5 krokov, ktorými chce Vallo túto zimu zachrániť Bratislavu pred snehom

  • Hlavné mesto dá tento rok na zimnú údržbu komunikácií takmer 6 miliónov eur
  • Sypače išli do terénu už pár hodín predtým, ako bolo na území Bratislavy avizované sneženie
  • Matúš Vallo predstavil aj 5 zásadných zmien pri tohtoročnej zimnej údržbe
TASR – Jaroslav Novák, Michal Svítok
  • Hlavné mesto dá tento rok na zimnú údržbu komunikácií takmer 6 miliónov eur
  • Sypače išli do terénu už pár hodín predtým, ako bolo na území Bratislavy avizované sneženie
  • Matúš Vallo predstavil aj 5 zásadných zmien pri tohtoročnej zimnej údržbe

Po tom, čo v roku 2018 pribudla hlavnému mestu zodpovednosť za údržbu viac ako 1 milióna metrov štvorcových, bez navýšenia rozpočtu podľa radnice nebolo možné situáciu v Bratislave zvládnuť. Odhrnutie niektorých ciest trvalo príliš dlho, mnohé chodníky zostali niekedy viac dní po skončení sneženia v nebezpečnom stave a kopcovité úseky boli pre MHD opakovane neprejazdné.

O tom, že predošlé vedenie mesta zimnú údržbu nezvládlo celkom podľa plánov, svedčí aj fakt, že mesto muselo zaplatiť pokutu vo výške viac ako 194-tisíc eur. Úrad pre verejné obstarávanie totiž skonštatoval porušenie zákona pri obstaraní zimnej údržby.

LEPŠIE PRIPRAVENÍ NA ZIMUhttps://bratislava.sk/sk/zimna-udrzbaV tomto čase chodím po stretnutiach s občanmi pri…

Gepostet von Matúš Vallo má rád Bratislavu am Sonntag, 1. Dezember 2019

„Dôvodov bolo viacero, mnohé aj objektívne, ale nemá zmysel sa už k nim vracať. Rok sme robili na tom, aby sme zimnú údržbu zvládli k väčšej spokojnosti. Pripravili sme sa lepšie zmluvne, organizačne, technicky aj finančne. Výsledkom je päť zásadných vylepšení,” objasňuje Matúš Vallo. 

Na boj so zimou a snehom má mesto takmer 6 miliónov eur 

V rozpočte hlavného mesta na rok 2019 je na zimné čistenie komunikácií vyčlenených spolu 5,8 milióna eur.  „Z tejto rozpočtovej položky sú hradené výdavky za zimnú pohotovosť pracovníkov a strojov, zásahy a spotrebu posypového materiálu, snehové zábrany a smerové koly. Skutočná potreba finančných prostriedkov na pokrytie zimnej pohotovosti sa dá určiť až podľa počtu dní vyhlásenej zimnej pohotovosti,” píše sa v rozpočte mesta

Pre jasnejšiu predstavu, neďaleká Trnava tento rok vyčlenila na zimnú údržbu komunikácií presných 300-tisíc eur, čo je o 100 000 eur viac, než bolo naplánované na minulý rok. Druhé najväčšie mesto Slovenska v tomto roku investovalo do zimnej údržby vyše 3,3 milióna eur, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2017.

5 zlepšení zimnej údržby

Viac techniky na údržbu chodníkov: Kým minulú zimu malo mesto k dispozícii len 11 multikár a malotraktorov na rýchle odhŕňanie a posyp chodníkov a 65 ručných pracovníkov, tento rok bude údržbu mestských chodníkov zabezpečovať 40 týchto strojov a 147 ručných pracovníkov, ktorí dostávajú 5 eur na hodinu. Pre porovnanie, jedna multikára alebo malotraktor dokáže za deň odhrnúť a posypať viacej metrov štvorcových ako 60 ručných pracovníkov. 

❄️ZMENY V ZIMNEJ ÚDRŽBE ❄️https://bratislava.sk/sk/zimna-udrzbaDnes v noci očakávame sneženie, preto už išli posypové…

Gepostet von Bratislava – hlavné mesto SR am Sonntag, 1. Dezember 2019

Kvalitné zimné pneumatiky pre MHD: Skrížený trolejbus blokujúci dopravu na celej komunikácii bol bežnou súčasťou bratislavských ulíc počas výdatnejšieho sneženia. Okrem nedostatočnej údržby najmä kopcovitých úsekov boli dôvodom aj nevhodné pneumatiky. Túto zimu majú všetky vozidlá MHD na hnacej náprave kvalitné pneumatiky so zimnou klasifikáciou, tzv. alpský symbol.

