Z Trnavy až pred medzinárodnú komisiu. Mladí študenti ukázali, že nezodpovedné pitie už nie je trendom

  • Alkohol už pre generáciu Z nie je trendom, viac sa venujú zdraviu
  • Trendy ukazujú, že konzumácia alkoholu postupne klesá
  • Mladí kreatívci z Trnavy ukázali, ako hovoriť o alkohole a zodpovednosti
pitie
  • Alkohol už pre generáciu Z nie je trendom, viac sa venujú zdraviu
  • Trendy ukazujú, že konzumácia alkoholu postupne klesá
  • Mladí kreatívci z Trnavy ukázali, ako hovoriť o alkohole a zodpovednosti

Napriek tomu, že konzumácia alkoholu je stále veľmi populárna, dočasné trendy medzi rokmi 1995 a 2019 naznačujú všeobecný pokles užívania alkoholu. 

Najmä pre generáciu Z už alkohol nie je trendom – mnohí nepijú pre aktívny životný štýl. Viac sa starajú o svoje zdravie a alkohol do toho nezapadá. 

Téma alkoholu sa často dostáva do verejného priestoru najmä v negatívnych súvislostiach. Skupina študentov v Trnave však ukázala, že sa o ňom dá hovoriť aj inak – zrozumiteľne, bez moralizovania a zodpovedne. 

Na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave vznikli pod rukami študentov kampane, ktoré dokázali zaujať odbornú porotu aj zástupcov medzinárodnej iniciatívy. 

Téma, ktorá sa dotýka všetkých

Kampane vznikli ako súčasť unikátneho vzdelávacieho projektu, ktorého cieľom bolo edukovať o zodpovednom prístupe ku konzumácii alkoholu.

Nešlo však o ďalšie nudné letáky ani moralizujúce slogany – úlohou študentov bolo nájsť jazyk, tón a formu, ktorá bude blízka ich generácii.

Do súťaže sa zapojili študenti marketingovej komunikácie, ktorí sa v rámci výučby zapojili do reálneho zadania s celospoločenským presahom.

Projekt bol súčasťou európskej iniciatívy United in Moderation, ktorú zastrešuje organizácia spiritsEUROPE. Na Slovensku ho realizovalo občianske združenie Fórum Pi s rozumom Slovensko (FPSR) v spolupráci s Fakultou masmediálnej komunikácie.

Študenti vytvorili kampane, ktoré môžu zaujať aj Európu 

Na zadanie reagovali študenti z Kabinetu kreativity FMK v rámci predmetov zameraných na kreatívnu prax. Niekoľko týždňov pracovali v tímoch, skúmali postoje svojej generácie, konzultovali návrhy s odborníkmi a napokon ich prezentovali pred odbornou porotou. 

Tá hodnotila nielen kreativitu a spracovanie, ale aj realizovateľnosť, spoločenský vplyv a medzinárodný potenciál. 

„Chceli sme ukázať, že aj mladí ľudia dokážu tému alkoholu komunikovať zodpovedne, citlivo a najmä autenticky. Výsledné kampane to dokonale potvrdili,“ vysvetľuje Tomáš Huba, koordinátor projektu z FPSR. 

„Študenti sa museli vžiť do roly reálnych kreatívcov – pochopiť zadanie, navrhnúť stratégiu a obhájiť ju pred porotou. Táto skúsenosť je pre nich veľmi cenná a posúva ich ďalej,“ povedala Mgr. Vladimíra Jurišová, PhD., vedúca študentskej marketingovej agentúry Kabinet kreativity FMK. Pozri si viac →

Picture4
zdroj: UCM – Vladimíra Jurišová je na svojich zverencov v Kabinete kreativity právom hrdá.

Zadanie so spoločenským presahom

3 otázky pre Vladimíru Jurišovú, vedúcu študentskej marketingovej agentúry Kabinet kreativity FMK.

1. Čím bola táto súťaž výnimočná a ako zapadá do vášho prístupu k výučbe marketingovej komunikácie?

Súťaž United in Moderation Award bola výnimočná najmä tým, že študenti mali možnosť pracovať na reálnom a komplexnom zadaní od klienta, ktoré malo navyše spoločenské presahy s potenciálom prispieť k zodpovednému pitiu alkoholu u mladých.

Z pohľadu študentov je to príležitosť prezentovať svoju prácu nielen pred profesionálmi zo Slovenska, ale potenciálne predstaviť svoju kampaň aj na celoeurópskej úrovni.

Tento typ zadania zároveň zapadá do nášho prístupu čo najviac spájať vysokoškolské štúdium s praxou. Študenti takto získavajú praktické skúsenosti, cenné know-how a zároveň si budujú aj svoje profesijné portfólio, s ktorým sa lepšie uplatnia na trhu práce.

2. V čom podľa vás spočíva najväčšia hodnota projektov, ktoré vznikli v rámci tejto iniciatívy – z hľadiska ich kreativity aj spoločenského dosahu?

Najväčšou hodnotou týchto projektov je ich prepojenie medzi kreatívnou marketingovou prácou a jasným spoločenským presahom.

Študentom sa podarilo premeniť citlivú a spoločensky závažnú tému na autentické a obsahovo silné kampane, ktoré dokážu osloviť svoju cieľovú skupinu bez moralizovania.

Takáto schopnosť komunikovať so svojimi rovesníkmi na rovnocennej úrovni predstavuje z pohľadu kreativity a potenciálneho dosahu najvyššiu pridanú hodnotu. Takéto projekty pomáhajú prepájať kreativitu, empatiu, ale aj strategické myslenie.

3. Ako vnímate význam takéhoto prepojenia pre študentov aj pre kvalitu vzdelávania ako celku?

Prepojenie výučby s reálnou praxou je dnes absolútne nevyhnutné, ak chceme pripravovať študentov na súčasnú dynamiku trhu. Ani pre študentov dnes nestačí, aby iba sedeli na prednáškach a počúvali.

Potrebujú si overovať veci v praxi, zažiť proces tvorby kampane od briefu, cez poznanie trhu a problému, tvorby nápadu, až po jeho exekúciu.

Navyše, pri spoločensky zodpovedných témach zohráva tento model kľúčovú rolu pri formovaní budúcich profesionálov, ktorí svoju prácu robia s ohľadom na spoločnosť.

1. miesto: Klaudia Stanislavská a Jozef Prokein:

Kampaň s názvom: Pi menej, zaži viac – nadmerné pitie alkoholu môže človeka pripraviť o tie najkrajšie zážitky

Víťaznou sa stala kampaň študentov Klaudie Stanislavskej a Jozefa Prokeina, ktorí oslovili porotu silným a jednoduchým odkazom – niekedy stačí piť menej, aby človek zažil viac.

Ich návrh upozorňuje na to, že nadmerné pitie môže pripraviť mladého človeka o najkrajšie momenty – výlety, festivaly, dôležité rozhovory či spoločné zážitky s priateľmi.

Návrh Pi menej, zaži viac postupuje do medzinárodného kola, v ktorom zabojuje o pozornosť poroty z ďalších siedmich krajín EÚ. Výsledky budú známe na jeseň. 

Picture1
zdroj: UCM – Klaudia Stanislavská a Jozef Prokein zvíťazili v slovenskom kole medzinárodnej súťaže United in Moderation.

2. miesto: Angelika Szarková a Nina Mášiková

Kampaň s názvom: Generácia zmeny – prelomenie stereotypného vnímania prepojením slovenských tradícií a modernej kultúry

Na druhom mieste sa umiestnili Angelika Szarková a Nina Mášiková s kampaňou, ktorá prepája slovenské tradície s modernou kultúrou.

Ich cieľom bolo prelomiť stereotypy a ukázať, že mladí ľudia vedia byť zodpovední, zároveň však čerpajú z kultúrnych koreňov a dávajú im nový význam. 

Picture2
zdroj: UCM – Angelika Szarková a Nina Mášiková oslovili porotu kreatívnym prepojením tradičného a moderného.

3. miesto: Alexandra Šabová a Jela Vážanová

Kampaň s názvom: Generácia zmeny – generácia Z nemusí byť taká, ako ju vnímajú starší

Tretiu priečku obsadili Alexandra Šabová a Jela Vážanová, ktoré sa vo svojej kampani zamerali na prelomenie bariér medzi generáciami.

Ukázali, že mladí a starší si môžu navzájom porozumieť – ak vedú otvorený a rešpektujúci dialóg, napríklad aj o alkohole. Starší ľudia tak môžu byť oporou, mladí zas prichádzajú s novými postojmi. K pitiu patrí zodpovednosť →

Picture3
zdroj: UCM – Alexandra Šabová a Jela Vážanová zaujali odvážnou medzigeneračnou kampaňou.

Neexistuje dobrý a zlý alkohol

Medzinárodné organizácie, ako napríklad Svetová zdravotnícka organizácia (WHO), ale aj Európska komisia, vo svojich stratégiách na predchádzanie škodám súvisiacim s alkoholom nerozlišujú medzi rôznymi druhmi alkoholických nápojov.

To platí rovnako pre obsah alkoholu v nápojoch, ako aj pre výrobné metódy jednotlivých druhov alkoholických nápojov.

Alkohol prítomný vo všetkých druhoch alkoholických nápojov – kvasených aj destilovaných – je rovnaký a je ním etanol/etylalkohol poľnohospodárskeho pôvodu.

Tiež platí, že štandardný pohár vína, piva a liehoviny obsahuje takmer rovnaké množstvo alkoholu, približne 13 gramov. Preto nie je dôležitý konkrétny druh nápoja alebo obsah alkoholu v nápoji, ale rozhodujúce je množstvo alkoholu, ktoré sa konzumuje.

Pri nezodpovednej konzumácii alkoholu predstavujú bez rozdielu všetky druhy alkoholických nápojov pre konzumenta rovnaké zdravotné riziko a spôsobujú rovnakú ujmu spoločnosti. Pozri si viac →

Slovenské nápady s európskym potenciálom

Okrem toho, že kampane, ktoré vznikli v Trnave, získali finančnú odmenu, majú šancu zasiahnuť širšie publikum. Podľa organizátorov majú víťazné návrhy ambíciu presiahnuť akademické prostredie a stať sa súčasťou reálnych edukačných aktivít, či už prostredníctvom OZ Fórum Pi s rozumom Slovensko alebo ďalších partnerov.

Bolo inšpirujúce vidieť, ako mladí ľudia rozmýšľajú tvorivo, citlivo a dokážu spojiť edukáciu s kreativitou a s ohľadom na spoločenský dopad,“ zhodnotil Tomáš Huba.

Podľa neho boli všetky nápady odvážne, premyslené a komunikačne silné. Študenti zároveň ukázali nielen cit pre tému, ale aj schopnosť vytvoriť kampane, ktoré majú medzinárodný potenciál. 

„Som presvedčený, že ich práca zaujme aj odbornú porotu na európskej úrovni, keďže projekt paralelne prebieha v ďalších siedmich krajinách EÚ. Verím, že sa nám podarí posunúť niektoré z nich ďalej a aj prakticky realizovať v rámci našich aktivít. Rovnako tak dúfam, že spolupráca s UCM sa týmto nekončí a úspešne bude pokračovať v ďalších rokoch,“ dodáva Tomáš Huba. 

Mozog sa vyvíja až do 25 rokov

3 otázky pre Teréziu Valachovú, psychologičku z Občianskeho združenia Prima.

1. Z vašej skúsenosti, ktoré psychologické mechanizmy najčastejšie ovplyvňujú mladých ľudí pri rozhodovaní, či piť alkohol – a koľko?

Rozhodovanie u mladých ľudí je rozdielne od rozhodovania dospelého človeka. Je to spôsobené tým, že mozog človeka sa vyvíja až do veku 25 rokov a až v tomto veku je človek naozaj schopný poriadne domýšľať dôsledky za svoje správanie a vnímať, že rozhodnutie so sebou prináša aj nejaké možné dôsledky.

Mladí ľudia sa často rozhodujú v daný moment, impulzívnejšie a menej premýšľajú o tom, čo urobia. Veľmi na to vplýva aj to, koľko majú informácií o alkohole, o jeho vplyve na organizmus, o tom, aké sú riziká spojené s pitím a podobne.

To pomáha mladým ľuďom rozhodnúť sa, či piť, alebo nepiť. Ak sa mladý človek aj rozhodne napiť alkoholu, ale má dostatok informácií, celé to môže byť sprevádzané omnoho väčšou zodpovednosťou a s menšími rizikami.

Určite je dôležité aj to, aké rodinné zázemie mladý človek má, akých má kamarátov a partiu. Pre adolescentov (cca od 13 rokov do 20 rokov) je dôležitá vonkajšia validácia, prijatie od okolia, od rovesníkov.

Zároveň však je pre toto obdobie prirodzené aj to, že mladý človek má väčšiu túžbu experimentovať, zažívať príjemné zážitky, baviť sa – aj toto môže byť častý dôvod, prečo mladí ľudia siahnu po alkohole.

2. Čím vás niektoré návrhy najviac oslovili alebo prekvapili z pohľadu psychologičky?

Musím povedať, že oceňujem najmä úžasnú kreativitu všetkých študentov a ich nápadov. Ja osobne z pohľadu psychologičky vnímam ako veľmi prínosné nápady, ktoré majú širší kontext.

Poukazujú na normalizovanie alkoholu a jeho konzumáciu v našej spoločnosti, napríklad aj naprieč generáciami, a ktoré apelujú na zodpovednosť ľudí, na to, aby vnímali mieru pitia alkoholu.

3. Prečo je podľa vás dôležité, aby sa o alkohole a jeho rizikách hovorilo jazykom mladých a v prostredí, ktoré je im blízke?

Keď sa snažíme priblížiť jazyku mladých ľudí a podať im pravdivé informácie a zároveň informácie, ktoré im môžu hovoriť aj o bezpečnejšom spôsobe užitia alkoholu, zvyšuje sa dôvera v odborníkov.

Mladí ľudia menej vyhľadávajú informácie od rovesníkov, alebo z nedôveryhodných zdrojov. To je dôležité preto, aby neverili rôznym mýtom a polopravdám.

Tiež sa ukazuje, že informovanie napomáha k tomu, že sa narúšajú normalizované predstavy, ako napríklad, že alkohol nie je taký nebezpečný ako iné drogy a podobne.

Slováci majú najradšej pivo a víno

Konzumácia alkoholu je na Slovensku neoddeliteľnou súčasťou spoločenského života. Podľa údajov Štatistického úradu za obdobie 2010 až 2023 je celková spotreba alkoholických nápojov v SR stabilná a pohybuje sa okolo 85 až 100 litrov na osobu ročne.

Najvyššiu spotrebu zaznamenali v rokoch 2013 a 2019 (101 litrov), avšak v období 2019 až 2023 došlo k výraznému poklesu na 71,1 litra v roku 2023.

Priemerná spotreba v rokoch 2010 až 2023 činí 94,1 litra, pričom v rokoch 2010 až 2019 bola 98,4 litra a v rokoch 2020 až 2023 klesla na 83,3 litra.

Liehoviny tvoria menšiu časť celkovej spotreby alkoholu, pričom ich spotreba sa pohybuje okolo 9 až 9,5 litra ročne. V rokoch 2010 až 2023 bola priemerná spotreba 9,3 litra.

Spotreba vína, ktorá dosiahla maximum v roku 2014 (20,9 litra), má klesajúci trend, pričom v roku 2023 bola 9,7 litra. Spotreba piva, dominantného alkoholického nápoja, klesá od roku 2011, keď dosiahla 73,9 litra, na 52,3 litra v roku 2023. Pi s rozumom →

Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti

Najnovšie videá

Trendové videá