5 dôvodov, prečo slovenský Starbucks nemusíme neznášať

  • Okolo prednedávno otvorenej pobočky americkej kaviarenskej siete sa spustil nielen pozitívny, ale aj negatívny rozruch. Pritom Starbucks je vo svojej podstate kaviareň ako každá iná. Tu je pár dôvodov, prečo by sme sa k nej ani nemali inak správať. Ak sme teda skutočne tak veľmi nad vecou.
maxresdefault
  • Okolo prednedávno otvorenej pobočky americkej kaviarenskej siete sa spustil nielen pozitívny, ale aj negatívny rozruch. Pritom Starbucks je vo svojej podstate kaviareň ako každá iná. Tu je pár dôvodov, prečo by sme sa k nej ani nemali inak správať. Ak sme teda skutočne tak veľmi nad vecou.

Neviem, či sa v inej krajine otvorenie Starbucks kaviarne stretlo s takou vlnou kritiky a hate-u, akú bolo cítiť pod každým článkom a v každej verejnej diskusii o tejto udalosti na Slovensku. Toľko znechutených ľudí, toľko odborníkov na kvalitu kávových zŕn a prístrojov… Miestami som mala pocit, že ľudia – už klasicky – hate-ujú len preto, aby vôbec hate-ovali. Jednoducho sa zviezli na nenávistnej vlne a vybili si tak nahromadenú frustráciu z ktovie čoho. Iste, je pár veľmi legitímnych dôvodov, kvôli ktorým z tejto udalosti nadšení byť nemusíme. Starbucks nie je tá najlepšia kaviareň na svete, jej otvorenie nie je udalosťou roka a nemajú ani tú najkvalitnejšiu kávu, či tie najnižšie ceny. Ale do samotnej prevádzky predsa nemusíme vôbec zavítať. No keď už vznikla, zrejme sa predpokladá, že po nej existuje nejaký dopyt. A nielen to.

 

Prečo by sme sa teda z otvorenia kaviarne, naopak, mohli tešiť? (Aspoň trošku. Sľubujeme, neprezradíme to tvojim ostatným sofistikovaným kamarátom!)

 

1. Zamestnáva ľudí

Ako snáď každá kaviareň, aj Starbucks na svoju prevádzku potrebuje ľudskú silu. (Dobre, možno nie každá. V Japonsku už asi majú aj takú, ktorú obsluhujú mačky v anime kostýmoch.) Každý druhý deň sa pohoršujeme nad nezamestnanosťou, ktorá síce v Bratislave nie je najhoršia na Slovensku, no i tak: kaviareň na svoj chod zamestná pár desiatok práceschopných ľudí. Do konca tohto roka by podľa starších informácií naviac mali otvoriť prevádzky aj v Eurovei a Centráli, čo sa rovná ďalším zamestnaným ľuďom. Nie je to samozrejme najlukratívnejšia pracovná ponuka na Slovensku, ale koľko študentov (aj iných) si takto rado privyrobí?

13346968_1028960873863789_2398337711757283499_n

foto: Startitup

 

2. Je to lákadlo (nielen) pre turistov

Určite si už v nejakej krajine, v ktorej je Starbucks dlhšie, bol. A nemohol si si nevšimnúť, že je plný zahraničných turistov. Na to by sme, samozrejme, potrebovali, aby nebol v nákupných centrách, pretože tam veľa turistov nezavíta, no umiestniť ho pre začiatok práve do nich nebol vôbec neuvážený krok. Stačí si predstavíť, koľko ľudí sa nimi denne premelie (viac ako okolo Čumila alebo Dómu sv. Martina) a koľko potenciálnych zákazníkov tým pádom má. Ak sa osvedčí, určite sa časom nejaká tá prevádzka objaví aj v starom meste, kde ju môžu okupovať nadšení návštevníci. Ak je ti napriek tomu proti srsti, že sa turisti zhlukujú práve v Starbuckse a nie v tom, čo ty považuješ za lepšie kaviarne, nuž… zmier sa s tým. Preferencie zahraničných turistov nezmeníme, ale zato im vieme nahrávať. Čím viac peňazí u nás nechajú, tým lepšie pre nás.

 

3. Prítomnosť Starbucks-u je dobrým znakom

Kaviareň sa nenachádza v hocakej nerozvinutej krajine, kde by nemala šance na seba zarobiť. To, že si nás sieť všimla a zároveň usúdila, že sa jej na náš trh oplatí vstúpiť, je znakom jeho kvalít. Ak by si naopak mysleli, že sa u nás kaviarne neuživia (čo sa možno stane, ktovie), pretože na nich my ani naši turisti nemáme, nič by sa neotváralo. Takže to môžeme brať aj ako kompliment. 

