27-ročná Sarah prináša kúsok Balkánu do Bratislavy: Na jej baklavu a „Dubai cheesecake“ ľudia nedajú dopustiť
- Balkanka. prináša do Bratislavy autentické chute Balkánu bez kompromisov
- Za jej vznikom stojí odhodlanie Sarah Nadide Zeyşan Riegelovej, ktorá spojila tradíciu s vášňou pre gastronómiu

- Balkanka. prináša do Bratislavy autentické chute Balkánu bez kompromisov
- Za jej vznikom stojí odhodlanie Sarah Nadide Zeyşan Riegelovej, ktorá spojila tradíciu s vášňou pre gastronómiu
Keď Sarah otvorila v Bratislave Balkanku., nešlo len o podnikateľský projekt. Bola to jej srdcová záležitosť, odraz identity a odhodlania.
Všetko začalo dávno predtým, než sa prvý zákazník zahryzol do krehkej baklavy alebo ochutnal autentický burek.
„Vždy som si priala, aby tu po mne niečo zostalo,“ hovorí. Od úplného začiatku si išla tvrdo za svojím cieľom. O priestor, kde sa dnes nachádza Balkanka., bojovala takmer rok.
„Spomedzi všetkých uchádzačov som to dokázala. Pretože v živote je najdôležitejšie byť vytrvalý – ako Duolingo,“ hovorí Sarah, ktorá mala počas rozbiehania biznisu 25 rokov.
Je však pravdou, že cesta k vysnívanému podniku nebola jednoduchá.
Začiatok jednej balkánskej vízie
Keď si konečne zabezpečila priestor, vedela, že ho čaká zásadná premena. Vzala veci do vlastných rúk, doslova.
Balkanka. nebola len estetickým projektom. Za jej vznikom stáli hlboké osobné dôvody. Pochádza z rodiny s balkánskymi koreňmi a vyrastala na jedlách, ktoré s láskou pripravoval jej dedko, Srb telom aj dušou.
„Do každého jedla vložil nielen srdce, ale aj jedinečné chute Juhoslávie,“ spomína. Keď jedného rána sedela v Belehrade na ulici Knez Mihailova a jedla burek s jogurtom Kravica, zažila moment, ktorý ju podľa jej slov navždy ovplyvnil.
„S týmto jednoduchým, no dokonalým raňajkovým balíčkom som si našla miesto pri fontáne. Kŕmila som holuby a pozorovala ruch okolo seba. Ľudia prichádzali a odchádzali s rovnakou jednoduchou radosťou z dobrého jedla. Zvlášť mi však utkvel v pamäti jeden starší pán. Mal pri sebe preložené noviny, oblečený župan a tiež si kúpil burek s jogurtom. Sadol si vedľa mňa a začal sa so mnou rozprávať, ako keby sme sa poznali dlhé roky.“
Hovorí, že z neho vyžaroval neuveriteľný pokoj, ako keby celému svetu odkazoval: „Cíť sa tu ako doma.“
„Atmosféra bola spontánna, nenútená, prirodzená a taká pokojná. Práve v tom momente mi napadlo: Bratislava potrebuje presne toto. Miesto, kde si človek môže dopriať chvíľu pre seba, kde sa čas na chvíľu zastaví a kde dobré jedlo a príjemná atmosféra urobia deň o niečo krajším. Tento nápad ma odvtedy neopustil – stal sa základným kameňom pre Balkanku.“
Podnikanie a štúdium: Dve výzvy naraz
Podnikanie spojila so štúdiom na Univerzite Komenského, čo bolo mimoriadne náročné. „Nemala som veľký tím, ale mala som rodinu, ktorá ma podporovala,“ priznáva. Napriek výzvam nikdy nestratila svoju víziu.
Balkánsku kuchyňu chcela ponúknuť v jej autentickej podobe, bez kompromisov. Recepty na baklavu či burek pochádzajú priamo z Balkánu a jej pekár je z Kosova. „Nepodlieham trendu prispôsobovať chute, mojím cieľom je priniesť ľuďom pravú chuť bez kompromisov,“ zdôrazňuje.
Balkanka. prešla dvoma veľkými prerábkami, ktoré ju stáli desiatky tisíc eur. Financovala ich prevažne sama. Podnik však postupne rástol a zákazníci sa doň vracali. Stal sa miestom, kde sa zastavil čas, presne tak, ako si to vysnívala.
Recenzie boli povzbudzujúce – ľudia chválili nielen chuť jedál, ale aj atmosféru. „Je to o dôraze na detaily,“ vysvetľuje. Sleduje spätnú väzbu od zákazníkov, neustále sa zlepšuje a snaží sa udržať rovnováhu medzi kvalitou a cenou.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Dubai kolekcia, baklava a ďalšie sladké hity
Jej ponuka sa neustále vyvíja. K baklave a bureku postupne pribudli ďalšie špeciality, ako Dubai čoko cheesecake a kuglica, ktoré čerpajú inšpiráciu z balkánskych chutí.
„Základom sú pistácie a kadaif, ktoré sú pre tento región typické.“
„Aktuálne je veľkým hitom Dubai kolekcia, ktorá si získala pozornosť zákazníkov svojou výnimočnosťou. Avšak, ako pri každom trende, aj tento je len dočasný. Dlhodobým bestsellerom zostáva baklava, ktorá sa stala symbolom Balkanky. Zákazníci si obľúbili nielen jej chuť, ale aj elegantné balenie, ktoré z nej robí ideálny darček.“
„Často ju využívajú na meniny, sviatky, pracovné posedenia či ako pozornosť pre lekárov alebo klientov. Baklava nie je len dezert, je to praktická a zároveň výnimočná voľba pre každú príležitosť.“
Pre niekoho, kto Balkanku. navštívi prvýkrát, odporúča ochutnať kadaif. „Jeho cesto je tenké ako jemné nite, výroba je mimoriadne náročná a precízna.“ Aj keď momentálne burek v ponuke nie je, plánuje ho čoskoro vrátiť na menu. „Presne tak ako predtým – bez kompromisov.“
Balkanka si postupne vybudovala verných zákazníkov. „Sociálne siete zohrávajú veľkú úlohu, ale najdôležitejšie je, že som osobne prítomná a budujem vzťahy s komunitou.“ Sny do budúcnosti má veľké.
Chcela by otvoriť ďalšie prevádzky, no zároveň si chce zachovať domácku atmosféru. „Mojím cieľom je vytvoriť miesto, kde sa ľudia budú cítiť dobre, kde nebude nikomu vadiť, že odíde mastný od bureku alebo lepkavý od baklavy,“ hovorí s úsmevom.
Balkanka. nie je len stánok s jedlom. Je to miesto, kde sa stretávajú chute, spomienky a vášeň jednej ženy, ktorá sa rozhodla priniesť kus Balkánu do srdca Bratislavy.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy