9 lek­cií, kto­ré som sa naučil pri prá­ci so star­tup­mi

Bas Prass / Lukáš Timko / 25. júna 2015 / Lifehacking

Počas posled­ný­ch nie­koľ­ko rokov som pomá­hal stov­kám pod­ni­ka­te­ľov, zakla­da­te­ľom, zamest­nan­com a iným s ich star­tup­mi a pod­ni­ko­vý­mi pro­jekt­mi. Hoci som toho názo­ru, že cel­ko­vá kva­li­ta stú­pa, no vždy ma prek­va­pí, ako zakla­da­te­lia robia tie isté chy­by.

 

Nemôžem vám povedať ako naštartovať váš startup, ale môže s vami zdieľať rady, ktoré si myslím že vám pomôžu prekonať nástrahy, ktoré vás čakajú.

 

 1. Analýza je podstatná

Stručne a výstižne: Údaje o tom, ako užívatelia (ne)využívajú váš produkt alebo službu sú pre vás zlatom. Bez nich by to bolo, akoby ste strieľali z idúceho Ferrari, ktoré nemá brzdy. Nič moc, však? Ak ste ešte nespustili zber takýchto údajov, začnite s tým hneď zajtra a berte to ako jeden z kľúčových indikátorov vašej výkonnosti. Google Analytics je síce šikovný nástroj, no údaje musíte získavať z viacerých zdrojov. Sústreďte sa na zásadné udalosti týkajúce sa vašho webu alebo aplikácie a dajte si záležať na monitorovaní správania vašich užívateľov pri týchto udalostiach. Neboli by ste prvý kto sa rozhodoval na základe zlých čísel.

 

 

2. Slabé čísla? Hups, opravte to!

S prvými údajmi sa sústreďte na najväčšie prepady a dajte si záležať na náprave. To znamená, že optimalizujete kroky tak, aby ste tieto straty získali späť. Ak míňate všetky svoje peniaze na všetko iné a nie na červené čísla, potom si radšej vsaďte na červenú farbu na rulete v kasíne.

 

3. Samoľúbosť

Okrem červených čísel, je dôležité nebyť samoľúby. Väčšina začínajúcich podnikateľov práve toto prehliada najčastejšie.

Ak by ste si mohli vybrať medzi 1 miliónom návštev vašej webovej stránky alebo 100 platiacimi zákazníkmi, čomu by ste dali prednosť?

Dúfam, že ste si vybrali to druhé, pretože práve to je dôležité pre váš biznis. 1 milión návštev nazývame márnivou metrikou. Nepovie vám to nič a ani nezaplatí vaše účty.

Ak sa všetci zhodneme na vyššie spomenutom, prečo sa potom väčšina startupistov sústreďuje iba na marketing? Najprv optimalizujte svoj produkt s malou skupinou udržateľných používateľov a potom sa ho snažte pretvoriť na niečo veľké. Ten rozdiel medzi užívateľom, ktorý sa drží vášho produktu a tým, ktorý o ňom pochybuje, je práve to čo delí mužov od chlapcov.

 

 

 

4. Snažte sa experimentovať

Úprimne, toto je jedna z najťažších úloh a práve preto je veľmi dôležitejšia. Väčšine tímov trvá dlho kým z toho spravia týždennú rutinu, ale ak sa to nakoniec podarí, ich výsledky sa dostavia okamžite.

Vždy zdôrazňujem dôležitosť experimentov. Či už je to obyčajný test s dvoma možnosťami alebo detailná cenová stratégia. Väčšina startupov závisí od výsledkov a práve preto si nemôžete dovoliť iba rozprávať o tom ako získate nových užívateľov. 

Ak sa nepokúšate experimentovať, tak sa neučíte!

 

5. Nezávislosť kanálov

Našli ste si vhodný kanál pre váš biznis? Super! Teraz je ten správny čas riskovať čas a peniaze pre tento kanál, nie? Toto je len časť pravdy...

Áno, mali by ste minúť nejaké peniaze, risknúť to a čo najrýchlejšie vyťažiť z toho kanálu, čo sa bude dať. No nikdy nemieste dávať všetky svoje vajcia do jedného košíka. Nechcete sa spoliehať iba na SEO a potom sa stať obeťou Googlu a jeho rozhodnutia pre zmenu algoritmu jeho vyhľadávania. Preto by ste sa mali sústrediť na to, aby ste mali k dispozícii aspoň dva alebo tri ďalšie kanály, ktoré fungujú. Ak jeden z kanálov prestane byť ziskový, začnete byť kreatívny a nájdete si iný.

 

6. Rast je vždy tímová práca

Vývoj produkt je pravdepodobne tá najťažšia vec pri každom startupe. Preto by ste mali vložiť víziu rastu do DNA vášho biznisu. Nie je to len zodpovednosť oddelenia marketingu alebo vývojového centra, ale malo by to byť cieľom každého člena, každého tímu.

Každý týždeň musí byť každý člen tímu súčasťou rozvoja spoločnosti. Motivujte každého, aby prišiel sám s experimentmi v rámci svojich zodpovedností a nechajte ich tiež popasovať sa s nápadmi iných.

 

 

7. Peniaze hýbu svetom

Peniaze sú jediným meradlo, ktoré určí či váš biznis vydrží. Videl som strašne veľa startupov, ktoré sa sústredili iba na rast užívateľa. Áno, je tu šanca, že sa stanete jednorožcom a nebudete sa báť o svoj biznis model. To sa stane iba pár ľuďom, preto začnite so svojim biznis modelom od prvého dňa.

Nechať užívateľov platiť nie je trestné. Ak je váš produkt dosť dobrý a uľahčí im život alebo ich rozveselí, potom budú veľmi radi zaň platiť. Ak vaši užívatelia nechcú platiť, potom sa asi sústreďujete na zlé publikum.

 

8. Užívateľská podpora

Veľa nových startupov zvládlo rozvojovú časť najmä preto, že pochopili hodnotu užívateľskej podpory. Táto rada by mala byť samozrejmosťou pre všetky startupy, no žiaľ nie je.

Užívateľská podpora je konkurenčnou výhodou, ak to pochopíte skôr ako vaša konkurencia, potom ste na dobrej ceste stať sa pre väčšinu užívateľov ich číslo jeden. Dať svoj zákazníkov na prvé miesto je pre vás to najdôležitejšie!

 

9. Prestaňte si myslieť, že to máte

Typickú otázku, ktorú sa pýtam keď sa stretnem s ľuďmi je, ako sa darí ich startupu, produktu, službe alebo práci. Aj som slušný, aj ma to naozaj zaujíma. Počas všetkých tých rokov som sa naučil, že múdry zakladateľ startupu vždy odpovie na túto otázku úprimne a najmä pravdivo. To mi dáva príležitosť im pomôcť, ak im však neviem pomôcť ja, rád im posuniem kontakt na niekoho kto môže.

Niekedy ako začínajúci startup musíte predstierať, že veci idú lepšie ako naozaj sú. Nikdy neklamte, len niekedy vynechajte tie škaredé časti. Nikdy som nepochopil, prečo niektorí zakladatelia nezdieľajú svoje výzvy alebo vám vždy hovoria, že všetko ide ako po masle, hoci je opak pravdou.

 

Každý biznis prešiel určitými výzvami. Na ne bolo treba tvrdej práce, veľa času a vytrvalosti. Ak nechcete z nejakého dôvodu zdieľať svoje myšlienky, nech sa páči. Žiadať o pomoc alebo o radu vôbec nie je trápne, ale nepožiadať o ňu je.

 

 

zdroj: medium.com

Pridať komentár (0)