5 kľúčových lekcií pre prvotných zakladateľov z vlastných skúseností

Dave Schools / 17. januára 2016 / Business

Dave Schools je podnikateľ, ktorý na sociálnych sieťach a v rôznych blogových príspevkoch zdieľa svoje skúsenosti s podnikaním. Chce tak čerstvým a budúcim podnikateľom pomôcť vyvarovať sa chybám, ktoré sám pri svojom prvom startupe Efographic spravil. Prečítaj si 5 kľúčových lekcií od Davea. Možno ti skutočne pomôžu.

Osobný problém

Vyriešiť osobný problém je skvelý spôsob ako začať podnikanie. Moja prvá práca na plný úväzok bola v oblasti digitálneho marketingu. V jeden deň som narazil na osobný problém.
Mal som dlhý email newsletter, ktorý bol plný fotiek a chcel som ho zdielať na sociálnych médiách. Týmto som však bol donútený vybrať iba jednu fotku ako „sociálnu kartu“, ktorá by môj newsletter prezentovala čo najlepšie. Problém bol, že môj newsletter bol pre rôznych fanúšikov, takže jedna fotka sa nemohla zapáčiť všetkým. Tak som sa spýtal sám seba:

„Ako môžem zapôsobiť na 100% mojich fanúšikov?“

1236116_10201953179735726_1567932782_n

 

Chcel som vytvoriť niečo, čo umiestni celý newsletter na sociálne média. Uvedomil som si, že infografiky fungujú rovnakým spôsobom. Keď zdielaš infografiku na Facebooku, časť obsahu sa odsekne a fanúšikovia nevidia vrchnú a dolnú časť, pretože je príliš dlhá na to, aby sa zmestila do parametrov Facebook postu.

A tak vznikol Efographic, webová aplikácia, ktorá premení infografiku alebo newsletter do parametrov sociálneho zdielania.

2

Programovanie

Nie som programátor a nevedel som nič o programovaní. Preto som zašiel na Crew, kde som publikoval svoj projekt a dostal ponuky od vývojárov a dizajnérov z celého sveta. Vybral som si skúseného programátora, ktorý môjmu projektu rozumel a mal rovnaký problém. Prehodnotili sme míľniky, upravili finálnu verziu a potiahli spúšť.

Kapitál

Pre zaplatenie projektu som zašiel za svojou rodinu a požičal si $5000 dolárov. Ak bol niekto, kto mi veril a chcel aby som uspel ako mladý podnikateľ, bol to môj dedo. Vždy bude môj prvý investor.

hire-a-wordpress-designer-1024x768.jpg

 

Budovanie

Vývoj začal. Zatiaľ čo môj programátor a jeho tím pracovali, ja som prehodnocoval svoj marketing. Využil som reklamy na sociálnych sieťach, osobne som volal potenciálnym zákazníkom, či by Efographic použili. Dokonca som zaplatil $100 dolárov pre spustenie Google dotazníka, ktoré vyhodnotilo nápad.

Spustenie

V januári 2015 sme to spustili. Efographic som predložil na Product Hunt. Získal som cez 2 000 návštevníkov a pracoval som so svojou sieťou kontaktov, ktorá mi pomohla dostať Efographic vyššie a vyššie.

75 ľudí sa prihlásilo pre službu. No neprišiel ani jeden dolár

 

Traffic z Product Huntu nakoniec klesol. Ustálil sa na 20-30 denne. Snažil som sa o B2B predaj cez dizajnové agentúry. Nič sa nezmenilo. Efographic sa potreboval zmeniť, no po dlhej diskusii so svojim tímom sme dospeli k tomu, že zmeny by nijako nepomohli.

V júni 2015, šesť mesiacov spustení, Efographic skončilo.

1-eh1jVOVLtRT2xJODI_lopA

Návštevnosť z Product Huntu prišla aj odišla

 

Stálo to za to?

Áno, jednoznačne! Urobil by som to všetko pre tie lekcie, ktoré som sa naučil.

Viac sa naučíš za 3 dni hrania, ako za 6 mesiacov výskumu.

Ja som hral bez výskumu.

 

Nenapchaj všetko, čo si sa kedy naučil o startupoch, technológii a dizajne do tvojho prvého startupu

Nikdy predtým som startup nespustil, no prečítal som si všetko o tom. Pre správne spustenie som mal celý zoznam trikov, hackov a najlepších metód pre implementovania. Namiesto flat dizajnu som použil Unsplash fotky ako pozadie webstránky. Bolo to zlé, pretože tieto fotky neladili s funkciou nástroja. Chyba.

10445508_10204394930857978_2051437685343092963_n

 

Nastavil som pay-for-credits model zisku, namiesto toho aby bol zdarma. Hodnota nástroja nebola hodná peňazí. Vo fáze prehodnotenia som sa nespýtal ľudí, koľko by za nástroj ako Efographic zaplatili. Predpokladal som, že by skrátka zaň zaplatili. Kiežby som ho spravil zadarmo a neskôr vybudoval ads-model. Chyba.

 

Snažil som sa z neho spraviť srdcervúci príbeh, hoci to bol iba nudný zmenšovací nástroj. Moje vnímanie Efographic sa odlišovalo od toho, ktoré mali používatelia. Videl som to ako inšpiratívny dôvod – ako krásnu vec, pričom to bola len kalkulačka – priamočiary nástroj. Chyba.

Stránka riešila niekoľko potrieb a týmto pomohla viacerým zákazníckym profilom. CHYBA. Vyber si jeden profil zákazníka a sústreď sa na perfektné prispôsobenie.

1-7qc8LbMwUyd_d2NBjGW0Qg

Výstup z aplikácie Efographic

 

Nebuď namäkko z toho, že si zakladateľ

potenciálni zákazníci nerozumeli môjmu konceptu, alebo mi povedali áno, aby som ich prestal otravovať. Videl som iba zelené svetlo. Hľadaj, aby si sa presvedčil. Kúpil som si dotazníky a reklamy pre vyhodnotenie nápadu, no nebol to presvedčivý marketingový nástroj (75 ľudí zo 100 preferuje Efographic, vidíš?).

Všetky peniaze, ktoré som minul boli určené na posilnenie startupu, namiesto toho aby som ich investoval do presvedčenia, že nápad je zlý. Dobrý nápad pretrvá bez ohľadu na to čo sa stane.

 

Pokiaľ nemáš žiadnu konkurencia, niečo to znamená. Toto môže byť hrozný znak.

Každý dobrý nápad vyplynie z 2 vecí:

#1 – je to inovácia vyvinutá na niečom, čo už existuje, a tým pádom je relatívne lacná pre vybudovanie a boj s konkurenciou (oblečenie, rôzne aplikácie, perá, atď.).

#2 – je to oceán, do ktorého nikto nevkročil a vyžaduje tonu peňazí (výskum vesmíru, UAV, umelá inteligencia, atď.).

Ako prvotný zakladateľ som mal mieriť na číslo 1. Mal som urobiť niečo jednoduchšie pre získanie skúsenosti. Namiesto toho som išiel do niečoho, čo ešte neexistovalo. Nemal som žiadnu konkurenciu, žiadny podobný nástroj. Toto ma viedlo k presvedčeniu, že mám skvelý nápad, no v skutočnosti som si mal uvedomiť, že nemám konkurenciu, pretože nemám žiadny trh.

7

Chytré produkty nie sú také úspešné ako tie prospešné

Toto je najväčšia lekcia, ktorú si zapamätám na celý život. Ako podnikateľ, ktorý spúšťa startup, tvojim cieľom je vyvolať v používateľovi dobrý pocit, kvôli ktorému používa tvoj produkt alebo službu. Život je skrátka lepší s používaním tvojho diela. Efographic vyvolával nulové emócie.

Dávaj si pozor na nezáujem pri prezentovaní tvojho produktu. Je to stopka.

 

Vytvor svoj produkt okolo pitchu a nie pitch okolo produktu

Predtým než svoj startup spustíš, budeš ho prezentovať pred stovkami ľudí. Konštantne som prezentoval Efographic každému koho som stretol. No bolo to unavujúce, pretože Efographic nemal jednoduchý pitch a nikto okrem mojej niche skupiny mi nerozumel. Inými slovami, nikto nepovedal, že by ho použil a bol príliš komplikovaný.

 

Pokiaľ tvoj produkt nemá jednoduchý pitch, potom je s ním niečo zle.

10500275_10204176409835089_5000512781407665537_n

 

Bonus #1

Neodporúčam Product Hunt ako spúšťaciu stratégiu.

Bonus #2

Napreduj pomaly. Ponáhľanie sa vedie k úbohej stratégii a úbohej exekúcii. Cítil som tlak a odstrihol som niektoré dôležité časti, pretože som mal málo času a kapitálu. Kiežby som si to premyslel viac. Nájdi si viac času pre vývoj, silnú zahajovaciu stratégiu, vytvor si tím a nájdi si mentora.

10314717_10203865838991012_7327972542857777837_n

Zdroj: medium.com

Pridať komentár (0)