Európska únia schválila digitálny vodičský preukaz: Motoristov na Slovensku čakajú zmeny

  • Nové smernice Európskej únie umožňujú skrátiť platnosť vodičských preukazov
  • Zmena sa tak môže dotýkať aj Slovenska
Vodičský preukaz zadarmo pre Slovákov z centra pre rodiny a deti
  • Nové smernice Európskej únie umožňujú skrátiť platnosť vodičských preukazov
  • Zmena sa tak môže dotýkať aj Slovenska
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Európsky parlament odobril reformu pravidiel týkajúcich sa vodičských preukazov, ktorá prinesie významné zmeny miliónom motoristov v celej EÚ. Jednou z najzásadnejších noviniek je zavedenie digitálneho vodičského preukazu, ktorý si bude možné uložiť do mobilného telefónu. Upozornil na portál Autonoviny.

Tento krok má za cieľ zefektívniť kontroly, zjednodušiť prístup k dokladom a znížiť administratívnu záťaž. Členské štáty dostanú na zavedenie tejto novinky lehotu päť a pol roka, pričom vodiči si budú môcť aj naďalej zvoliť tradičný plastový preukaz. U nás však táto novinka už funguje.

Diskusie preto vyvoláva možnosť skracovania platnosti vodičských oprávnení pre osoby nad 65 rokov, ktorú legislatíva novozavádza. Štáty Únie tak získajú právomoc určovať, či budú od seniorov vyžadovať častejšiu obnovu dokladov – napríklad každých päť rokov.

Výhrady pre diskrimináciu

Na reformu EÚ reagovali viacerí, avšak Age platform Europe ju neprijala práve s nadšením. Podľa vyjadrenia, ktoré zverejnili na svojom webe, síce vítajú zavedenie plne digitálnych vodičských preukazov, ktoré budú po krátkom prechodnom období vydávané automaticky, ale majú voči tomu výhrady.

Píšu, že hoci možnosť požiadať o fyzický preukaz ostáva zachovaná, vyzývajú členské štáty, aby zabezpečili, že digitalizácia nezkomplikuje proces získania či obnovy vodičského oprávnenia. Rovnako dúfajú, že EÚ nezavedie zbytočné poplatky pre vodičov. Najviac ich však znepokojuje ustanovenie, ktoré umožní krajinám EÚ skracovať platnosť vodičských preukazov pre ľudí nad 65 rokov.

Kým potreba overovania spôsobilosti na vedenie vozidla pripúšťajú, odborná verejnosť upozorňuje na čosi iné. Myslia si, že stanovenie vekovej hranice bez jasných dôkazov pôsobí diskriminačne a svojvoľne.

Vysoká nehodovosť

Pripravovaná legislatíva je súčasťou širšej stratégie EÚ na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Cieľom je dosiahnuť do roku 2050 takmer nulový počet úmrtí a vážnych zranení na cestách, pričom do roku 2030 chce Únia znížiť tieto čísla o polovicu.

Portál Autonoviny pripomína, že novela zákona je nutná najmä v kontexte zvyšovania bezpečnosti na cestách. Hoci odborníci varujú pred diskrimináciou na základe veku, štatistiky dopravnej nehodovosti ukazujú, že ide o rizikovú skupinu. Len v priebehu prvých siedmich mesiacov roka 2024 boli osoby nad 65 rokov účastníkmi takmer 2700 dopravných nehôd, pri ktorých sa zranilo 779 ľudí a 24 osôb tragicky zahynulo.

Tieto čísla poskytujú argumentáciu krajinám, ktoré zvažujú zavedenie prísnejších pravidiel pre starších vodičov – najmä častejšie kontroly či skrátenie platnosti vodičských preukazov. Európska únia týmto krokom nielen reaguje na výzvy spojené s bezpečnosťou, ale zároveň modernizuje celý systém evidencie vodičských oprávnení. O konkrétnych opatreniach však budú aj naďalej rozhodovať jednotlivé členské štáty samostatne.

Ako je to momentálne u nás

Vodiči na Slovensku, ktorí dosiahnu vek 65 rokov, musia absolvovať pravidelné lekárske prehliadky, ak chcú naďalej šoférovať. Tento povinný krok vyplýva zo zákona a jeho cieľom je zabezpečiť, aby seniori zostali za volantom zdravotne i psychicky spôsobilí. Bez potvrdenia od lekára sa vodičský preukaz stáva neplatným, píše portál Final-CD.

Prvá lekárska prehliadka je povinná v roku, keď vodič dovŕši 65 rokov. Následne ju musí absolvovať každých päť rokov – teda vo veku 70, 75, 80 rokov a ďalej. V prípade profesionálnych vodičov, ktorí patria do kategórií C a D (napríklad vodiči nákladných áut a autobusov), sa interval po 65. roku skracuje – prehliadky musia absolvovať každé dva roky.