 

4. Starbucks nie je len o sladkých limonádach a presladenej káve

Aj keď sa práve presladenými kávami s miliónmi príchutí a ľadovými limonádami preslávil, na ponuke sú aj celkom bežné capucciná, café late, espressá, a podobne. Ich káva ani stroje nie sú nekvalitné, takže závisí len na tom, čo si človek objedná. Ak si objednáš pekanové paleo frapučíno so sójovým mliekom a bezlepkovou šľahačkou, nič iné ako kalorickú žbrndu plnú umelín ani nemôžeš očakávať. Jeho bežná káva je však v poriadku. Na druhej strane asi neohúri kávového fajnšmekra, ktorý v zrnách cíti krajinu pôvodu, intenzitu slnka, pod ktorým dozrievali, aj zvierací trus, ktorý ich obohacoval – a to je v poriadku. Pretože, ruku na srdce, koľko z nás sa môže vyhlásiť za pravých kávových fajnšmekrov? Väčšina Slovákov stále nepohrdne zalievanou „neskou“ alebo „turkom“, takže táto náhla hra na kávových degustárov, ktorých vycibreným chuťovým pohárikom zaprdený Starbucks jednoducho nevyhovuje, je trochu komická.

starbucks_1458984575

foto: starbuck coffee

 

5. Starbucks zarába peniaze

Každý funkčný a výnosný biznis je pre mesto aj krajinu dôvodom na radosť. Alebo si možno myslíš, že malá a domáca sieť kaviarní slovenského pôvodu by bola lepšia. Nuž, aj my. Lenže také kaviarne by neschytali miesta v najväčších bratislavských nákupných centrách a práve tam sa Starbucks pobočky majú rozbiehať. Jeho prvá auparková pobočka v podstate len nahradila bývalý Coffeeshop, čo obsahovo až taký rozdiel nepredstavuje, no rozhodne priláka viac ľudí (aj peňazí).

Pár ľudí sa ďalej vyjadrilo, že takto majú malé deti a tínedžerky priestor míňať peniaze ich rodičov len preto, aby potom mali čo dať na Instagram. V prvom rade je však len vec ich rodičov, kde deti peniaze míňajú a pokiaľ sami nezasiahnú, my sa do toho nemáme čo starať. Zároveň sa nemusíme tváriť, ako keby si tie deti kupovali drogy. (Aj keď je kofeín drogou je.) Ak niekoho teší jahodové frapuccino, je to stále oveľa lepšie, ako keď niekoho teší niečo oveľa škodlivejšie. A úprimne, kto ťa núti sledovať Instagram násťročných dievčať?

Aj keď sú práve tieto, pre mnohých iritujúce fotky na Instagrame najčastejšou predstavou o zákazníkoch novej kaviarne, to len preto, lebo sa najvýraznejšie prezentujú. Väčšina ľudí do Starbucksu príde, kúpi si kávu, vypije ju a odíde. Bez fotiek, bez check-in-u. A na nedávnom otvorení sa ukázali tak mladí ľudia, ako aj staršie panie, či celkom bežní dospelí ľudia bez hipsterskej brady a károvanej košele. Pretože v konečnom dôsledku skutočne ide len o kaviareň. Tak sa prosím prestaňme vzrušovať, ako keby v Bratislave otvárali predajňu ilegálnych orgánov. (A ešte k tomu nekvalitných ilegálnych orgánov.)

whitegirl

foto: newscult.com

 

Nikto nikoho do Starbucksu nenúti chodiť a ak sa ti nepáči jeho puhá existencia, máme zlé správy: Starbucks nie je príčinou, ale len príznakom príčiny. Príčinou sú tie prekliate internety, kde sa ľudia o Starbuckse dozvedeli a obľúbili si ho, to hrozné cestovanie, počas ktorého si ho zamilovali a ten hnusný otvorený trh, vďaka ktorému sa sem sieť vôbec dostala.

Nie, Starbucks nie je mekkou kvalitnej kávy a skvelých žážikov. No a? Má svoju cieľovú skupinu, ktorá sa z neho bude tešiť. Tí, ktorých podobná ponuka vôbec nevzrušuje, môžu aj naďalej navštevovať podniky podľa vlastného uváženia. Neberme takéto triviálne záležitosti príliš vážne.

zdroj titulnej fotografie: youtube

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech