokonca až prelomový. Prečo? Odpoveď je jednoduchá. Na Slovensku to ožilo. Začali sa tu diať veci.

 

Množstvo eventov

Startupová komunita je známa tým, že rada vykecáva, popíja, pohulieva a brainstormuje. Neviem, či to bolo dôvodom exponenciálneho nárastu eventov v roku 2014, no jedno je isté – bolo ich viac a kvalita vzrástla.

Podstatnejší fakt je, že Bratislava už nie je jediným centrom startupovej komunity, na päty jej začala šliapať Žilina, kde okrem vlastného StartupWeekendu začalo vznikať niekoľko coworkingov a zaujímavých startupov. Súčasťou žilinského tech. motora je Milan Dubec, ktorý veľkou mierou pozitívne ovplyvňuje smerovanie žilinskej startupovej scény.

Už som si myslel, že Košice sa ani v roku 2014 nezobudia, no projekt Eastcubator vniesol na východ nádej. Pevne verím, že Košice nebudú hrať popri Žiline len gardé a rok 2015 bude pre východ veľkou výzvou.

The Spot a Connect pokračovali vo svojej práci a ich workshopy a eventy mali ešte lepší drive. Connect v tomto roku moc nešpekuloval, no Spot sa snažil diverzifikovať svoje portfólio, kde coworkingové služby už nemali zohrávať hlavnú úlohu. Spot prišiel s projektom prvého slovenského inkubátora s názvom Booster, ktorý má okrem priestorov poskytnúť aj kvalitné mentoringové zázemie. Tento projekt je ešte len vo svojich začiatkoch, preto je príliš skoro hodnotiť jeho úspešnosť a kvalitu.  

 

Nový ambasádor?

Mien by ma napadlo hneď niekoľko, no asi všetci sa zhodneme na jednom a tom istom. Novým ambasádorom ani nie tak startupovej komunity, ako slovenského “inovatívneho štátu“ je prezident Andrej Kiska. Jeho syn Andrej jr. mu je určite dobrým poradcom. Verím, že v najbližších mesiacoch a rokoch bude práve prezidentov hlas jeden z tých najsilnejších.

 

Investori – pretlak peňazí?

Bez startupov by nebolo do čoho investovať a bez peňazí by nebolo čo investovať. Preto sa tento rok kruh uzavrel a so vznikom niekoľkých venture a seed kapitál fondov dostali startupy skvelú možnosť získania investície. Jednoznačným investorským highlightom tohto roka bol vznik Neulogy Ventures, ktorý ako jeden z mála venture kapitál fondov vybudoval okolo seba pomerne kvalitnú infraštruktúru.

Množstvo kapitálu, ktorý bol pre startupy k dispozícii v roku 2013 oproti roku 2014 raketovo vyletel. Približne 95 miliónov Eur je suma, ktorá je v súčasnosti dostupná slovenským startupom, čo je samozrejme pozitívne ale aj abnormálne. Slováci ma v jednej veci fascinujú. Zoberme si taký Zľavomat. Po ňom vznikli na Slovensku stovky ďalších podobných portálov, z ktorých väčšina aj do roka skrachovala. Preto by sme boli neradi aby sa z investovania do slovenských startupov stal krátkodobý šport v ktorom je veľa hráčov, no málo kvalifikovaných hrať túto hru.

Na Slovensko prišli “lacné“ európske peniaze, čo samozrejme ohlo trh ako taký. To, že venture kapitál fondy majú vo svojom portfóliu aj európske peniaze, nepovažujem principiálne za negatívum. Za negatívum však považujem znižovanie laťky pre investovanie do startupov, čo z dlhodobej perspektívy môže byť práve pre venture kapitál fondy osudnou chybou. Na druhú stranu prinesiem tak trochu schizofrénie: “Predsa tie milióny nevrátime späť do Bruselu, to ich radšej investujme do našich slovenských startupov, aj keď niektoré investície môžu pôsobiť diskutabilne.“

V najbližších mesiacoch sa slovenské venture kapitál fondy budú musieť začať diferencovať, čo už zrejme pochopilo Neulogy Ventures, ktorého prioritný segment investovania budú media startups.

V každom prípade, ak slovenský startup hľadá financovanie, tak práve na Slovensku nájde jedny z najlepších podmienok. Predbehlo nás už len Maďarsko, kde je kapitál ešte viac saturovaný.

 

Startupy – zrodenie veľkých príbehov?

Míľovímy krokmi sa hýbu aj naše startupy. Už dávno pochopili, že nie su money ako money a čoraz častejšie hľadajú pred kvantitou kvalitu a pojem “smart money” sa tu skloňuje čoraz častejšie. Najväčším úspechom je bezpochyby slovenský mega startup Aeromobil, ktorý rezonoval vo všetkých známych i menej známych médiach sveta. Nejde len o to ukázať Slovákom, že sa to naozaj dá, ale hlavne vrátiť strednú Európu späť na svetovú startupovú mapu.

Skvele reprezentujú Slovensko aj startupy Cloud Fender, CropTek, Opineon, Orderlord či Droppie, ktoré smerujú hľadať úspech aj za veľkú mláku. Dobre našliapnuté má aj Staffino, pričom ich službu môžete vyskúšať v niekoľkých štátoch sveta. S dobrým pocitom na duši môžem skonštatovať, že týchto pozitívnych príkladov stále pribúda, čo je dobrou vizitkou slovenského startupového ekosystému.

Slovenské startupy postupne objavujú aj niečo, čo dovtedy využívali len sporadicky – crowdfunding. Kampane na týchto portáloch dávajú startupom možnosť získať prvých zákazníkov, prvotnú investíciu a hlavne validáciu svojho nápadu. Čoraz viacej startupov sa uchyluje ísť touto cestou. Je to zároveň relatívne rýchla metóda, ako sa dá overiť vaša myšlienka bez toho, aby ste museli mať za sebou investora alebo tažký vývoj. Ako sa skvalitňujú samotné projekty, tak získavajú na kvalite aj kampane. Staré dobré moto “veď hoďme to tam a uvidíme, čo sa stane” už pomaly neplatí a startupy sa mesiace dopredu profesionálne pripravujú na svoju kampaň, čo zvyšuje šance na úspech.

 Tak ako prišli aj úspechy, museli prísť aj neúspechy. Startup Goldee je mementom toho, že mať startup neznamená len med lízať a je to ozajstná drina, pričom výsledok je veľa krát neistý. Tento príklad by mal však fungovať ako motivácia a nie demotivácia. V takom Izraeli vás nikto úspešným podnikateľom nenazve, pokiaľ nemáte za sebou niekoľko failov. Práve schopnosť, otriasť sa z neúspechu a postaviť sa znova na nohy, sa cení najviac. Nech tomu je tak aj tu na Slovensku!

 

Zvýšila sa informovanosť

Keď ešte v roku 2013 množstvo ľudí netušilo akí investori, ktoré startupy, aké eventy a kde sa na Slovensku organizujú, tak v roku 2014 sa toho veľa zmenilo. Priniesli sme na trh Startitup, prostredníctvom ktorého sme zvýšili povedomie o slovenskej startupovej scéne. Zakrátko sme pochopili, že prostredníctvom Startitup chceme osloviť aj ľudí, ktorí so startupmi nemali ešte nič spoločné. Časy kedy otvoriť si kaviareň v Auparku bolo cool sú preč a preto veríme, že Startitup svojou kontentovou štruktúrou dokáže priniesť odhodlanie množstvu Slovákov robiť veci skutočne zmysluplné.

Hospodárske noviny sa začali viac zaujímať o startupovú scénu, čo považujem za veľké plus.

Zdroj: google/images, startupawards

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech