Pri autonehode rozhoduje detail, ktorý nevidíš: Pás spolujazdca má špeciálnu slučku, u vodiča chýba

  • Ide o skrytý bezpečnostný prvok, ktorý pri náraze doslova „povolí“
  • Na páse vodiča chýba zámerne – pre jeho špecifickú pozíciu
Bezpečnostný pás
  • Ide o skrytý bezpečnostný prvok, ktorý pri náraze doslova „povolí“
  • Na páse vodiča chýba zámerne – pre jeho špecifickú pozíciu
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Bezpečnostné pásy sú jedným z najjednoduchších, no zároveň najúčinnejších spôsobov, ako chrániť život a zdravie v prípade dopravnej nehody. Aj keď sa môže zdať, že ide o samozrejmosť, mnohí vodiči a spolujazdci ich stále nepovažujú za nevyhnutnosť. 

Možno si si niekedy všimol, že pás na sedadle spolujazdca má pri pracke krátku látkovú slučku, zatiaľ čo vodičov pás nič podobné neobsahuje. Nie je to náhoda, ale premyslený dizajn, ktorý má v prípade nehody dôležitú úlohu, informoval o tom aj portál Autoviny.

Dôležitá slučka na bezpečnostnom páse

Slučka na riadenie energie nazývaná aj energy management loop je časť bezpečnostného pásu, ktorá je preložená a zošitá tak, aby sa švy pri náraze roztrhli. V kritickom momente sa pás mierne natiahne, čo pomáha rozložiť silu nárazu a tým zmierniť dopad. Vďaka tomu sa zmierni aj zranenie cestujúceho.

Nejde o to, aby pasažier získal väčšiu voľnosť pohybu. Ide o veľmi malé uvoľnenie, ktoré umožňuje, aby telo zareagovalo na náraz plynulejšie a s menším rizikom zranenia.

Záhadou však je, že táto slučka sa nenachádza na bezpečnostnom páse vodiča. Má to však praktickú výhodu. Vodič by mal mať pás zapnutý neustále, či už ide po diaľnici, alebo len cúva na parkovisku. Jeho pozícia za volantom je zároveň presne určená a zladená s ďalšími bezpečnostnými prvkami, ako sú napríklad airbagy. Malé plastové tlačidlo pod prackou slúži len na to, aby pracka neprepadla pod sedadlo a bola vždy ľahko dostupná, píšu na stránke. 

Takéto detaily možno pôsobia nenápadne, ale práve v nich sa ukazuje dôslednosť vývojárov. V oblasti bezpečnosti totiž často rozhodujú drobnosti, ktoré si bežný používateľ ani neuvedomí.

Naftové autá pod väčším dohľadom

Ako sme ťa informovali v našom starom článku, Taliansko, ktoré patrí medzi najvyhľadávanejšie miesta pre európskych turistov, obmedzí od jesene 2025 vstup niektorých miest pre staršie dieselové vozidlá.

Štyri dôležité regióny na severe krajiny, Piemont, Lombardsko, Emilia Romagna a Benátsko, plánujú zaviesť nové pravidlá. Tie výrazne obmedzia vjazd do miest pre vozidlá s emisnou normou Euro 5 a staršou. Pravidlá sa dotknú miest s viac ako 30-tisíc obyvateľmi, čo ovplyvní väčšinu väčších sídel.

Autá spĺňajúce emisnú normu Euro 5, ktoré boli vyrobené približne v rokoch 2009 až 2015, ešte donedávna patrili medzi vozidlá považované za pomerne nové. Situácia sa však mení. Tieto vozidlá sa čoraz častejšie ocitajú medzi neželanými, a to najmä v mestských zónach s prísnejšími pravidlami. Nové opatrenia sa podľa dostupných informácií dotknú miliónov ľudí cestujúcich autom.

V Taliansku má každý región vlastné pravidlá a časy, kedy obmedzenia platia. Napríklad v regióne Piemont začnú platiť obmedzenia od 1. októbra 2025 do 15. apríla 2026, a to v pracovných dňoch od 8.30 do 18.30. 

V Lombardsku, kde leží aj Miláno, budú opatrenia ešte prísnejšie. Zákaz vstupu pre dieselové vozidlá s normou Euro 5  bude platiť celoročne, každý deň medzi 7.30 a 19.30. Emilia Romagna, ktorej hlavným mestom je Boloňa, sa sústredí na pracovné dni, pričom časové obmedzenia budú rovnaké ako v Piemonte. V Benátsku, kde sa nachádzajú známe Benátky, bude zákaz platiť nepretržite, a to 24 hodín denne, 7 dní v týždni.

Hlavným dôvodom zavedenia týchto opatrení je zlepšenie ovzdušia, ktoré je v oblasti Pádskej nížiny dlhodobo v zlom stave. K jedným z hlavných zdrojov znečistenia patria aj práve spomínané dieselové motory, ktoré uvoľňujú jemné častice. Ide o látky, ktoré sú nebezpečné pre zdravie človeka.  

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: Autoviny, SIU 

Najnovšie videá

Trendové videá