Ešte prísnejší režim platí pre všetkých vodičov po dovŕšení 70 rokov. V tomto veku sú pravidelné prehliadky povinné každé dva roky bez ohľadu na kategóriu vodičského oprávnenia. Prehliadka má za cieľ preveriť fyzickú aj psychickú kondíciu seniora – lekár posúdi zrak, sluch, koordináciu pohybov, ale aj pamäť, schopnosť sústredenia a rýchlosť reakcií.

Potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti vydáva všeobecný lekár, prípadne si môže vyžiadať vyšetrenie u špecialistov. Vodič je povinný mať toto potvrdenie pri sebe a na výzvu policajta sa ním preukázať. V prípade, že prehliadku neabsolvuje, nielenže stráca oprávnenie viesť vozidlo, ale hrozí mu aj pokuta do výšky 50 eur.

Ak sa pritom stane účastníkom dopravnej nehody, môže čeliť aj prísnejším sankciám vrátane zadržania vodičského preukazu. Zdravotné kontroly u starších vodičov tak zohrávajú dôležitú úlohu pri ochrane bezpečnosti na cestách a pomáhajú predchádzať rizikám spojeným s pokročilým vekom za volantom.

Vodičský v mobile už máme

Či bude Slovensko nasledovať vyššie spomínané skutočnosti, zatiaľ jasné nie je. Avšak digitálne doklady už v mobile máme. Ako informoval rezort vnútra na svojom webe, Slováci môžu od 15. apríla 2025 využívať dve nové aplikácie. Tie zásadne menia spôsob preukazovania totožnosti a prístupu k elektronickým službám. Ministerstvo totiž minulý mesiac oficiálne sprístupnilo mobilné aplikácie e-Identita a eDoklady, ktoré otvárajú dvere k bezpapierovej budúcnosti v oblasti občianskych aj vodičských preukazov.

Aplikácia e-Identita umožňuje bezpečné prihlasovanie do elektronických služieb bez potreby čítačky občianskeho preukazu či fyzického dokladu. Namiesto tradičného postupu môžu používatelia využiť mobil alebo počítač a prihlásiť sa prostredníctvom rozpoznania tváre, odtlačku prsta alebo PIN kódu.

Tento spôsob prihlasovania nahrádza klasické použitie čipu a bezpečnostného osobného kódu (BOK), čím celý proces výrazne zjednodušuje. Súbežne bola spustená aj aplikácia eDoklady, ktorá na základe vytvorenej mobilnej identity umožňuje zobrazenie digitálneho rovnopisu dokladov – v prvej fáze ide o občiansky a vodičský preukaz. Digitálnu verziu dokladov si však možno vytvoriť až po ich predchádzajúcom vydaní v klasickej, fyzickej forme.

Cesta k digitalizácii

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok počas predstavenia projektu uviedol, že odteraz môže polícia pri cestnej kontrole overiť digitálne doklady cez špeciálne čítacie zariadenia. „Ak vás už dnes zastaví hliadka a máte doklady v mobile, stačí ich ukázať cez aplikáciu eDOKLADY,“ vyhlásil. Zároveň zdôraznil, že sa pripravuje aj riešenie pre prípad, keď nebude dostupné internetové pripojenie. Technologickú stránku riešenia predstavil generálny riaditeľ sekcie informatiky ministerstva Martin Hrachala, podľa ktorého aplikácie spĺňajú najnovšie bezpečnostné štandardy.

Systém umožní jednoduché prihlasovanie do služieb verejnej správy aj ďalších elektronických platforiem. V prvej fáze je dostupný na portáli www.slovensko.sk a u všetkých subjektov verejnej moci, ktoré mobilné eID akceptujú. Štátny tajomník Patrik Krauspe zároveň informoval, že ministerstvo rokuje s bankami, poisťovňami či dopravcami o rozšírení digitálneho systému aj do komerčného sektora.

Ako prvá začala mobilné doklady od 15. apríla akceptovať Slovenská pošta na svojich hlavných pobočkách. Zmeny umožnila legislatíva prijatá už v minulom roku, pričom od januára prebiehala štvormesačná testovacia prevádzka.

Podľa ministra bola technická príprava projektu hodnotená ako veľmi úspešná. Slovensko sa týmto krokom približuje cieľu Európskej únie zaviesť tzv. Európsku digitálnu peňaženku do roku 2027, ktorá má slúžiť ako jednotný nástroj na overovanie totožnosti v rámci všetkých členských štátov. V porovnaní s krajinami ako Nemecko, Dánsko či Česká republika tak Slovensko patrí medzi lídrov v digitalizácii dokladov.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: Autonoviny.sk, Ministerstvo vnútra, Age platform Europe, European Parliament, Archív Startitup, Final-CD

Najnovšie videá

Trendové videá