MHD vs. sneh.Autor fotografie: DuPehttps://imhd.sk/ba/galeria-media/galerie-vyhladavanie/131998/Mercedes-na-linke-68-to-este-nevzdal

Gepostet von imhd.sk Bratislava am Sonntag, 17. Januar 2016

Nepretržité odhŕňanie kritických kopcovitých úsekov: Udržanie zjazdnosti kopcovitých ciest v Bratislave si počas sneženia vyžaduje oveľa väčšiu frekvenciu prejazdov techniky. V minulosti bol problém, že výjazdy sypačov na kopcovité cesty boli zadávané podobným spôsobom ako pre úseky na rovine.

Malá spomienka na zimu pred rokom.

Gepostet von imhd.sk Bratislava am Donnerstag, 23. Januar 2014

Sypač dostal pokyn na výjazd, jedenkrát prešiel svoj rajón, vrátil sa na základňu a čakal na ďalší pokyn na výjazd. Tento rok bude na kritické kopcovité úseky okrem sypačov určených pre jednotlivé rajóny pridelený aj dodatočný sypač, ktorý si kopcovitý úsek „adoptuje” a bude ho po zadaní výjazdu odhŕňať nepretržite a systematicky až do odvolania.

Lepšie rozdelenie rajónov pre sypače: Na dlhšie úseky rajónov sme pridelili 2 sypače, aby bolo odhŕňanie efektívnejšie. Veľkosť rajónov, do ktorých je pre účely zimnej údržby rozdelená Bratislava, sme zmenili tak, aby sypače boli rovnomernejšie vyťažené. V minulosti boli totiž bežné situácie, keď niektoré sypače už oddychovali v depe, kým iné sypače stále nestíhali dokončiť svoj rajón.

#6828 počas hustého sneženia na linke 33.Autor: W.I.Snehová kalamita 30.1.2015 (30.1.2015)http://imhd.sk/ba/galeria-media/update/8868/30-1-2015-snehova-kalamita-30-1-2015.html

Gepostet von imhd.sk Bratislava am Donnerstag, 29. Januar 2015

Mestský dispečing má viac očí a reaguje rýchlejšie: Mestský dispečing je pre zimnú údržbu absolútne kľúčový.  V minulosti pred vydaním pokynu musel dispečer osobne v teréne preveriť nahlásenú situáciu. S 8 dispečermi mesto týmto postupom nedokázalo reagovať dostatočne rýchlo. Preto túto zimu, okrem navýšenia počtu dispečerov, budú vodiči MHD a príslušníci mestskej polície, ktorí sa nachádzajú priamo v teréne, poskytovať  informácie o stave vozovky a chodníkov. Dispečeri v takom prípade budú môcť pružnejšie prispôsobovať nasadenie techniky bez toho, aby najprv museli osobne preveriť situáciu priamo na mieste.

Blížiace sa Vianoce pripomína i vianočná električka. Už ste sa ňou zviezli?Viac informácií o vianočnej električke…

Gepostet von imhd.sk Bratislava am Mittwoch, 9. Dezember 2015

„Jednu vec ale na záver ešte musím uviesť – rešpekt máme stále z odhŕňania 1.200.000 metrov štvorcových chodníkov v správe mesta. Očakávania, že všetky budú očistené do pár hodín od spádu snehu, nemôžu byť na mieste, lebo pri takomto množstve by sme museli mať v teréne viac ako tisíc manuálnych pracovníkov. To je pre dodávateľa zimnej údržby, ale aj pre mesto samotné prakticky nemožné zabezpečiť,“ hovorí Vallo a pokračuje: „veríme však, že lepšie rozdelenie priorít pre čistenie chodníkov v operačnom pláne zimnej údržby prispeje k tomu, že na frekventovaných úsekoch budú chodníky vyčistené výrazne skôr ako v minulých rokoch a že aj to pomôže k zníženiu počtu úrazov, ktoré bývali na šmykľavých zimných chodníkoch pomerne časté. Držme si prosím palce!” dodáva primátor mesta Matúš Vallo.

Zdroje: bratislava.sk

Najnovšie video